بخور و نخورهای نوروزی در طب سنتی
در ایام نوروز افراد ناگزیرند برای دید و بازدید در طول یک روز به خانه های متعددی مراجعه کنند.
استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: در وعده صبحانه ایام نوروز بهتر است از عسل طبیعی یا مربای به، بالنگ به همراه نان برشته، زرده تخم مرغ آب پز عسلی، مویز و بادام استفاده کرد چون مقوی هستند، هضم راحتی دارند و معده را تقویت می کنند.

غلامرضا کردافشاری در مورد توصیه‌های نوروزی از دیدگاه طب سنتی گفت: حفظ سلامت در ایام نوروز و آغاز توأم با شادی و نشاط فعالیتهای کاری سال جدید پس از اتمام تعطیلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که اگر حتی یکی از اعضای خانواده در این روزها به دلیل رعایت نکردن اصول حفظ سلامتی، بیمار شود، سرور و شادی این ایام به کام تمام خانواده تلخ می شود.
وی ادامه داد: صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی است که نقش ویژه‌ای در حفظ سلامت افراد دارد. افراد شاغل ممکن است در طول روزهای کاری به علت کمبود وقت و... صبحانه مناسبی مصرف نکنند اما تعطیلات نوروز زمان مناسبی است که می توان از فواید مصرف این وعده غذایی مهم بهره برد. کردافشاری تصریح کرد: توصیه می شود در وعده صبحانه از عسل طبیعی یا مرباهایی مانند مربای به، بالنگ و سیب بدون شیرابه آن به همراه نان برشته، زرده تخم مرغ آب پز عسلی، مویز و بادام استفاده شود که هم مقوی هستند، هم هضم راحتی دارند و نیز معده و بدن را تقویت می کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: در ایام نوروز افراد ناگزیرند برای دید و بازدید در طول یک روز به خانه های متعددی مراجعه کنند. بنابراین لازم است از پرخوری و روی هم خوری غذاها، آجیل، شیرینی و تنقلات، چای و میوه خودداری کنند. کردافشاری افزود: مصرف بی رویه شیرینی‌ و تنقلات به خصوص در کودکان در مدت دوهفته تعطیلات نوروز می تواند باعث بروز مشکلات جدی و بیماریهای گوارشی در آنها شود. استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: پس از مصرف شیرینی و شکلات حتماً به مسواک زدن دندانها توجه شود تا سلامت دهان و دندان در این ایام به مخاطره نیفتد.

 وی افزود: شیرینی های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند: بنابراین شیرینی های تر برای پذیرایی در نوروز مناسب نیستند و روی شیرینی های خشک و تنقلات نیز باید با پوشش مناسب پوشانده شود تا گرد و خاک، آنها را آلوده نسازد. کردافشاری تصریح کرد: استفاده از آجیل مانند بادام،پسته و فندق به حد اعتدال در نوروز مناسب است. اما باید توجه شود که حتی الامکان آجیل را خام و تازه و با پوست تهیه کنید و در موقع مصرف به میزان مورد نیاز آنها را از پوست خارج کنید.

این استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: آجیل مغز شده که به مدت طولانی مانده باشد، خواص غذایی خود را از دست می دهد. به علاوه ممکن است قارچ و کپک در آجیل مانده رشد کند و مصرف آن باعث ایجاد بیماری شود. کردافشاری با بیان اینکه بهتر است در یک وعده از یک نوع آجیل مثلاً فقط پسته یا فقط بادام و... به مقدار متناسب استفاده کرد،ادامه داد: از مصرف مخلوط آجیل باید پرهیز تا هضم مناسبی در بدن ایجاد شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
نسخه طب سنتی برای اختلالات جنسی
درمان بیماریها با طب سنتی
زنجبیل در طب سنتی
مزاج شناسی؛ اصولی‌ترين کار در طب سنتی ايرانی
تعیین جنسیت نوزاد با روش های سنتی!