گول افزودنی ها را نخورید
بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد که بعضی از رایج‌ترین مواد افزودنی که در غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شوند، با بیماری‌هایی مثل سرطان، بیش‌فعالی در کودکان، بیماری قلبی، سرگیجه‌، سردرد، اضطراب، چاقی و افسردگی مرتبط هستند.

بدترین افزودنی های غذایی

ممکن است پرهیز کردن از این مواد افزودنی سخت به نظر برسد، چون تغذیه کاملا سالم یعنی رژیم غذایی خاصی که حاوی غذاهای کامل باشد و به‌طور طبیعی مواد افزودنی نداشته باشد. در ادامه به مواد افزودنی خاصی اشاره می‌کنیم که می‌توانند عوارض جانبی به جا بگذارند.

 

1- آسپارتام

یکی از این مواد افزودنی به شمار می‌رود که در واقع نوعی شیرین‌کننده مصنوعی است، و در محصولات رژیمی یا بدون قند مثل نوشابه‌های رژیمی، آدامس‌های بدون قند، ویتامین جویدنی، شربت سرفه، خمیر دندان و حتی غلات صبحانه به کار می‌رود. به نظر متخصصان، آسپارتام و شیرین‌کننده‌های مصنوعی دیگر، با مشکلاتی مثل چاقی، سردرد، و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. مطالعات آنان نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعادل بین باکتری‌های خوب و بد روده را از بین ببرند و در نتیجه مشکلات مختلفی با همین عدم تعادل ایجاد کنند، چون نظم باکتری‌های روده در همه‌چیز از متابولیسم گرفته تا خلق‌وخو نقش دارد.

 

2- شربت ذرت با فروکتوز بالا

 یکی از شیرین‌کننده‌هایی است که در غذاهای فرآوری‌شده مثل نان‌ها، آب‌نبات‌ها، ماست، سس‌های سالاد، کنسرو سبزیجات و غلات صبحانه به کار می‌رود. اما متاسفانه این نوع فروکتوز فرآوری ‌شده برای کبد سمی است، و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود که عامل خطر مهمی برای ابتلا به دیابت و بیماری قلبی به حساب می‌آید.

3- منوسدیم گلوتامات (MSG)

یک طعم دهنده است که در بعضی غذاهای چینی، چیپس سیب زمینی، اسنک ها، کلوچه ها و کیک های صنعتی، ادویه ها، سوپ های اماده و غذاهای منجمد وجود دارد. این افزودنی یکی از محرک های میگرن است و با مقادیر بالایی سدیم نیز دادا میباشد ( 21 درصد سدیم دارد).

4- چربی های ترانس

که در غذاهای فرآوری شده مثل مارگارین، چیپس، کراکر، اقلام پخته و فست فودها یافت میشوند در طولانی تر کردن عمر مفید و بهبود بافت مواد غذایی نقش دارند. در عین حال ارتباط قوی با بیماری های قلبی و دیابت دارند. خوشبختانه FDA اخیرا قانونی تصویب کرده است که چربی های ترانس تا سال 2018 باید مرحله به مرحله از بیشتر غذاهای بسته بندی شده و غذاهای رستورانی حذف گردند.

5- رنگ های خوراکی

که در آب نبات ، بستنی و ..یافت میشوند. بسیاری از این رنگ های بر پایه نفت، با بیش فعالی در کودکان و سرطان در حیوانات آزمایشگاهی مرتبط دانسته شده اند.

6- رنگ کارامل

که بطور گسترده در آبجو، نان قهوه ای، شکلات، شیرینی، دونات، بستنی و ترشی وجود دارد، با آمونیاک فرآوری شده است و منجر به تشکیل ترکیبات سرطانزا می شود.

7- سولفیت‌ها

نوعی نگهدارنده و چاشنی طعم‌ دهنده هستند که به ‌طور طبیعی در شراب و آبجو وجود دارند، و به نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها، میوه‌های خشک، انواع چاشنی ها و محصولات تهیه‌شده ازسیب‌زمینی،‌ اضافه می‌شوند. FDA تخمین می‌زند که حدود ۱۰ درصد مردم به این ترکیب گوگردی حساسیت دارند و بعضی‌ها واکنش‌های مختلفی به این ترکیب نشان می‌دهند؛ از علائم خفیف مثل تب تا مشکلات خطرناکی مثل آنافیلاکسی.

 

8- نیترات سدیم

نوعی ماده نگهدارنده مصنوعی دیگر است که در فرآورده‌های گوشتی مثل هات‌داگ‌،بیکن و ماهی دودی استفاده می‌شود. بعضی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که این ترکیب در بدن به نوعی ترکیب سرطان‌زا تبدیل می‌شود، اما هنوز تردیدهای زیادی درباره این نتایج وجود دارد و نتایج قطعی و نهایی اعلام نشده‌اند. به نظر متخصصان، نیترات سدیم طبیعی که به شکل پودرکرفس،‌ در فرآورده‌های گوشتی پخته‌نشده یافت میشود، ایمن تر می باشد.

 

9- دو نوع ترکیب BHT و BHA

از نگهدارنده‌های دیگری هستند که در انواع چیپس‌های سیب‌زمینی،آدامس، غلات، سوسیس‌های منجمد، برنج غنی‌شده، آب‌نبات، ژله و محصولات دیگر استفاده می‌شوند. این ترکیبات از فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید، و گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس مطالعات حیوانی، احتمالا BHA در انسان سرطان‌زا است و ترکیب BHT به میزان کم‌تری با سرطان مرتبط است.

 

10- پتاسیم برومات

نوعی ماده است که در ترکیب آردهای نان‌پزی استفاده می‌شود، و در واقع نوعی عامل اکسیدکننده است. این ماده برای استحکام خمیر و کوتاه شدن زمان پخت نان به کار می‌رود، اما ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی ، مشکلات کلیوی و ناراحتی‌های گوارشی شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health