شیر
نیاز به شیر در زنان در دوران بارداری و شیردهی دو برابر دیگران است.
یک متخصص تغذیه نسبت به حذف شیر از رژیم غذایی هشدار داد و گفت: اگر فردی شیر را برای مدتی از برنامه غذایی خود حذف کند، پس از نوشیدن آن ممکن است نسبت به قند شیر یا لاکتوز حساسیت پیدا کند که منجر به بروز اسهال، استفراغ و مشکلات گوارشی در فرد خواهد شد.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری گفت: شیر یکی از منابع با ارزش و اصلی در هرم غذایی است و بدن انسان پس از گروه غلات، میوه و سبزیجات به این منبع غذایی نیاز دارد و حداقل باید یک و نیم واحد و به طور متوسط 4 واحد از شیر و لبنیات استفاده شود.

وی تشریح کرد: منظور از هر واحد 240 سی سی است که معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، دو لیوان دوغ و 45 گرم پنیر برای تامین کلسیم، ریبوفلابین و پروتئین‌هایی است که در صورت کمبود آن در اولین قدم منجر به تامین‌ نشدن کلسیم و بروز ضعف اسکلتی می‌شود. کلسیم به همراه فسفر و ویتامین‌های ب و ث از منابع اصلی تشکیل اسکلت هستند.

این متخصص تغذیه به دوره‌های خاص نیاز به شیر در زنان اشاره کرد و گفت: نیاز به شیر در زنان در دوران بارداری و شیردهی دو برابر دیگران است چرا که بخش عمده‌ای از مواد مغذی شیر برای تشکیل ساختار اسکلت جنین و دخیره شیردهی و ترکیبات انتقالی مادر به فرزند دخیره می‌شود و اگر مادر مصرف شیر را تا 200 درصد بالاتر نبرد و کلسیم مصرفی خود را متناسب با افزایش نیاز تامین نکند در آینده از تحلیل استخوان‌ها و بیماری‌های پس از پوکی استخوان رنج خواهد برد.

وی در رابطه با مشکلاتی که کمبود کلسیم برای اسکلت و دندان‌ها ایجاد می‌کند، گفت: نقصان در دریافت این ماده می‌تواند به بروز تحریکات عصبی و گرفتگی عضلات منجر شود و ضربان قلب را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر مظهری شیر را بهترین منبع برای تامین مواد مغذی دانست و افزود: مواد غذایی مثل کنجد، بادام، سبزی‌های خانواده کلم و مقدار ناچیزی که در آبهای معدنی وجود دارد حاوی کلسیم هستند اما به هیچ عنوان نمی توانند نظیر شیر نقش پر رنگی در تامین این ماده داشته باشند؛ به طور مثال در کنجد از هر 100 گرم، 670 میلی گرم کلسیم وجود دارد که 2 برابر کلسیم موجود در شیر است اما به دلیل گران‌تر بودن قیمت و نیز دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده که انرژی بسیار بیش‌تری دارد به نسبت شیر کمتر مصرف می‌شود.

وی ادامه داد : مصرف سبزی‌های خانواده کلم نیز می‌تواند به کم‌کاری تیروئید دامن بزند چرا که مانع جذب ید در بدن می‌شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir


مطالب پیشنهادی:
نیاز به شیر در زنان در دوران بارداری و شیردهی دو برابر دیگران است
ستایش شیر مادر و 10 توصیه به مادران
آیا می‌توان جایگزینی برای شیر پیدا کرد؟
آیا مصرف شیر بدون چربی سبب چاقی می شود؟
این خاصیت شیر را نمی دانید