برخی کارخانه‌ها، تخم‌مرغ‌های صنعتی را از مرغداری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و آنها را با کمک دستگاه‌های مخصوصی می‌شکنند و با جدا کردن زرده از سفیده و پاستوریزه کردن آنها، سهولت مصرف را برای مصرف‌کننده‌ها ایجاد می‌کنند.

 سفیده تخم‌مرغ لیوانی یا مایع چگونه تهیه می شود؟

سفیده‌های تخم‌مرغ لیوانی که به‌تازگی در فروشگاه‌ها می‌بینیم، چطور تولید می‌شوند؟

خوشبختانه، حدود 9 کارخانه برای پاستوریزه کردن تخم‌مرغ در ایران وجود دارند. این کارخانه‌ها، تخم‌مرغ‌های صنعتی را از مرغداری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و آنها را با کمک دستگاه‌های مخصوصی می‌شکنند و با جدا کردن زرده از سفیده و پاستوریزه کردن آنها، سهولت مصرف را برای مصرف‌کننده‌ها ایجاد می‌کنند. زرده این تخم‌مرغ‌ها معمولا برای کارخانه‌های تولید سس مایونز یا کیک و کلوچه فرستاده می‌شوند و سفیده‌ها هم به‌دلیل استقبال ورزشکاران رشته بدنسازی از آنها، به‌صورت لیوانی پاستوریزه و عرضه می‌شوند.

آیا این سفیده‌های لیوانی از نظر کیفیت، تفاوتی با سفیده‌های موجود در تخم‌مرغ‌های کامل دارند؟

نه، ارزش تغذیه‌ای و کیفیت سفیده‌های تخم‌مرغ لیوانی، تفاوت معناداری با سفیده‌های معمولی ندارد. از آنجایی که این محصول، پاستوریزه می‌شود و در طول فرایند تولید آن، استانداردهای لازم برای پیشگیری از منعقد شدن پروتئین تخم‌مرغ رعایت می‌شوند، افت کیفیت در ارزش تغذیه‌ای این محصول جدید رخ نمی‌دهد و اگر افت کیفیتی هم باشد، کمتر از 10 درصد خواهد بود که این میزان، به‌هیچ عنوان معنادار نخواهد بود.

شرایط نگهداری از این محصول‌ها به چه صورت است؟

سفیده‌های تخم‌مرغ لیوانی هم باید مانند تخم‌مرغ‌های کامل، داخل یخچال نگهداری شوند. نگهداری این محصول هم مانند تخم‌مرغ در دمای محیط یا فریزر، توصیه نمی‌شود.

نگاه متخصص طب سنتی، دکتر غلامرضا کردافشاری، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir