شیرین کننده‌های مصنوعی چه اثری بر روی کاهش یا افزایش وزن دارند؟
شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین برای فرو نشاندن هوس شیرینی، مانند یک معجزه بنظر می‌رسند و اگر می‌خواهید قند خونتان را کاهش دهید، شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند مفید باشند،  اما شیرین کننده های مصنوعی چه نقشی در کاهش یا افزایش وزن دارند ؟

شیرین کننده‌های مصنوعی چگونه باعث افزایش وزن می شوند

اگر می‌خواهید قند خونتان را کاهش دهید، شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند مفید باشند، اما وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، به یاد داشته باشید که شیرین کننده‌های مصنوعی در واقع می‌توانند مصرف کالری، اشتها و وزن شما را بر خلاف انتظار افزایش دهند!

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین، برای فرو نشاندن هوس شیرینی، مانند یک معجزه بنظر می‌رسند، اما مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند که اثرات مضر مصرف شکر مصنوعی، می‌تواند هرگونه فوایدی که ممکن است آنها برای کاهش وزن داشته باشند را بی اثر کند. این مسئله، بعلت واکنش روانی و فیزیولوژیکی به خوردن شیرین کننده‌های مصنوعی است.

 

۱. هنگامیکه شما غذاهای بدون شکر که با شکر مصنوعی شیرین شده‌اند را می‌خورید، معمولا برای جبران کردن، مقدار بیشتری از آن غذا می‌خورید! مثلا اگر به شما یک برونی با شکر واقعی داده شود، به احتمال زیاد، بعد از خوردن یک عدد از آنها، دست از خوردن می‌کشید. در حالیکه اگر به شما یک برونی با شیرین کننده مصنوعی داده شود، به احتمال زیاد، دو یا سه عدد می‌خورید. زیرا احساس نمی‌کنید که برای سلامتی‌تان، چندان مضر باشد.

 

دلیلش این است که، وقتی شما غذاهای بدون شکر می‌خورید، معمولا فراموش می‌کنید که آنها دارای کالری‌هایی به شکل کربوهیدرات، پروتئین و یا چربی هستند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که، مصرف کالری از غذاهای شیرین شده با شیرین کننده مصنوعی، مشابه غذاهایی است که با شکر شیرین شده‌اند! یعنی شما با استفاده از شیرین کننده مصنوعی به جای شکر، کالری مصرفی‌تان را کاهش نخواهید داد.

 

۲. بسیاری از غذاهای شیرین شده با شیرین کننده‌های مصنوعی، مواد غذایی کربوهیدراتی هستند که اگر سوزانده نشوند، می‌توانند ذخیره چربی را افزایش دهند. شیرین کننده‌های مصنوعی معمولا در غذاهای حاوی کربوهیدرات، مانند آبنبات و کیک‌ها و نان‌ها بکار می‌روند. فقط به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است، به این معنا نیست که این ماده غذایی فاقد کالری‌های ناشی از کربوهیدرات است.

 

غذاهای کربوهیدراتی، انسولین (هورمون مهمی که برای تحویل انرژی به سلول‌ها مورد نیاز است) را تحریک می‌کند، تا در مقادیر بیشتری، نسبت به زمانی که پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند سبزیجات خورده اید، از لوزالمعده ترشح شود. هرچند انسولین برای تحویل انرژی به سلول‌ها ضروری است، اما انرژی اضافه ناشی از قند و کربوهیدرات نشاسته‌ای، به چربی و کلسترول تبدیل می‌شود.

 

۳. شیرین کننده‌های مصنوعی، اشتهای شما را برای شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها افزایش می‌دهند! مطالعات نشان داده‌اند که طعم شیرین، اشتها را افزایش می‌دهد. خواه این طعم شیرین از شیرین کننده‌های مصنوعی آمده باشد، خواه از قند طبیعی. از آنجا که شیرین کننده‌های مصنوعی طعمی شیرین دارند، اشتهای شما برای شیرینی‌ها و غذاهای کربوهیدراتی، بعد از خوردن غذایی که بطور مصنوعی شیرین شده است، افزایش می‌یابد و متعاقبا اینگونه مواد غذایی را بیشتر مصرف می‌کنید. شیرینی‌ها و نشاسته‌ها در صورتیکه، شما با ورزش کردن آنها را نسوزانید، به چربی تبدیل می‌شوند. بنابراین افزایش مصرف این مواد غذایی منجر به افزایش وزن می‌گردد.

 

شیرین کننده‌های مصنوعی، می‌توانند برای افراد دیابتی یا افرادی که قند خون بالایی دارند مفید باشند. اما شیرین کننده مصنوعی بیش از حد در یک رژیم غذایی می‌تواند بر خلاف انتظار مانع از دست دادن وزن شود. پس شاید عاقلانه‌تر باشد بجای خرید مواد غذایی شیرین شده با شیرین کننده‌های مصنوعی، از قندهای طبیعی مانند عسل، بعنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن استفاده شود. زیرا اگر از قند طبیعی استفاده کنید، احتمالا در نهایت کمتر می‌خورید. پس با توجه به آنچه گفته شد، با دقت بیشتری شیرین کننده‌های مصنوعی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید !




گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fitnessmagazine.ir