آنچه درباره لاغری نمی دانید
اسید معده از اسید موجود در سركه سیب، بسیار قوی‌تر است.
چاقی و افزایش وزن امروز به عنوان یكی از بزرگ‌ترین معضلات تندرستی گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. درخصوص درمان چاقی و راه‌های مبارزه با آن باورهای گوناگونی در میان عامه مردم وجود دارد كه برخی از آنها عمدتاً نادرست بوده و نه تنها از چاقی نمی‌كاهد كه سبب تشدید آن و ایجاد مشكلات دیگری برای فرد بیمار می‌شود. در اینجا به معرفی برخی از عادت‌های نادرست و درستی كه در مبارزه با چاقی مطرح است، می‌پردازیم.

• سركه سیب
باورهای گوناگونی درباره تاثیر استفاده از برخی موادغذایی در كاهش یا افزایش وزن وجود دارد. یكی از این باورها، استفاده از سركه سیب است. باید بدانیم كه سركه سیب سبب كاهش وزن و جلوگیری از ایجاد سرطان و سكته‌های قلبی و پائین بردن فشارخون و هرگونه فایده بهداشتی دیگر می‌شود. این ماده غذایی یك افزودنی خوب برای سالاد و نیز افزودنی مورد علاقه بسیاری از افراد است كه هیچ اثر دارویی ندارد. این ماده غذایی حاوی ۹۵درصد آب بوده و تنها پنج درصد اسیداستیك دارد. در شرایط آزمایشگاهی این ماده به علت ویژگی اسیدی خود منجر به جلوگیری از رشد باكتری‌ها می‌شود. برای همین هم به عنوان ماده‌ای نگهدارنده در ساخت بسیاری از ترشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در بدن انسان این ماده به هیچ وجه سبب از بین رفتن باكتری‌ها، جلوگیری از عفونت یا هرگونه كمك دیگر به وضعیت بهداشتی افراد نمی‌شود. اسید معده از اسید موجود در سركه سیب، بسیار قوی‌تر است و تنها راهی كه می‌تواند منجر به لاغری به وسیله این ماده غذایی شود، استفاده از آن در تهیه سالاد یا به همراه انواع میوه‌ها است. این امر خود سبب افزایش دریافت مواد غذایی نظیر میوه‌ها و انواع سبزی‌ها است كه می‌توانند انسان را در كاهش وزن یاری كنند.

• محرومیت و محدودیت غذایی
پژوهش‌های اداره كل دارو و تغذیه آمریكا بر روی موش‌ها نشان داده كه محدود كردن میزان غذای موش‌ها مقداری به عمر آنها می‌افزاید. در این گزارش اشاره شده است كه بیشتر انسان‌ها حتی هنگامی كه سیر هستند، به پرخوری ادامه می‌دهند كه این امر می‌تواند برای آنها خطرناك باشد. اگرچه متناسب كردن میزان دریافت غذا می‌تواند منجر به طول عمر شود؛ اما باید به این نكته هم توجه داشت كه محدودیت غذایی تا اندازه ای كه بیش از ۱۰درصد كمتر از نیاز بدن غذا مصرف كنیم، در درازمدت می‌تواند منجر به از دست دادن و اتمام منابع مواد مغذی بدن و نهایتاً كاهش طول عمر شود. بهترین راه برای كاهش اشتها و در نهایت جلوگیری از پرخوری، كاهش دریافت غذاهایی است كه سبب افزایش سریع قندخون می‌شوند.

• شنا و كاهش وزن
اگر می‌خواهید كه لاغر شوید یا از میزان كلسترول خون بكاهید یا مشكل دیابت خود را كنترل كنید، انتخاب ورزش شنا شاید از هیچ بهتر باشد؛ اما بهترین روش هم نیست. گزارشی كه به تازگی به وسیله دانشگاه كلرادو منتشر شده، بیان می كند كه براساس مشاهدات، كسانی كه دوره های منظم شنا را طی می‌كنند، به هیچ گونه بهبودی معناداری در كاهش قندخون، انسولین، كلسترول LDL، كلسترول كلی و كلسترول HDL خونشان دست نمی یابند.
این قضیه برای كاهش وزن نیز صادق است و در حقیقت تاثیر ورزش‌های آبی نظیر شنا برعكس تاثیر ورزش‌های خشكی نظیر دویدن، تنیس و دوچرخه سواری است. هنگام انجام عملیات ورزشی در محیط خشكی بدن به وسیله هوا احاطه شده و هوا به عنوان یك انتقال دهنده ضعیف گرما سبب می‌شود كه دمای بدن شما تا ساعت‌ها پس از ورزش كردن، همچنان بالا بماند. بالابودن دمای بدن سبب افزایش میزان متابولیسم و در نتیجه مصرف بیشتر انرژی، كاهش وزن و میزان چربی خون می‌شود. در حقیقت به هنگام شناكردن بدن به وسیله آب احاطه شده و آب هم به عنوان یك هادی بسیار خوب برای گرما، سبب كاهش سریع دمای بدن می‌شود و این دقیقاً برعكس تاثیر ورزش‌های خشكی است.

• میزان ورزش برای لاغرشدن
براساس پژوهشی كه در دانشگاه تگزاس انجام شده است، برای اینكه بتوان با ورزش كردن از وزن خود كاست، باید تمرینات ورزشی را به‌طور منظم و پیگیر و بسیار زیاد انجام داد. در این پژوهش گروهی از مردان و زنان ۱۶ تا ۶۵ساله سه بار در هفته و به مدت ۲۰ هفته به طور متوسط هربار ۵۰ دقیقه بر روی دوچرخه‌های ثابت ركاب زدند. در این مدت آنها مقداری از وزن خود را از دست دادند كه البته این مقدار به اندازه‌ای نبود كه به آنها كمك كند تا از یك فرد چاق به فردی لاغر تبدیل شوند. این امر شاید كمی سردرگم كننده باشد؛ اما باید دانست كه ورزش تنها در صورتی می تواند از وزن بكاهد كه در مدت زمان طولانی بسیار جدی، سخت و به كرات انجام پذیرد. پیش از این پزشكان مردم را تشویق می كردند تا سه بار در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش كنند اما در دهه اخیر، بسیاری از پژوهشگران، پزشكان را تشویق می‌كند تا به جای توصیه به مردم به سه بار ورزش سخت در هفته آنها را به فعالیت‌های منظم روزانه نظیر دویدن آهسته ترغیب كنند.
این امر بدان علت است كه پژوهشگران فكر می‌كنند مردم بیشتر ترجیح می‌دهند تا اوقات فراغت خود را با فعالیت‌های سبك پر كنند تا اینكه فعالیت‌های سنگین ورزشی را انجام دهند. در حال حاضر بسیاری از پزشكان فكر می‌كنند كه این توصیه به ویژه برای افراد مسن، می‌تواند مفید باشد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : روزنامه شرق

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!