خطر خامه شیرینی تر
خامه های قنادی که اخیرا برای مصارف خانگی به صورت بسته بندی در برخی فروشگاه ها عرضه می شود و آن نوع خامه‌هایی که در قنادی ها برای تهیه کیک تولد و شیرینی های تر به کار می روند به دو صورت تهیه می شوند که در مصرف یکی از آنها باید احتیاط بیشتری نشان داد.

خطر خامه شیرینی تر

دکتر محمد حسین عزیزی متخصص علوم و صنایع غذایی و رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، گفت: بیشتر خامه‌های قنادی که برای تهیه شیرینی‌های تر و کیک‌های تولد و به منظور مصارف خانگی یا تجاری استفاده می‌شوند، آنالوگ هستند و باید در مصرف آنها بسیار محتاط بود.

خامه های قنادی که اخیرا برای مصارف خانگی به صورت بسته بندی در برخی فروشگاه ها عرضه می شود و آن نوع خامه‌هایی که در قنادی ها برای تهیه کیک تولد، کیک بستنی، نان خامه ای و شیرینی های تر به کار می روند به دو صورت تهیه می شوند که در مصرف یکی از آنها باید احتیاط بیشتری نشان داد.

یک نوع خامه قنادی را با چربی طبیعی شیر و نوع دیگر را به روشی موسوم به آنالوگ تهیه می کنند. خامه‌هایی که از روش آنالوگ به دست می‌آید کف پایدارتری نسبت به خامه های با چربی طبیعی دارد ولی در روند تهیه آن، به خامه طبیعی مقداری روغن نباتی هم اضافه می کنند که البته یکی از این روغن های اضافه شده می تواند نوعی روغن پالم باشد که میزان چربی ترانس و اشباعیت آن بسیار بالاست و ریسک ابتلا به بیماری کرونر قلبی را از طریق بالا بردن سطح کلسترول بد خون (LDL) و پایین آوردن سطح کلسترول خوب (HDL) زیاد می کند

 

آیا شیرینی پزها و قنادهای سطح شهر از دوز یا میزان مجاز روغن و خامه های آنالوگ در شیرینی های تر و خشک استفاده می کنند؟

اغلب این پزندگان، اطلاعات چندانی در خصوص مضرات ترکیبات به کار رفته در شیرینی ها ندارند و  بیشتر بر اساس تجربه خود از آن استفاده می‌کنند. آنها میزان را بر اساس تخمین تجربی خود در نظر می‌گیرند و در نتیجه بسیار ممکن است به میزان زیادی از شکر و روغن و خامه قنادی در شیرینی ها استفاده کنند و اگر مشکلات نظارتی هم بر کار آنها وجود داشته باشد، احتمال خطر افزایش می‌یابد.

دکتر عزیزی با اشاره به اینکه شیرینی‌های تر، دوره ماندگاری کوتاهی دارند و باید حتماً در یخچال نگهداری شوند، گفت: این شیرینی ها رطوبت بالایی دارند و چون در ترکیب آن‌ها از دو ماده فسادپذیر تخم‌مرغ و خامه استفاده می‌شود، اگر بیش از یکی-دو ساعت بیرون از یخچال بمانند می توانند به شدت مسمومیت‌زا شوند. به همین دلیل باید از خرید نان های خامه ای که در برخی از قنادی ها خارج از یخچال عرضه می شوند اجتناب کرده و با توجه به این که ایام نوروز نیز نزدیک است، برای پذیرایی از مهمانان، این انواع شیرینی مناسب نیست.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir