شکر قهوه ای بی ضررتر از شکر سفید است؟
کریستال های شکر خام و شکر قهوه ای از آب نیشکر ساخته شده و طلایی رنگ هستند. دارای 99 درصد ساکاروز، و مقداری مواد معدنی ولی نه آنقدر که باعث برتریشان نسبت به شکر سفید شود.

آیا واقعا شکر قهوه ای سالم تر از شکر سفید است؟

brown_sugar_is_better_for_you_than_white_sugar_right.jpg

اول از همه باید بگویم که این طور نیست. یعنی شکر سفید کربوهیدراتی است که به چربی تبدیل شده و مشکل ساز می شود. شکر قهوه ای همان شکر سفید است که با اضافه شدن مولاس(شهد یا شیره قند) به آن قهوه ای شده وگرنه همان شکر سفید است.

پس اگر "شکر سالم " می خواهید. آن را در همان ظرفش نگه دارید نه در غذا یا بدنتان(یعنی شکر بی ضرر شکری است که شما مصرف نمی کنید!). شما به اندازه کافی قبلا شکر مصرف کرده اید. و یادتان باشد تقریبا تمام کربوهیدارت ها به شکر تبدیل می شوند.

پاستا را در نظر بگیرید؟ = قند

چیپس سیب زمینی؟ = قند

نمک و چربی کولا ؟ = قند 

میوه تازه؟ = قند

الکل یا آبجو ؟ = قند

به خودتان لطفی کرده و مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی مواد را بخوانید. اگر حاوی ساکارز، فروکتوز، گلوکز، دکستروز یا هر کربوهیدارت دیگری بود یعنی با شکر روبرو هستید!

 

مقایسه انواع شکر

شکر دانه های سفیدی است که  یکی از خالص ترین مواد غذایی در جهان است که حاوی 99 درصد ساکاروز تصفیه شده از قند طبیعی نیشکر است که ناخالصی های آن از قبیل خاکستر معدنی و پلی فنول های آن کاملا حذف شده.

 

caster-sugar.jpg

شکر کستر Caster sugar همان ترکیب را داشته ولی دانه ریزتر است و سریع تر حل می شود و گزینه بهتری برای پخت و پز بخصوص کیک اسفنجی و مرنگ است.

 

icing-sugar.jpg

شکر آیسینگ Icing sugar همان شکر است که پودر شده و به راحتی حل می شود و در اسموتی استفاده می شود. در هر سه نوع این شکرها شاخص گلیسمیک Glycemic Index ( شاخص قند خون ) متعادل و روی 65 است و بسیار کمتر از میزان موجود در گلوکز ( 100 ) است.

 

raw-brown-sugar.jpg

کریستال های شکر خام Raw sugar و شکر قهوه coffee sugar از آب نیشکر ساخته شده و طلایی رنگ هستند. از نظر تغذیه ای با شکر سفید یکسان هستند – دارای 99 درصد ساکاروز، و مقداری مواد معدنی ولی نه آنقدر که باعث برتریشان نسبت به شکر سفید شود.

شکر قهوه ای حاوی 95 درصد ساکاروز و 5 درصد مولاس(شهد یا شیره قند) است که رطوبت و طعم تافی دوست داشتنی ای را به آن اضافه می کند ولی مزیت تغذیه ای برتری نسبت به شکر سفید ندارد.

این مسئله شامل انواع دیگر شکر موسکوادو muscovado ، دیمرارا demerara ، راپادورا rapadura و شکر سیاه هم می شود که اغلب ترجیح می دهند برای پخت و پز استفاده کنند که حاوی مقدار کمی پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و مواد معدنی دیگر هستند ولی نه در مقدار زیاد.

 

نتیجه: بهترین انتخاب کمتر مصرف کردن شکر است نه تغییر نوع آن که هیچ تفاوتی ندارد.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ



Save

Save