تحقیقات نشان داده خانمهای ورزشكار دونده‌ای كه روزانه كمتر از 20 درصد روغن مصرف می‌كنند بیشتر از كسانی كه حداقل 13 درصد...
 
1.  آووكادو
كاهش میزان كلسترون بد خون توسط این ماده به بدن كمك می‌كند تا سلامتی و شادابی خود را حفظ كند. تحقیقات دانشگاه بوفالو نشان داده خانمهای ورزشكار دونده‌ای كه روزانه كمتر از 20 درصد روغن مصرف می‌كنند بیشتر از كسانی كه حداقل 13 درصد روغن مصرف می‌كنند دچار جراحت و آسیب می‌شوندPeter j Horvath  استاد این دانشگاه اظهار می‌كند این مشكل برمی‌گردد به رژیمهای بسیار كم كالری كه توسط این خانمها رعایت می‌شود و این رژیم ماهیچه‌‌ها را ضعیف می‌كند‌‌Leslie Bonci مدیر برنامه‌ریزی تغذیه‌ای مركز پزشكی پیترزبورگ می‌گوید :"چند تكه كوچك آووكادو در روز می‌تواند كمبود روغن را در خانمهایی كه نسبت به مصرف روغنها حساسند جبران نماید."
 
 
 
 
 
2.  نان شیرینی گندمی
به گفته Jackie Berning مدرس تغذیه دانشگاه كولورابو و مشاور تیم‌های ورزشی، نان شیرینی‌های حلقوی بهترین گزینه قبل از انتخاب شیرینی‌هاست. به دلیل وجود فیبر در این شیرینی‌ها معده آن را به آرامی ‌هضم می‌كند در نتیجه آزاد شدن انرژی نیز به آرامی‌ صورت می‌گیرد.
 
 
 
 
3. موز
این میوه سرشار از پتاسیم بوده و برای درد پهلو نیزخوب است.اگر چه كمبود سدیم در تحلیل عضلات موثر است اما تحقیقات نشان داده پتاسیم نیز در این میان نقش دارد. پتاسیم در جذب آب از دست رفته بدن در اثر عرق كردن نقش بسزایی دارد. موز همچنین سرشار از كربوهیدراتهای انرژی‌زاست. یك موز متوسط 400 میلی گرم پتاسیم دارد كه به اندازه پتاسیم موجود در دو تكه نام گندم است.
 
 
 
 
 
4. توتها
 در پی تحقیقات اخیر صورت گرفته در باره توتها این مواد در لیست 20 مواد حاوی آنتی اكسیدان قرار گرفت. تنها چند دانه زغال اخته،تمشك و توت سیاه بهترین منبع این ماده غذایی است كه ماهیچه‌ها را از صدمات رادیكالهای آزاد كه در پی ورزش ایجاد می‌شود حفظ می‌كند. سعی كنید این میوه را با پوست میل كنید. هر چه رنگ آنها تیره‌تر باشد خاصیت‌شان بیشتر می‌شود.
 
 
 
 
 
5.  هویج
 چشمان خود را ببندید و تصوركنید دارید یك شكلات را با صدای خش خش می‌خورید. هویج حاوی كربوهیدراتهای مركب است كه انرژی را به ماهیچه‌ها میرساند و همچنین سرشار از پتاسیم برای كنترل فشار خون و جلوگیری از انقباض ماهیچه‌هاست. نصف فنجان هویج تنها دارای 35 كالری است.
 
 
 
 
6.برشتوک غلات
مواد غذایی سالمی‌كه سرشار از كربوهیدراتهای مركب و پروتئین سازنده ماهیچه‌هاست. یك ساعت قبل از شروع ورزش به میزان 200 كالری غذای سبك مصرف كنید كه حاوی 4/3 فنجان غلات با 4 اونس شیر پر چرب باشد. زمانی كه قبل از ورزش كردن با تغذیه مناسب انرژی لازم را به بدن خود می‌رسانید، می‌توانید سخت‌تر و طولانی‌تر ورزش كنید و بعد از اتمام ورزش هم به پر خوری روی نمی‌آورید.
 
 
 
 
 
7. ران مرغ
 كمبود آهن و روی در بدن باعث ایجاد خستگی در شما می‌شود. ران مرغ و یا بوقلمون با روش پخت آب پز این كمبود را جبران می‌كند. گوشت ماكیان(مرغ و...) به نسبت گوشت قرمز از میزان چربی كمتری برخوردار است و در عین حال سرشار از آهن و روی و ویتامینهای گروه B است كه خانمها شدیداً به این مواد نیاز دارند.
 
 
 
 
8. شیر كا كائو
به غیر از كلسیم در شیرعناصر دیگری نیز یافت می‌شوند. در واقع می‌توان گفت شیر یك غذای كامل است كه انرژی مفید بسیار زیادی به انسان می‌دهد و در عین حال كالری بدن را بالا نمی‌برد. نوع كاكائویی آن هم دقیقاً سرشار از كلسیم، ویتامین و مواد معدنی است. اما مطالعات جدید نشان داده است كاكائو در تقویت ماهیچه‌ها نیز نقش بسزایی دارد.
 
 
 
 
9. پنیر كم‌چرب
هرنصف فنجان از این نوع پنیر حاوی 14 گرم پروتئین، 75 میلی‌گرم كلسیم و 5  گرم كربوهیدرات است. پروتئین موجود در پنیرماهیچه‌های میكروسكوپی را كه در اثر تمرینات سخت ورزشی تحلیل رفته‌اند تقویت می‌كند.
 
 
 
 
10. زغال اخته
این میوه بسته‌بندی شده، سرشار از كربوهیدرات(در هر 4/1 فنجان 25 گرم ) است. علاوه بر آن حاوی تركیبات proathocyanin است كه در درمان عفونتهای ادراری و تكرر ادرار بسیار موثر است.
 
 
 
 
11. تخم مرغ
 یك عدد تخم مرغ در روز 215 میلی گرم از كلسترول خون را تامین می‌كند. انجمن قلب آمریكا مصرف روزانه بیش از 300 میلی گرم پیشنهاد می‌كند. به علاوه، زرده تخم مرغ منبع خوبی از آهن و سرشار از لسیتین است.
 
 
 
 
 
12. بذركتان زمینی
 كتان سرشار از فیبر است كه به آن لیگنان گفته می‌شود و برای سلامتی روده‌ها مفید است. این ماده حاوی فیبرهای قابل محلول و غیر محلول در آب می‌باشد كه بدن را تنظیم می‌كنند. زمانی كه ورزش سخت انجام می‌دهید روزانه 1 تا 2 قاشق سوپخوری از این ماده را با غلات مخلوط كرده و مصرف نمایید.
 
 
 
 
 
 13. پرتقال
 میوه‌ای كه در تمام طول سال قابل دسترس است و سرشار از ویتامین c است و به بافتهای ماهیچه كمك میكند . یك عدد پرتقال حاوی مقدار 75 میلی گرم ویتامین c است كه یك خانم در طول روز نیاز دارد. این ویتامین در ساخت كلاژن نقش اساسی دارد واستخوانها را قوی می‌كند.
 
 
 
 
 
14. بادام زمینی
مصرف روزانه 2 اونس بادام زمینی، قدرت ماهیچه‌ها را بالا می‌برد. روغن موجود در این ماده با دادن انرژی به ماهیچه‌ها باعث می‌شود كه ماهیچه‌ها گلیكوژن را در خود ذخیره كنند و از روغن گرفته شده از بادام برای آزاد كردن انرژی استفاده كنند.
 
 
 
15. سیب زمینی
 مقداری نمك و یك عدد سیب زمینی پخته شده یك دستور غذایی ساده و محلول در آب را تشكیل می‌دهد. سدیم و پتاسیم به حفظ تعادل مایعات بدن در بیرون و خارج از سلولها كمك كرده و منجر به عملكرد بهینه ماهیچه ها می‌شود.
 
 
 
16. ماهی سالامون
این ماهی برای قلب بسیار مفید است و اما تحقیقات جدید نشان داده است روغن‌ِهای اشباع شده تك واحدی و روغنهای امگا 3 چربیهای شكمی‌ را كاهش می‌دهند و این مسئله می‌تواند برای خانمها مفید باشد تا با كاهش چربی‌های بطنی، تخمدانهای خود را تقویت كنند.
 
 
 
 
تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
مطالب پیشنهادی:
7 غذا که با سرطان مبارزه می‌کنند
نقش تغذيه در افزايش قد
به سادگی به وزن ایده‌آل برسیم!!
سبزیجات استخوان ساز
روزتان را با مصرف يك ميوه آغاز كنيد