همه ما با طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده بسته‌بندی شده آشنا هستیم؛ از قدیمی‌ترین غذاهای کنسروی یعنی کنسرو ماهی تن گرفته تا....
 

همه ما با طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده بسته‌بندی شده آشنا هستیم؛ از قدیمی‌ترین غذاهای کنسروی یعنی کنسرو ماهی تن گرفته تا کنسروهای جدیدی مثل کله‌پاچه و قورمه‌سبزی که از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌آیند. به تازگی و در نسل جدید این غذاها، شما حتی می‌توانید یک پرس کامل پلو و خورش فسنجان را از مغازه بخرید و با استفاده از مایکروفر آن را گرم و میل کنید. اما این غذاها چه فواید و چه مضراتی دارند.

با شتاب گرفتن زندگی شهری، ‌ خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در خانه دارند. گرایش روزافزون به استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودها از جمله روش‌هایی است که رفته رفته جایگزین تهیه غذا در خانه می‌شوند. تهیه غذا در خارج از منزل به نوبه خود مشکلات دیگری ایجاد می‌کند که با بسیاری از آنها آشنا هستیم. اما در اینجا قصد اشاره دوباره به آنها را نداریم. تنها یکی از مشکلات این روش غذا خوردن دور شدن از الگوی غذایی سنتی است. غذاهای سنتی علاوه بر اینکه ریشه در فرهنگ ما دارد و ذایقه ما به آنها عادت کرده است به دلیل امکان دسترسی محلی بهتر به مواد اولیه به صرفه‌تر است. یکی از راه‌های در دسترس قرار گرفتن این غذاها استفاده از کنسروهای این غذاهاست که به تازگی در سبد غذایی ایرانی جای گرفته است.

  9 نکته مثبت

1.   حفظ حالت طبیعی مواد غذایی: غذای بسته بندی شده به دلیل در مجاورت قرار نگرفتن طولانی با هوای آزاد حالت طبیعی خود را حفظ می‌کند.

2.   قیمت مناسب: ارزان بودن این غذاها که از امتیازات این روش به شمار می‌رود. روش کنسرو در عین حال که نسبت به سایر انواع نگهداری، ارزان تر است، کیفیت بهتری نیز دارد.

3.   نگهداری طولانی و آسان: بزرگ‌ترین امتیاز غذای کنسروی، ‌ قابلیت نگهداری طولانی آن است. همچنین انواع کنسروها بدون نیاز به یخچال یا فریزر قابل نگهداری هستند.

4.   حمل ونقل آسان: غذای بسته بندی شده را به راحتی می‌توان به هر نقطه‌ای منتقل کرد. هنگامی‌که به مسافرت‌های کوتاه و سفرهای ورزشی و تفریحی می‌روید یا غذای خود را به محل کار می‌آورید، ‌اینها انتخاب خوبی هستند.

5.   نداشتن ضایعات: آیا با منظره ظروف بزرگ انباشته از مواد غذایی که پس از اندکی استفاده، بقایای آن فاسد شده است رو به رو شده اید؟ این مشکل ناشی از نگهداری فله‌ای مواد غذایی است. در صورتی که غذاهای کنسروی در وزن‌های گوناگون تولید می‌شوند و شما می‌توانید مواد غذایی را به میزان مصرف خود خریداری کرده و از ضایعات و اتلاف نعمت های خداوندی جلوگیری کنید.

6.   سلامت غذا: اگر این غذاها به صورت صنعتی و تحت نظارت و کنترل‌های بهداشتی مناسب تهیه شده باشند از سلامت خوبی برخوردارند.

 7.   در دسترس بودن: انواع غذا، میوه و سبزی نگهداری شده با این روش در تمامی‌ فصول سال و نیز در دورافتاده ترین مناطق قابل دسترسی هستند.

8.   تنوع: این کنسروها با تنوع فراوان، ‌از هر نوع مرز جغرافیایی و اختلاف زمانی و اقلیمی‌ عبور کرده و می‌توانند مجموعه‌ای متنوع از مواد غذایی را در اختیار شما قرار دهند.

9.   زمان کم آماده شدن برای مصرف: این مواد غذایی زمان زیادی برای آماده شدن برای خوردن نیاز ندارند. حتی به تازگی یکی از مخترعان ایرانی روشی را برای گرم شدن این غذاها اختراع کرده است.به گفته این مخترع سیستم خود گرم کن که در داخل قوطی کنسرو و سایر ظروف فرآورده های غذایی آماده تعبیه می‌شوند از چند ماده شیمیایی ویژه تشکیل شده که به محض باز شدن در کنسرو یا فشرده شدن کلید ویژه تعبیه شده روی ظرف، با یکدیگر واکنش داده و با آزاد کردن حرارت دمای کنسرو را تا 50 درجه سانتی گراد افزایش می‌دهند. واکنش انجام شده در سیستم خود گرم کن برگشت پذیر نیست و فرآیند گرم شدن و گرم ماندن محتویات کنسرو 5 تا 10 دقیقه پس از باز کردن در قوطی ادامه دارد.
 
 
ادامه دارد....
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
 
 
 
مطالب مرتبط:
 
تاریخ مصرف مواد غذایی
 
تغذیه در افسردگی