مواد غذایی بی ارزش
استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نهایت به آسیب‌های مغزی منتهی می‌شود.
در زندگی انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارند که به نابودی هوش منجر می‌شوند، ‌در این مقاله به شرح مواردی از آنها می‌پردازیم.
همه ما با آن دسته از مواد‌غذایی که باعث حملات قلبی، چاقی، سرطان و دیگر موارد ذکر نشده‌ای که تند و زننده هستند، آشنا هستیم. اما در واقع خوراکی‌هایی وجود دارند که خوردن آنها باعث نابودی هوش می‌شود. این دسته از مواد غذایی شامل الکل، مواد ‌غذایی کم‌ارزش، قندهای مصنوعی و ... است.

الکل
قطعا برای شهرت الکل به عنوان قاتل مغزی خود متعجب نمی‌شویم. ما معمولاً از پیامدهای مخرب و ویرانگر الکل بر کبد خود آگاهی داریم اما این در حالی است که الکل همچنین می‌تواند صدمات جدی به سلول‌های مغزی نیز وارد کند. عوارض جانبی شناخته شده از الکل شامل لغزش‌های حافظه و عدم تمرکز است. سوء مصرف طولانی مدت الکل نیز باعث اختلال در قوای شناختی می‌شود.

تنقلات بی ارزش
برگرها، سرخ‌کردنی‌ها و چیزهایی شبیه آن ما را دچار وسوسه ‌می‌کند اما خوردن این مواد غذایی باعث انباشته شدن چربی‌ها ‌می‌شود که این امر اعتیاد را بوجود می‌آورد. مصرف نامحدود تنقلات بی ارزش مانع تولید «دوپامین» می‌شود که ماده شیمیایی «شادی» در بدن ما است و علائمی را به وجود می‌آورد که با نوسان اخلاقی و افسردگی ارتباط دارد.

محصولات غذایی غنی از قند
مصرف بیش از حد قند منجر به کاهش تولید یک ماده شیمیایی در مغز می‌شود که به عنوان فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز شناخته شده است. نبود این ماده باعث اختلال در یادگیری و همچنین به خاطر سپردن می‌شود. طبیعت اعتیاد‌آور شکر عواقب بلند مدتی به همراه دارد به طوریکه بر توانایی یادگیری تاثیر می‌گذارد و مهارت‌های شناختی را تضعیف می‌کند.

مواد غذایی سرخ شده
سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در مواد غذایی سرخ شده بر دیواره‌های شریان تامین خون به مغز رسوب می‌کند؛ عدم خون‌رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می‌شود. بنابراین، هنگامی که رژیم غذایی به طور منظم شامل مواد غذایی سرخ شده باشد، شما بیشتر با دردسر و مشکلات مغزی مواجه می‌شوید.

غذاهای منجمد شده

اکثر افراد در زندگی خود به دلیل زمان کمی که دارند مجبور می‌شوند که غذاهای خود را فریز کنند.
مصرف مواد غذایی یخ زده، به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که تخریب سلول‌های مغزی در طول زمان است،‌ منتهی شود.

محصولات غذایی شور
مواد غذایی شور درست مانند مواد قندی، می‌تواند اعتیاد آور بوده و با عواقب خطرناک همراه باشند. سدیم در تغییرات فشار خون شناخته شده است اما نکته اینجاست که آیا می‌دانید که این ماده می‌تواند همچنین توانایی‌های تفکر ما را مختل سازد؟

پروتئین‌های فرآوری شده
زمانی که پروتئین‌ها فرآوری می‌شوند و تبدیل به سوسیس، پپرونی و کالباس، می‌شوند می توانند خطرناک باشند. مواد نگهدارنده، مانند نیترات سدیم، زمانی که در فرآوری گوشت با پروتئین‌ها ترکیب می‌شود بسیار سرطان زا می‌شوند.

نیکوتین
نیکوتین زمانی که به میزان بالا مصرف می‌شود به دلیل کاهش انتقال خون و اکسیژن به مغز می تواند خطرناک باشد. علاوه بر این، سفت ‌شدن مویرگ‌ها و تأثیر بر عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی و انتقال مواد شیمیایی در بدن از دیگر عوارض آن به شمار می‌آید.

شیرین کننده‌های مصنوعی
بسیاری از ما نسبت به این موضوع که شیرین کننده‌های مصنوعی در زندگی ما فاقد آسیب هستند دارای تصور غلط هستیم. استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نهایت به آسیب‌های مغزی منتهی می‌شود.

چربی‌های ترانس
چربی‌های ترانس هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالابردن نقطه ذوب آنها (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند. چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی‌ها، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند. مصرف چربی‌های ترانس خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلبی را افزایش می‌دهد و در طی یک دوره، ما را با درد و رنج یک سکته مغزی حساس مواجه می‌سازد. همچنین، مصرف این نوع چربی سبب کم شدن حجم مغز می‌شود که در نهایت به بیماری آلزایمر منتهی می‌ گردد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org


مطالب پیشنهادی:
8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه می‌دارد
چگونه می‌توان سرطان مغز را تشخیص داد؟
عشق با مغز احساس می شود یا قلب؟
ویتامین محافظ مغز را بشناسید
مغز انسان وجود خداوند را درک می کند