زولبیا و بامیه دوست یا دشمن روزه دار؟
متخصصان توصیه می کنند روزه‌داران شیرینی سنتی و مخصوص ماه مبارک رمضان را کمتر مصرف کنند و با جایگزین کردن شیرینی‌های طبیعی، حتی از این شیرینی چشم بپوشند.

زولبیا بامیه

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره زولبیا بامیه به عنوان شیرینی محبوب در ماه رمضان گفت: به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ایام روزه داری، گلیکوژن کبد مصرف شده و فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می کند. از این رو متاسفانه افراد در مصرف زولبیا و بامیه که مملو از قندهای تصفیه شده و چربی‌های اشباع هستند، افراط می‌کنند.


جوشیدن زولبیا و بامیه در روغن احتمالا آنها را سمی می کند

از آنجا که نوع طبخ و آماده کردن این شیرینی کمی مشکل دارد، باید در مصرف آن بسیار محتاط بود. وجود اسیدهای چرب برای سلامتی مضر است و منجر به گرفتگی و بیماری های قلبی و عروقی، ایجاد سرطان و بیماری های التهابی می شوند چون که حرارت زیاد، روغن را اکسید و بیش از حد مجاز شدن اکسیدها، رایکال‌های آزاد را تولید می کند.


حتما شیرینی‌جاتی مثل زولبیا و بامیه از اماکن بهداشتی و معتبر تهیه کنید

یکی دیگر از مشکلات زولبیا و بامیه این است که به دلیل قند بالا اشتها را کور می کند و فرد با نخوردن غذای کافی، کمبود تغذیه می گیرد؛ از این رو زولبیا و بامیه جز انر‍ژی، فقط کربوهیدرات و چربی دارد.


حتی الامکان باید از نوع مرغوب زولبیا و بامیه استفاده شود

بهتر است افراد، مصرف این شیرینی را به حداقل برسانند و مواردی که کم‌رنگ تر هستند را انتخاب کنند چرا که هرچه رنگشان تیره‌تر باشد یعنی بیشتر سرخ شده و مضرات بیشتری دارند.

 

در وعده سحری زولبیا و بامیه نخورید

خوردن زولبیا و بامیه در وعده سحری باعث ترشح انسولین و گرسنگی در طول روز می شود و کسانی که دیابت نوع یک یا چربی خون دارند اصلا نباید این نوع شیرینی‌جات را مصرف کنند.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir