می‌خواهید بدانید چرا این‌قدر تاکید می‌کنیم که چای‌تان را بدون قند یا شکر بنوشید؟ به فهرستی از اثرات ناخوشایند این دو ماده نگاهی بیندازید.

دلایل علمی زیادی وجود دارد که اثرات مضر قند و شکر را بر سلامت انسان نشان می‌دهد. بسیاری از این شواهد علمی، اثبات شده هستند و تردیدی درباره آنها وجود ندارد. بسیاری دیگر هم شواهد قدرتمندی به حساب می‌آیند...

می‌خواهید بدانید چرا این‌قدر در هفته‌نامه سلامت تاکید می‌کنیم که چای‌تان را بدون قند یا شکر بنوشید؟ به فهرستی از اثرات ناخوشایند این دو ماده مضر بر سلامت‌ نگاهی بیندازید، قند و شکر:

1 دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.

2 دفاع بدن در مقابل عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.

3 خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

4 تری‌گلیسیرید خون را بالا می‌برند.

5 کلسترول بد خون (LDL) و کل کلسترول را افزایش می‌دهند.

6 کلسترول خوب خون (HDL) را پایین می‌آورند.

7 در جذب کلسیم و منیزیم ایجاد تداخل می‌کنند.

8 در ایجاد استئوپروز (پوکی استخوان) نقش دارند.

9 در ابتلا به دیابت موثرند.

10 قندخون ناشتا را بالا می‌برند.

11 باعث ابتلا به چاقی می‌شوند.

12 دندان‌ها را می‌پوسانند.

13 بیماری‌های لثه را بدتر می‌کنند.

14 معده را اسیدی می‌کنند.

15 خطر بیماری‌های التهابی روده را می‌افزایند.

16 با کمبود مس در بدن ارتباط دارند.

17 چسبندگی پلاکت‌های خون به یکدیگر را بالا می‌برند.

18 با ابتلا به فشارخون ارتباط جدی دارند.

19 بر کار کلیه‌ها تاثیر نامطلوب می‌گذارند.

20 از علل ایجاد آلرژی غذایی هستند.

21 ایجاد رادیکال‌های آزاد را در خون سرعت می‌بخشند.

22 میزان چربی کبد را می‌افزایند.

23 باعث باقی‌ماندن مایعات اضافه (توسط کلیه‌ها) در بدن می‌شوند.

24 با حالاتی مثل افسردگی، سردرد (میگرنی)، اضطراب، اختلال تمرکز و فعالیت بیش از حد، خصوصا در کودکان ارتباط دارند و مقدار آدرنالین خون کودکان (مرتبط با اضطراب) را بالا می‌برند.

25 حملات افت قندخون را موجب می‌شوند.

26 غذای اصلی سلول‌های سرطانی در بدن هستند.

و به این فهرست، موارد بسیار زیاد دیگری هم اضافه شده است که ذکر آنها در این فضای اندک مقدور نیست.

هر کدام از این یافته‌ها، حاصل سال‌ها تحقیقات پزشکی گوناگونی است که قرار است نتیجه آنها، باعث تغییر رفتار هر کدام از ما در حفظ سلامت‌مان شود.حذف کردن قند و شکر از کنار چای، قدم کوچکی نیست... حرکتی بزرگ و رفتاری حاکی از شخصیت است که دستاورد تمام این پژوهش‌ها را به بار می‌نشاند. موافق نیستید؟

آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف‌ قند و شکر در کشور ما نسبت به وضعیت جهانی‌اش بسیار بالاست به طوری که برآورد می‌شود هر ایرانی به طور متوسط سالانه مقدار 29 تا 30 کیلوگرم قند و شکر مصرف می‌کند که از میانگین جهانی که حدود 19 تا 20 کیلوگرم است، به مراتب بیشتر می‌باشد.

میزان مطلوب مصرف قند و شکر طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت، حداقل باید به کمتر از 15 کیلوگرم در سال (42 گرم در روز در کل مواد غذایی مصرفی) برسد تا قند و شکر، حداکثر 10 درصد از کل انرژی دریافتی فرد را تامین نماید و به علاوه، خطر بیماری‌های دندان را به پایین‌ترین حد برساند. هر حبه قند، حدودا 4 تا 5 گرم وزن دارد. اگر هر ایرانی به طور متوسط روزی 3 استکان چای بدون وقفه در تمام ایام سال بنوشد و هر کدام را با 2 حبه قند میل کند، فقط و فقط حذف کردن این حبه قندها از کنار چای، باعث تقریبا 11 کیلوگرم کاهش مصرف سرانه قند در سال می‌شود و مصرف سرانه هر ایرانی را به راحتی به میانگین جهانی می‌رساند.

نوشیدن چای تلخ و بدون استفاده از قند یا شکر، فرهنگی است که سال‌هاست در کشورهای پیشرفته جا افتاده و ترویج می‌شود. طبیعی است که ما ایرانی‌ها که دوست داریم کام‌مان شیرین باشد، هنوز عادت نکرده‌ایم که تلخی چای را تحمل کنیم. اما واقعیت این است که نوشیدن چای تلخ، شروع کردنش به مراتب سخت‌تر از ادامه دادنش جلوه می‌کند و اگر دو سه روز اول را تحمل کنیم، روزهای بعد نوشیدن آن به مراتب راحت‌تر می‌شود. خب! با توجه به این توضیحات، فکر نمی‌کنید از همین امروز باید شروع کرد؟

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی:
چقدر باید نمک خورد؟
غذاهای برتر برای سلامتی شما
عامل اصلی دیابت در جوانی 
8 قانون اساسی تغذيه (1)
5 روش برتر برای افزايش طول عمر