آب و لیمو را به خاطر 12 مزیت منحصر به فردش هر روز صبح بنوشید
مانند ستاره ها و مدل ها روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب و لیمو شروع کنید.آب و لیموی ناشتا می تواند بهترین دوست رژیم غذایی شما باشد و اگر می خواهید وزنتان کاهش پیدا کند آب لیمو را با آب یخ بنوشید!

خواص نوشیدن آب لیمو ناشتا برای بدن

 

1. آبلیمو می تواند به کاهش وزن کمک کند

Lemon water may help you lose weight.jpg

مانند ستاره ها و مدل ها روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب و لیمو شروع کنید.

آب و لیموی ناشتا می تواند بهترین دوست رژیم غذایی شما باشد. به گفته ارین پالینسکی  Erin Palinski-Wade متخصص تغذیه و نویسنده کتاب Belly Fat Diet For Dummies  " پلی فنول های Polyphenol لیمو باعث کاهش اشتها می شوند. " مطالعه Rodent  نشان داده که پلی فنول های لیمو به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کنند. به علاوه وقتی شما یک لیوان آب می نوشید، به خصوص قبل از غذا، کمک می کند معده شما پر شود، و مقداری از مواد غذایی که برای احساس سیری نیاز است را جبران کند. آب طعم دار شده با لیمو هم یک گزینه سالم برای جایگزین کردن آب پرتقال صبحتان است – به آن همه کالری ای که صرفه جویی می کنید فکر کنید! برای درست کردن شربت آبلیمو، آب یک لیموی تازه کامل را با حدود 224 تا 336 گرم آب مخلوط کنید (8 تا 12 اونس آب). حتی می توانید پوست لیمو را هم رنده کنید و با آب گرم یا سرد مخلوط نمایید ولی اگر می خواهید وزنتان کاهش پیدا کند آب لیمو را با آب یخ بنوشید.

 

2. آبلیمو جلوی بیمار شدنتان را می گیرد

It helps keep you from getting sick.jpg

همه ما شنیده ایم که ویتامین C که در مرکباتی مثل لیمو یافت می شود سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ولی راه دیگر تقویت سیستم ایمنی بدن نوشیدن  منظم آب و لیمو است که به جلوگیری از عفونت کمک می کند. به گفته دکتر رکسانا بی ساکول Roxanne B. Sukol مدیر بخش سلامت کلینیک کلیولند " قطعا محیط اسیدی در معده به عنوان یک مانع برای جا پا باز کردن پاتوژنها (بیماری‌زا یا بیمارگر٬ عامل تولید بیماری بوده) عمل کرده و مانع بیماری می شود. و آب و لیمو هم که یک نوشیدنی اسیدی است به اسیدی شدن محیط کمک می کند. با توجه به مواد شیمیایی شناخته شده در لیمو این ماده مغذی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند از بدن در برابر بیماری محافظت کند. و از سرماخوردگی های آینده جلوگیری می کند."

 

3. به هضم غذا کمک می کند

It aids digestion.jpg

یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب و لیمو این است که اسیدهای موجود در آن به هضم مواد غذایی کمک می کند. به گفته پالینسکی وید " فلاونوئیدهای مرکبات موجود در لیمو به اسید معده در شکستن مواد غذایی کمک می کند که باعث بهبود کلی هضم می شود. به نظر می رسد گرم شدن آب بیشترین فایده را برای گوارش درد. زمانی که سنمان افزایش پیدا می کند، کمک به هضم غذا از اهمیت بالایی برخوردار می شود چون با افزایش سن مقدار اسید معده کاهش می یابد. یک مطالعه نشان داد که بیش از 30 درصد مردان و زنان بالای 60 سال گاستریت آتروفیک atrophic gastritis دارند، بیماری ای که با کمبود یا فقدان اسید معده مشخص می شود. علاوه بر این اگر حلقه های لیمو و یا رنده پوست لیمو را به آبتان اضافه کنید ممکن است قادر به استفاده از برخی مزایای پکتین pectin شوید، فیبری که در پالپ و پوست لیمو وجود دارد. در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که فیبر به بهبود هضم و بهداشت روده کمک می کند.

 

4. آبلیمو ویتامین C شما را افزایش می دهد

Lemon water gives you a vitamin C boost.jpg

مرکبات منبع بزرگ ویتامین C هستند. یک چهارم فنجان آب لیمو 23.6 میلی گرم ویتامین C دارد، حدود یک سوم میزان مورد نیاز روزانه برای زنان و یک چهارم میزان مورد نیاز برای مردان. ویتامین C آنتی اکسیدانی قوی است که به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد است. حتی ممکن است در برابر بیماری های قلبی عروقی و سرطان از ما محافظت کند. و با این که دیگر زیاد با این بیماری روبرو نیستیم ولی ویتامین C از ابتلا به بیماری اسکوری Scurvy پیشگیری می کند، بیماری ای که بافت همبند را ضعیف کرده و منجر به خونریزی لثه میشود. بافت همبند برای بهبود زخم ها بسیار مهم است.

 

5. بدن شما را هیدراته نگه می دارد

It keeps you hydrated.jpg

هیدراتاسیون ( آب رسانی ) جز خواص مستقیم لیمو نیست بلکه آشامیدن آب طعم دار منجر به خواست شما برای نوشیدن بیشتر آب می شود که این امر منجر به هیدراته شدن بدن شما می شود. به گفته پالینسکی وید " سیالات به طور کلی آب رسان هستند، با این حال بعضی از مردم با نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز مشکل دارند چون خوردن آن لذتی نداشته و از طعم آن لذت نمی برند. اضافه کردن لیمو به آب می تواند طعم و مزه آن را بهتر کند و باعث شود آب بیشتری بنوشید و آبرسانی به بدنتان بهبود پیدا کند.

هرچند از قدیم قانون نوشیدن 8 لیوان آب در روز بوده است ولی در حال حاضر متخصصان تغذیه می دانند که مقدار آب مصرفی متناسب با وزن، میزان فعالیت و محل زندگی شما متفاوت است. یک تست برای این که بدانید آیا به اندازه کافی آب مصرف کرده اید یا نه؟ این است که رنگ ادرارتان باید نزدیک به شفاف باشداگر زرد یا تیره است نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید.

 

6. کمک می کند جوان تر به نظر برسید

It may help you look younger.jpg

ویتامین C موجود درآبلیمو به سلامت پوست شما هم کمک می کند. یک مطالعه از انگلستان نشان داد که مصرف ویتامین C بیشتر منجر به کاهش چین و چروک خواهد شد. به گفته پالینسکی وید " از آنجا که ویتامین C ماده مغذی است که با آسیب های رادیکال های آزاد مقابله می کند می تواند از پوست محافظت کند. این مسئله می تواند به علت تاثیر ویتامین C بر کلاژن سازی باشد که بافت همبند زیر پوست را تشکیل می دهد. علاوه بر این هیدراسیون ناشی از مصرف آب می تواند به پوست کمک کند تا در بهترین حالت عملکرد خود قرار بگیرد و ظریف تر و جوان تر به نظر برسد. پوست شما یکی از ارگان های بدن است و آب رسانی به عملکرد بهتر آن کمک می کند.

 

7. به عملکرد کبد کمک می کند

It may help liver function.jpg

مزیت دیگر آب رسانی به بدن با آب و لیمو کمک به عملکرد بهتر کبد در فیلتر کردن مواد مورد نیاز بدن است. به گفته پالینسکی وید "  افزایش آبرسانی کلی به بدن می تواند به بهبود عملکرد همه اعضای بدن از جمله کبد کمک کند. علاوه بر این مطالعات روی حیوانات نشان داده است که فلاونوئیدهای مرکبات در لیمو، از کبد در برابر سموم محافظت کرده و چربی کبد را کاهش داده و از بدن در بربر بیماری کبد چرب محافظت می کند. کبد شما مکانیسم طبیعی بدن برای سیفون کردن سموم است بنابراین اگر چه ادعاهایی نظیر سم زدایی آب و لیمو دقیقا ثابت نشده است ولی از اثرات آن در بهبود عملکرد کبد می توانید بهره مند شوید.

 

8. باعث افزایش سطح پتاسیم می شود

 ما معمولا موز را به عنوان منبع پتاسیم می شناسیم، ولی مشخص شده که لیمو هم منبع خوبی برای پتاسیم است. به گفته دکتر ساکول " پتاسیم در مقادیر زیاد و به صورت درجه اول در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. پتاسیم عنصری است که برای عملکرد و سوخت و ساز سلولی،و انتقال سیگنال های عصبی ضروری است. با توجه به یافته های دانشگاه مریلند، پتاسیم یک الکترولیت است که به انتقال یون ها و سیگنال ها به سراسر بدن کمک می کند. این عنصر به ارتباط عصبی – ماهیچه ای و عملکرد اسکلتی – ماهیچه ای کمک می کند –به همین دلیل زمانی که دچار گرفتگی عضله ساق پا می شوید به این عنصر نیاز پیدا می کنید.

 

9. باعث می شود بیشتر دستشویی بروید

It makes you more regular.jpg

آب طعم دار شده با آبلیمو علاوه بر کمک به عملکرد کبد و روده ها می تواند راهی سالم برای بیشتر دستشویی رفتن باشد. به گفته پالینسکی وید " افزایش مصرف مایعات می تواند منجر به افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج شود. اگر اضافه کردن لیمو به آب کمک کند که مایعات بیشتری در طول روز بنوشید باعث می شود که اجابت مزاجتان منظم تر شود. ضمن این که آب لیمو فیبر بالایی ندارد بنابراین استفاده از پالپ و پوست لیمو  می تواند محتوای فیبر آن را تقویت کند که برای شما هم مفید است.

 

10. از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند

It helps prevent kidney stones.jpg

سنگ کلیه اغلب به خاطر از دست دادن آب بدن ایجاد می شود، پس عادت کردن به مصرف آب و لیمو می تواند کلیه ها را شتشو داده و از این عارضه دردناک جلوگیری کند. برخی سنگ کلیه را نتیجه رسوب املاح کلیسم می دانند.به گفته دکتر ساکو" با نوشیدن آب و لیمو و اسیدی شدن مایعات محیط کلیه کلسیم کاهش می یابد و در نتیجه از تشکیل برخی سنگ ها که در نتیجه واکنش های شیمیایی ایجاد می شود جلوگیری می کند. به عبارت دیگر اسید موجود در لیمو می تواند از بوجود آمدن سنگ کلیه پیشگیری کند. اگرچه به نظر می رسد که آب با لیمو دیورتیک diuretic (ادرار آور) است اما هنوز به اثبات نرسیده که سبب افزایش ادرار می شود و به نظر می رسد علت این خاصیت افزایش مصرف مایعات باشد.

 

11. نفستان را خوشبو می کند

It freshens breath.jpg

هنگامی که صحبت از بهداشت شخصی می شود، لیمو می تواند بوی دهانتان را خوشبو کند. به گفته پالینسکی وید " مرکبات موجود در آب و لیمو می تواند به کاهش تولید باکتری های دهان کمک کند که منجر به خوشبو شدن تنفش می شود. تنها مشکل این است که اسید موجود در آبلیمو به مرور زمان باعث ساییده شدن مینای دندان می شود. سعی کنید آب و لیمو را با نی بنوشید که کمتر با دندان ها در تماس قرار بگیرد.

 

12.سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

آب و لیمو یک نوشیدنی عالی برای استفاده روزانه در صبح است که می تواند سوخت و ساز بدن را سرعت ببخشد و به شما کمک کند وزنی سالم داشته و فعال باشید. به گفته پالینسکی وید " وجود آب کافی در بدن و نوشیدن آب سرد سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. نوشیدن حداقل سه فنجان آب و لیمو در روز در حالی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند که منجر به احساس سیری و در نتیجه کمتر خوردن می شود. نوشیدن لیمو با آب سرد حتی می تواند تاثیرات بیشتری بر بدن بگذارید و سرعت متابولیسم را بالاتر ببرد چون در طول گوارش بدن برای هضم نیاز به آب گرم دارد، پس اول باید تلاش کند تا آب وارد شده را گرم و سپس استفاده کند و این یعنی سوخت و ساز بیشتر.


تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ