نودل یک غذای رشته‌ای فوری و اغلب تند است.
متخصصان آمریکایی اعلام کردند مصرف نودل‌های فوری که قوت غالب کره‌ای‌هاست برای قلب خطر دارد اما اعلام این خبر با واکنش مردم کره‌جنوبی روبرو شده است.

بیمارستان قلب و عروق «بیلور» آمریکا اخیرا اعلام کرده که مصرف نودل‌های فوری که در میان شهروندان کره جنوبی محبوب و پرطرفدار است، سبب بروز برخی مشکلات قلبی می‌شود اما ظاهرا اعلام این نظر سبب جریحه‌دار شدن غرور مردم کره‌جنوبی شده زیرا آن‌ها این اظهارنظر را لجبازانه، غیراخلاقی و حتی ملی‌گرایانه می‌دانند. مردم کره‌جنوبی بیش از هر ملیتی در سال نودل فوری می‌خورند و بسیاری از آن‌ها گفته‌اند خوردن نودل را ترک نخواهند کرد. بسیاری از آن‌ها نیز در تهیه نودل‌ها شیوه‌هایی را ابداع کرده‌اند که قسم می‌خورند برای سلامتی انسان مفید است. آن‌ها نودل‌های حاوی امگا-3 و محتوی سبزیجات که در آن از ادویه کمتری استفاده شده را مصرف می‌کنند. برخی نیز نتایج این مطالعه را مردود می‌دانند و می‌گویند چگونه یک بیمارستان که در مهد چیزبرگر جهان فعال است مصرف نودل را مضر می‌داند؟

به گزارش چانیا مورنینگ پست، «کیم‌ مین‌کو»، یک ادیتور فیلم که عاشق خوردن نودل است و این غذای فوری حداقل هفته‌ای پنج نوبت در وعده‌های غذایی وی جای دارد می‌گوید: نتایج هیچ مطالعه‌ای مرا از خوردن نودل باز نمی‌دارد چرا که خوردن نودل بهترین لحظه زندگی من است. از نخستین قاشق آن تا عطر، طعم و جویدن نودل سراسر پر از حس خوب است.

در مطالعه‌ای که به تازگی نتایج آن در آمریکا اعلام شده، متخصصان از سال‌های 2007 تا 2009 میلادی بیش از 10 هزار و 700 نفر از ساکنان کره‌جنوبی را در سنین 19 تا 64 سال مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها دریافتند افرادی که در رژیم غذایی خود از گوشت فراوان، نوشابه‌های گازدار، غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها از جمله نودل‌های فوری استفاده می‌کنند در معرض افزایش چاقی‌های شکمی و افزایش LDL یا «کلسترول بد» هستند. بنابراین مطالعه مصرف نودل‌های فوری بیش از دو بار در هفته سبب افزایش احتمال بروز سندرم متابولیکی می‌شود که یکی از عوامل بروز مشکلات قلبی به ویژه در زنان محسوب می‌شود.

با این حال نتایج این مطالعه یک سؤال مهم را در ذهن مطرح می‌کند که آیا واقعا خوردن نودل بیش از سایر رژیم‌های غذایی متداول که روزانه خورده می‌شوند برای سلامتی ضرر دارد؟ که البته هنوز جواب قاطعی برای این سوال پیدا نشده است.

نودل‌ فوری که در دهه 60 میلادی در بازارهای داخلی کره پا به عرصه‌ وجود گذاشتند یک غذای رشته‌ای فوری و اغلب تند است که در لیوان‌های یکبار مصرف و قابل بازیافت بسته‌بندی شده و در کره‌ جنوبی می‌توان این لیوان‌های نودل را در هر مکانی اعم از کافی‌نت، کتابخانه، قطارها و هر جای دیگری تهیه و مصرف کرد. در عین حال این نودل‌ها سرشار از نمک هستند و یک لیوان از نودل‌های پرفروش و محبوب در کره جنوبی محتوی بیش از 90 درصد از نمک مجاز روزانه مردم این کشور است ضمن اینکه نباید از غذایی که کمتر از یک دلار قیمت دارد توقع خاصیت غذایی بیشتر از این داشت.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا
 
مطالب پیشنهادی:
روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)
روشهای تشخیص بیماری قلبی(2)
بهترین ورزش برای بیماران قلبی
ویتامین مؤثر در بیماریهای قلبی-عروقی 
نوشیدنی مفید جهت بیماران قلبی