اغلب افراد ترجیح میدهند در طول زمستان به جای ورزش، اوقات خود را در تختخواب بگذرانند. ولی باید سعی كنید تا وزن خود را كنترل کنید.
 
اغلب افراد ترجیح میدهند در طول زمستان به جای ورزش، اوقات خود را در تختخواب بگذرانند. ولی از امسال باید سعی كنید تا وزن خود را كنترل كرده و چند كیلو اضافه وزنی را كه در طول تعطیلات بدست آورده‌اید را از بین ببرید.

1- پنج وعده غذای مختصر برای كاهش وزن
بعد از 20 سالگی، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در هر ده سال 10 درصد كاهش می‌یابد. كه میتواند دلیلی برای افزایش وزن باشد به این صورت كه افراد همان وعده‌های غذایی را كه در دورانی جوانی مصرف میكردند، استفاده میكنند. میتوان با این كاهش متابولیسم با تغییر دادن الگوی غذایی از سه وعده‌ی مفصل به پنج وعده غذای سبك مقابله كرد. فكر خوبی نیست كه غذای مفصلی بخورید، چون بدن شما فقط توانایی استفاده كردن از مقدار كمی غذا را دارد. كه بستگی به میزان فعالیت روزانه دارد، و البته مقدار اضافی به صورت چربی ذخیره میشود. همچنین نباید نوبت‌های میل غذا را كاهش داد یا اصلا از خوردن غذا صرف نظر كرد. چون این كار باعث خواهد شد تا بدنتان شرایط كمبود غذا را درنظر گرفته و متابولیسم را كاهش دهد، كه در طولانی مدت سبب افزایش وزن خواهد شد.

2- مواد ضروری را از قلم نیندازید
بروی تغذیه تمركز كنید، نه رژیم غذایی. بسیاری از ما از كلمه‌ی رژیم برداشت میكنیم كه باید غذاهای خوشمزه را كنار گذاشته و از مواد غذایی بی مزه استفاده كنیم و یا اصلا غذا نخوریم. این كار نتیجه‌ی معكوس خواهد داد. محروم كردن بدن از غذا و یا استفاده از رژیم‌های سخت، به ضرر متابولیسم بدن است. حتی اگر رژیم غذایی‌ای باعث شده است كه وزنتان كم شود، نتایج همیشگی نخواهد بود و احتمالا مواد مغذی ضروری را دریافت نمیكنید. كه در طولانی مدت، به روی بدن نتایج بدی خواهد داشت.

چه باید بخورید تا دچار اضافه وزن نشوید؟ جواب ساده است:
25 درصد رژیم غذایی باید از پروتئین‌های حیوانی باشد: غذاهای دریایی، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون و گوشت گوسفند. در بخش‌های 60 گرمی از این غذاها استفاده كنید.

50 درصد رژیم غذایی باید از میوه ها و سبزیجات باشد. زیرا میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر، ویتامین و آنتی اكسیدانت هستند. برای كاهش وزن سبزیجات حاوی كلروفیل بسیار مهم‌اند مثل كلم بروكلی، كلم پیچ و اسفناج.

25 درصد از رژیم نیز باید از دانه ها، لوبیاها و غلات باشد. همینطور جو، نان گندمی، ذرت و برنج خاكستری.

همچنین مواد پر از اسیدهای چرب و كربوهیدرات را كنار بگذارید. موادی مثل شكر، آرد سفید، برنج سفید و الكل. در طول دو یا سه هفته مزه‌ی این غذاها را فراموش خواهید كرد. و ذائقه‌ی غذایتان بهبود خواهد یافت. این امر سبب خواهد شد تا وزنتان به طور طبیعی كنترل شود.

3- مایعات بیشتر، وزن كمتر
اگر آب كافی نمی نوشید، احتمالا بدنتان الگویی برای ذخیره‌ی آب ترتیب داده است. نگه داری آب یعنی وزن اضافه. با مصرف بیشتر مایعات مواد زاید و سمی را از بدن دفع میكنید. همچنین بدن متوجه خواهد شد كه نیازی به ذخیره‌ی آب نیست. برای كاستن از ذخیره‌ی آب بدن، در طول روز آب داغ را با تكه‌های لیمو بنوشید، به خصوص قبل از غذا. مطمئن شوید كه آب مصرفیتان حاوی مواد شیمیایی نیست. برای این كار از فیلترهای آب استفاده كنید.

4- از صبح شروع كنید
هر روز صبح قبل از غذا، 2 قاشق سوپخوری آب سیب و سركه بخورید. همچنین 1 قاشق چایخوری شهد افرا را با یك لیوان آب گرم مخلوط كرده و بنوشید. این كار باعث افزایش متابولیسم و بهبود گوارش خواهد شد. هیچگاه خوردن صبحانه را فراموش نكنید! در طول روز، صبحگاه زمانی كه است بدن واقعا نیاز به انرژی دارد و اینكه انرژی جذب شده را میتوان در طول روز مصرف كرد. از غذاهای سالم استفاده كنید.

5- با گیاهان وزنتان را كنترل كنید
گیاهان چینی را معمولا برای خاصیت افزایش دهندگی متابولیسم استفاده میكنند، گیاهانی مثل گل داوودی، آسترالاگوس، جین سینگ، میوه‌ی شیزاندرا و چای سبز. بهتر است در این مورد با افراد متخصص مشورت كنید.

6- تحرك فیزیكی
همه میدانند كه ورزش بخشی جدا نشدنی در كاهش وزن است. فعالیت فیزیكی متابولیسم را افزایش داده و كالری‌های اضافی را میسوزاند. اگر میخواهید وزن كم كنید، تا جایی كه امكان دارد فعالیت كنید. مثلا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده كنید. و هر وقت كه امكان داشت از پیاده روی به جای اتومبیل استفاده كنید. در باشگاه‌های ورزشی عضو شوید، دوچرخه سواری كنید، به كلاس حرکات موزون بروید. هر چیزی كه باعث تحرك باشد. ورزش را به صورت تفریح درآورید. با این كار وزن كم كردن مشكل نخواهد بود.

تجربه و تحقیقات نشان میدهند كه موفقیت در كاهش وزن با تمرین به مدت 4نوبت یا بیشتر در طول هفته بدست می‌آید. اگر احساس میكنید اضافه وزن شدیدی دارید، تمرینات را آرام و به تدریج شروع كنید. مثلا با 5 دقیقه در روز ورزش، تمرینات را شروع كنید. ولی این كار را هر روز انجام دهید. این مدت را مثلا در هر آخر هفته دوبرابر كنید. همینطور ادامه دهید، تا مشكل اضافه وزن را از بین ببرید.
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
مشاوره تلفنی به کاهش وزن کمک می‌کند
ورزشهای خانگی ساده و مؤثر
رژیم غذایی مناسب چیست؟ 
بهترین ساعت صرف صبحانه چه موقع است؟
چگونه شدت ورزش را اندازه‌گیری کنید