رژیم های فاقد گلوتن
شخصی که نیاز به یک رژیم فاقد گلوتن دارد، می تواند از فواید شگرفی بهره مند شود. اما برای هر کس دیگری، استقبال از رژیم فاقد گلوتن رد می شود.

مضرات رژیم فاقد گلوتن

تقریبا ۲۰% آمریکایی ها ادعا می کنند که به طرز فعالانه ای به دنبال محصولات بدون گلوتن هستند، این مد غذایی متخصصان تغذیه و پزشکان را نگران کرده است. طبق نظرسنجی اخیر، تقریبا یک نفر از هر ۵ آمریکایی می گوید که به طور فعالانه ای سعی می کند که غذاهای بدون گلوتن را در رژیم خود جای دهد. این، روندی است که متخصصان تغذیه و پزشکان را نگران کرده است، بسیاری از آنها به فقدان شواهد علمی برای حمایت از واکنش شدید در برابر گندم، استناد می کنند.

تنها دو میلیون از آمریکایی ها بیماری سلیاک دارند، که در حال حاضر تنها دلیل، تحریم پزشکی برای حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی است. درضمن، گزارش ها از عدم تحمل گلوتن، وضعیتی که موجب علایمی مانند نفخ کردن، گازمعده، سردرد، خستگی، اسهال و درد شکمی می شود، به نظر می رسد در حال افزایش باشد. اما شواهد علمی کمی برای حمایت از وجودعدم تحمل گلوتن، وجود دارد. هیچ تست تشخیصی مشخصی وجود ندارد، و علایم در تعدادی دیگر از اختلالات گوارشی، شامل سندرم روده تحریک پذیر، مشترک است. بعضی محققین معتقدند که گلوتن به اشتباه متهم شده است، مواد رایج دیگر در مواد غذایی تصفیه شده بر پایه گندم، در واقع مقصر اصلی هستند.

البته، اگر قطع مصرف گلوتن خطرات خاصی ایجاد نمی کرد، ممکن بود مشکلی نباشند. دکتراستفانوگواندالینی، مدیرپزشکی در مرکزبیماری سلیاک دانشگاه شیکاگو، در مصاحبه ای با WebMD توضیح داد که: شخصی که نیاز به یک رژیم بدون گلوتن دارد، می تواند از فواید شگرفی بهره مند شود. اما برای هر کس دیگری، استقبال از این رژیم منطقی به نظر نمی رسد.

آیا شما از خطرات حذف گندم و محصولات حاوی گلوتن از رژیم غذاییتان آگاه هستید؟ بخوانید تا متوجه شوید که چرا پیروی از رژیم بدون گلوتن برای سلامتی و کیف پولتان گران تمام می شود.

 

۱- جایگزینی غلات کامل با غذاهای بدون گلوتن فرآوری شده، ساده است

با بررسی قفسه های سوپرمارکت محل زندگی خود، مشکل است که صف وسیعی از محصولات بدون گلوتن، که قفسه ها را پوشانده اند، نادیده گرفت. متاسفانه تعدادی از این غذاهاعلاوه بر گلوتن، فاقد مواد مغذی، هستند. مواد غذایی بدون گلوتن، و به خصوص آن هایی که تصفیه یا فرآوری شده اند، اغلب از موادی تشکیل شده اند که ارزش غذایی کمی دارند و یا اصلا ارزش غذایی ندارند، مانند: سیب زمینی، تاپیوکاو یا نشاسته برنج. این ها غلات کامل نیستند، و برای مثال، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گندم را ندارند.

بسیاری از غذاهایی که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند، شامل سیب زمینی سرخ شده، آبنبات و برندهای خاصی از چیپس، اصلا سالم نیستند. برای بسیاری از مردم که به سمت رژیم غذایی فاقد گلوتن می روند، فکر کردن به اینکه می توان به غذاهای ناسالم یا جایگزین های فرآوری شده تکیه کرد، وسوسه انگیز است.

 

۲- ممکن است از رژیم غذایی تان فیبر، ویتامین ها و مواد مغذی کافی دریافت نکنید

دریافت فیبر به میزان کافی، که به حفظ سلامت روده هایتان کمک می کند، در رژیم غذایی فاقد گلوتن چالش برانگیز است. غلات، شامل غلات گندم، ماکارونی، و نان یکی از مهم ترین منابع فیبر رژیمی به همراه میوه ها و سبزیجات می باشند. اما جایگزین های بدون گلوتن، معمولا فاقد فیبر هستند، این به این معنی است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند منجر به یبوست شود. علاوه بر این، اجتناب ازمصرف گندم به معنی اجتناب ازمحصولات گندمی مغذی غنی شده است، که درنهایت می تواند به کمبود ویتامین ها وموادمعدنی مانند کلسیم، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و فولات منجرشود.

 

۳- ممکن است بیماری سلیاک داشته باشید و ندانید

کارشناسان می گویند که ممکن است ۱% آمریکایی ها مبتلا به بیماری سلیاک باشند، اما این رقم، بسیار کمتر از مقدار واقعی است. این بیماری در اثر یک واکنش خودایمنی غیرعادی به گلوتن ایجاد می شود، بیماری سلیاک می تواند به پوشش داخلی دستگاه گوارش آسیب برساند، وموجب علایمی مانند: اسهال، کم خونی، خارش های پوستی، و درد استخوان شود. بیماری سلیاک اگر تحت درمان قرار نگیرد، می تواند موجب سرطان روده شود.

اما بیماری سلیاک ممکن است در افرادی که هیچ علایمی ندارند هم وجود داشته باشد. تشخیص حساسیت به گلوتن توسط خودتان و قطع مصرف گلوتن، می تواند خطرناک باشد زیرا شما نمی دانید که مبتلا به سلیاک هستید یا نه. تنها راه برای پی بردن، مراجعه به متخصص دستگاه گوارش و دادن آزمایش خون است. اما باید برای مدت چند ماه تا زمان آزمایش، گلوتن مصرف کرده باشید. بسیاری از مردم که مصرف گلوتن را بدون رفتن به سراغ توصیه پزشکی قطع می کنند، متوجه می شوند که حاضر نیستند برای دادن آزمایش، مصرف گلوتن را دوباره شروع کنند.

 

۴- غذاهای فاقد گلوتن ممکن است منجر به افزایش وزن شوند، نه کاهش آن

این اشتباه است که فکر کنید پیروی از رژیم فاقد گلوتن، می تواند کمکتان کند وزن اضافه تان را از دست دهید. درحقیقت، بعضی از مردم برعکس آن را تجربه می کنند، هنگامی که مصرف گندم را قطع می کنند، وزن اضافه می کنند. وقتی که شما غلات کامل می خورید، ساختار کامل دانه، شامل سبوس، جوانه واندوسپرم چیزی است که باعث می شود شما احساس سیری کنید.

غلات کامل، مدت بیشتری طول می کشد تا هضم شوند و این به این معناست که قند به تدریج در خونتان آزاد می شود، به جای آنکه باعث شوند قند خونتان ناگهان بالا برود. ازآنجایی که مواد غذایی بدون گلوتن که می توانند حاوی کربوهیدرات های رژیمی و کالری اضافی، برای تقلید از بافت و طعم غذاهای حاوی گلوتن باشند، اغلب فاقد غلات کامل هستند، باعث می شوند به محض اینکه غذا خورده اید احساس گرسنگی کنید، درحالی که پس از آن، کربوهیدرات های اضافی به صورت چربی ذخیره می شوند.

 

۵- برای مواد غذایی فاقد گلوتن خیلی بیشتر پرداخت خواهید کرد

در سال ۲۰۱۴ ، مواد غذایی فاقد گلوتن، یک صنعت ۹ بیلیون دلاری را عرضه کردند. به طور میانگین شما برای محصولاتی که برچسب فاقد گلوتن دارند، در مقایسه با همتای حاوی گلوتن شان، پول بیشتری پرداخت خواهید کرد. مطالعه ای توسط محققیین دانشگاه Dalhousie در هالیفکس کانادا، نشان داد که محصولات فاقد گلوتن ۲۴۲% از محصولات مشابهی که حاوی گلوتن اند، گران ترند. در بعضی موارد محصولات تا ۴۵۵% گران تر بودند. به عبارت دیگر، تولید کنندگان، سود به جیب می زنند. با توجه به هزینه ها، پیروی ازرژیم فاقد گلوتن ممکن است در نهایت بیشترین خطر را برای کیف پولتان داشته باشد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:fitnessmagazine.ir