بخور و نخورهای پاییزی به پیشنهاد طب سنتی
در پاییز از مصرف غذاهای سودازا مانند عدس, بادمجان, ترشی, گوشت گوساله, غذاهای آماده, غذاهای فست‌فودی, غذاهای بیات و مانده باید پرهیز کرد.

توصیه های تغذیه ای در فصل پاییز از دیدگاه طب سنتی

دکتر ناصر رضایی پور، دستیار تخصصی طب سنتی ایران درباره تدابیر پاییز اظهار داشت: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در پاییز بیشتر می‌شود و بیماری‌های روان پریشی در پاییز عود پیدا می‌کند. مزاج پاییز سرد و خشک است البته در مناطقی که باران زیاد می‌بارد از خشکی مزاج فصل کاسته می‌شود.

 

احتمال بروز دردهای سیاتیکی و مشکلات روانی در پاییز بیشتر است

این دستیار تخصصی طب سنتی بیان داشت: در پاییز احتمال بروز بیماری‌های از جمله دردهای سیاتیکی, دردهای مفصلی, بزرگی طحال, مشکلات ادراری, بیماری‌های ریوی و ... زیاد است. رضایی پور عنوان کرد: در پاییز از مصرف غذاهای سودازا مانند عدس, بادمجان, ترشی, گوشت گوساله, غذاهای آماده, غذاهای فست‌فودی, غذاهای بیات و مانده باید پرهیز کرد.

 

ضرورت مصرف غذاهای گرم, تند و تیز و غذای گرم و تر در پاییز

وی افزود: مصرف غذاهای گرم, تند و تیز و غذای گرم و تر مانند آبگوشت پرندگان, شیرینی‌های طبیعی مانند مویز, انجیر, کشمش, شیرینی تهیه شده از بادام و ... همچنین میوه‌های مانند خربزه, سیب, به, گلابی, انگور در این فصل مفید است.

 

در پاییز از دوش گرفتن و نشستن در آب سرد باید پرهیز کرد

این دستیار تخصصی طب سنتی بیان کرد: در پاییز از دوش گرفتن با آب سرد و نشستن در آب سرد باید پرهیز کرد. البته بهتر است که یک روز در میان با آب نیم گرم حمام کرد. همچنین از نوشیدن آب سرد, مصرف مسهل, فصد خون و حجامت باید پرهیز کرد و از خوابیدن در طول روز دوری کرد.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tasnimnews.com