دو نوع از تنقلات سالم را بشناسید
برنجک در مقایسه با گندمک ارزش تغذیه ای بالایی ندارد، اما در نوع خود آنقدرها هم بی ارزش نیست.
آیا آن بسته‌های استوانه‌ای شکلی را که در چند ردیف با برنجک و گندمک پر شده بود و وقتی به پارک و سینما می‌رفتیم برایمان می‌خریدند، به یاد می‌آورید؟ آنها همان دانه های غلات برشته شده و پف کرده خوشمزه ای است که این روزها در انواع شیرین گندمک، غلات حجیم شده مغزدار و نسل جدید آن ذرت و برنجک توپی با روکش کاکائویی یا ساده به صورت صنعتی عرضه و فله ای آن در گونی های بزرگ به صورت کیلویی در بازار به فروش می رسد. خوب است بدانید این محصولات اگر بخوبی و تحت شرایط بهداشتی تهیه و عرضه شود، سالم ترین تنقلات به شمار می رود.

شور یا شیرین، گندمک بخورید!
گندمک یکی از تنقلات پرارزشی است که گرچه در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی خانواده ها از آن همچون مغزهای آجیلی در شب نشینی ها استفاده کرده یا به عنوان یک تنقل مفید در اختیار فرزندان قرار می دهند و نوع شیرین آن را که شیرین گندمک گویند، اغلب به همراه شیر می خورند، اما شاید بپرسید این گندم های پفکی و سبک ازهمان گندم های سفت و سخت تهیه می شود؟ بله. برای تهیه گندمک ابتدا دانه های گندم را می جوشانند تا مغزپخت شود. در مرحله بعد، گندم پخته شده را آبکش کرده و می گذارند زیر نور آفتاب یا با دستگاه کاملا خشک شود. در آخرهم در مقداری روغن به همراه شکر یا نمک تفت می دهند تا مزه دار شود و به شکل پفکی درآید. محصول به دست آمده گرچه به دلیل فرآیندهای حرارتی به اندازه گندم خام خاصیت ندارد و به جهت افزودن نمک یا شربت، غیررژیمی و برای برخی بیماران محدودیت مصرف دارد، اما به دلیل خواص تغذیه ای بالایی که دارد برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بهترین و سالم ترین جایگزین چیپس و پفک و مفیدترین تنقل برای بیماران دچار سوء تغذیه است. به خصوص آن که گندمک شیرین به همراه شیر و در وعده صبحانه یا به عنوان عصرانه میل شود. بد نیست بدانید در اثر ترکیب شیر و غلات، قابلیت جذب یکسری از مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

برنجک بی ارزش نیست
برنجک در مقایسه با گندمک ارزش تغذیه ای بالایی ندارد، اما در نوع خود آنقدرها هم بی ارزش نیست. برنجک تا حدودی شبیه گندمک تهیه می شود، اما در صنعت انواعی از آن از ترکیب دو آرد برنج و بلغور ذرت به همراه روغن نباتی، پودر پنیر و نمک تهیه می شود. گرچه برنجک به دلیل جذب روغن کمی پرکالری است، اما اگر روغن به کار رفته در آن مرغوب و در اثر نگهداری نامناسب، بوی ماندگی و نا نگیرد، محصولی سهل الهضم و تا حدودی سیرکننده و برای بیماران اسهالی بسیار مناسب است و اگر از آرد بلغور ذرت در تهیه آن استفاده شده باشد، می تواند تامین کننده درصدی از ریزمغذی های بدن باشد. لازم است بدانید براساس حجم پفکی غلات فرآوری شده، سه چهارم تا یک و نیم لیوان برنجک یا گندمک معادل یک واحد غلات محسوب می شود.

هر فرد براساس سن، جنسیت، توده بدنی و دیگر شاخص ها، روزانه بین 6 تا 11 واحد غلات نیاز دارد که چند واحد آن می تواند از طریق مصرف برنجک، گندمک، ذرت حجیم شده و برشتوک یا کورن فلکس های مخلوطی که حاوی دانه کامل غلات است، تامین شود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
10 توصیه برای میان‌وعده غذایی کودکان
لاغری با این 8 میان وعده ی خوشمزه
مقوی ترین میان وعده ها کدامند؟
بهترین میان وعده برای دانش آموزان