گفته می شود که نوشابه های رژیمی برای افرادی که دیابت دارند یا در رژیم غذایی به سر می برند مفید است آیا این موضوع حقیقت دارد ؟

تازه‌‌ترین مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که نوشابه‌های گازدار بدون قند را انتخاب می‌کنند،بیش از دیگران در معرض خطر چاقی و دیابت هستند.
در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه تگزاس و بر روی حدود 5 هزار آمریکایی انجام شده،مشخص شده افرادی که هر روز از این نوشابه‌ها،که به رژیمی معروف‌اند،مصرف می‌کنند،تا 67 درصد بیشتر احتمال دارد که به دیابت نوع 2مبتلا شوند.بیماری ‌ای که ارتباط مستقیم با مصرف بیش از حد مواد قندی و اضافه ‌وزن دارد.همچنین در این مطالعه مشخص شده که این افراد در سال‌های بعدی عمرشان،چاق شوند.
پیش از این رابطه بین مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی،با نشانگان متابولیک،در پژوهش‌های علمی مشخص شده بود؛نشانگانی که به مجموعه عوامل مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی اطلاق می‌شود.این عوامل شامل چاقی شکمی،قند و کلسترول بد بالای خون هستند.با این حال هنوز و حتی با این مطالعه جدید هم نمی‌توان از وجود رابطه علت و معلولی بین مصرف این نوشابه‌ها و چاقی و قند خون بالا،مطمئن بود.چرا که پیشتر برخی مطالعات نشان داده بودند افرادی این نوشابه‌ها را بیشتر مصرف می‌کنند که از قبل چاق بوده‌اند و سبک زندگی ناسالمی داشته‌اند؛به طور مثال سیگار می‌کشیده‌اند یا ورزش نمی‌کرده‌اند.بنابراین به نظر می‌رسد اصولا علت انتخاب این نوشابه‌ها توسط آنها،‌همین موارد بوده است.
اما نکته مهم دیگر این است که محصولاتی که نام رژیمی را بر پیشانی دارند،می‌توانند غلط ‌انداز باشند و باعث شوند بیشتر و بیشتر بخوریم؛چرا که خیال‌مان از بابت کالری دریافتی‌مان به طور کاذب راحت می‌شود.
اما علاوه بر همه اینها،هنوز جای مطالعاتی که به بررسی جزئیات تاثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی و همچنین سایر موادی که در نوشابه‌های گازدار وجود دارند،خالی است.بررسی‌هایی که بتوانند رابطه بین این مواد و میزان ابتلای انسان را به چاقی،دیابت یا سایر مشکلات متابولیکی،مشخص کنند.
پیش از این مطالعات نشان داده بودند که حجم زیادی از کالری دریافتی کودکان که سبب چاقی آنها می‌شود،از طریق نوشابه‌های گازدار معمولی وارد بدن‌شان می‌شود و جای‌گزین کردن آب،می‌تواند تا حد زیادی از ابتلای آنها به چاقی بکاهد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:khabaronline.ir

 

مطالب پیشنهادی:
بعد از نوشابه خوردن، بلافاصله مسواک نزنيد!
به کودکان هنگام اسهال نوشابه ندهید
نوشابههای گازدار با بدن ما چه میكنند؟!
مصرف دوزبالای نوشابه‌های انرژی زا برای سلامتی مضراست
حکایت نوشابه‌های گازدار