خودسرانه رژیم نگیرید
خیلی از افراد صرفاً به‌خاطر زیبایی و آراستگی ظاهر رژیم می‌گیرند...
به گفته یک مشاور تغذیه، رژیم لاغری حتماً باید زیر نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی باشد، چون برنامه غذایی هر فرد بنا به چاقی، لاغری، و ابتلا به بیماریهای کلیوی، سرطانی و قلبی فرق می‌کند و باید طبق یکسری آزمایش‌ها و شرایط مخصوص هر فرد تعیین شود.

برلیانت بزرگمهر افزود: امروزه بسیاری از افراد با اضافه وزن و چاقی روبه‌رو هستند و اصرار به رژیم گرفتن دارند. خیلی از افراد صرفاً به‌خاطر زیبایی و آراستگی ظاهر رژیم می‌گیرند ولی مهم‌تر از آن توجه به سلامت فرد است که میزان طول عمر و مقاومت افراد را در مقابل بیماری‌های بیشتر می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد با گذشت مدتی پس از رژیم درمانی و کاهش وزن مجدداً به وزن اول خود برمی‌گردند، گفت: خیلی از افراد رژیم‌های غلط می‌گیرند و فقط کاهش فوری وزن برایشان مهم است. در صورتی که رژیم‌های خودسرانه و اینکه فرد از صبح تا شب چیزی نخورد جز تحمیل یکسری عوارض ناخواسته حاصلی ندارد.
او افزود: در عین حال برخی به افراد غیر متخصص برای رژیم گرفتن مراجعه می‌کنند و رژیم بسیار کم کالری به آن‌ها تجویز می‌شود که قابل تحمل نیست و فرد پس از مدتی دیگر نمی‌تواند این رژیم را تحمل کند و نسبت به خوردن هله هوله حریص‌تر می‌شود. به گفته این مشاور تغذیه و رژیم درمانی رژیم‌های شدید کم خوری فرد را از پا در می‌آورد و او را بیمار می‌کند.

بزرگمهر رژیم صحیح غذایی را حاوی هر ۵ گروه هرم غذایی عنوان کرد و گفت: در رژیم‌های غیر اصولی معمولاً اولین چیزی که حذف می‌شود گروه کربوهیدرات مانند مواد قندی و نشاسته‌ای، نان و برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی است، در حالی که گروه کربوهیدرات‌ها انرژی سلول عصبی را تأمین می‌کنند و در نتیجه فرد پس از مدتی عصبی می‌شود. وی گفت: سردرد، سرگیجه، افسردگی، بی‌حالی، بی‌میلی، ریزش مو، کم‌خونی، ناراحتی‌های گوارشی، پوکی استخوان در سالمندان و نرمی استخوان در کودکان و جوانان از پیامدهای رژیم‌های غیر اصولی است.

بزرگمهر به این نکته اشاره کرد که گرفتن رژیم‌های کم‌کالری سبب می‌شود تا بدن به متابولیسم پائین عادت کند و به محض کنار گذاشتن رژیم فرد حتی با خوردن غذای عادی هم چاق می‌شود. بنابراین این رژیم‌ها به هیچ‌وجه مفید نیست. وی گفت: مفهوم رژیم گرفتن کم خوردن یا نخوردن نیست، بلکه صحیح خوردن است و حتی ممکن است فرد در حین رژیم بیشتر از قبل غذا بخورد ولی لاغر شود، چرا که امروزه ثابت شده چاقی به دلیل بدخوری و مصرف مواد پرکالری است.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالا بردن سوخت و ساز بدن هنگام رژیم را بسیار مهم دانست و گفت: در کنار رژیم باید ورزش‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی، شنا یا کوهنوردی را در برنامه روزانه قرار داد تا نتیجه بهتری گرفت.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!