کاهش مصرف نمک به کمک این رژیم غذایی!
نمک در عین حال که برای بدن ضروریست، مصرف زیاد آن عوارض جبران ناپذیری در پی دارد. فلفل می تواند راه حلی برای کاهش مصرف نمک باشد.

کاهش مصرف نمک با فلفل

یک مطالعه جدید نشان می دهد خوردن این غذاها بدن شما را به خوردن نمک کمتری ترغیب می کند.

اگر دائم سعی می کنید میل شدید خود به خوردن چیپس و سیب زمینی سرخ شده را کم کنید، گوش کنید: طبق تحقیقات جدید انجام شده در چین، خوردن غذاهای تند و پر ادویه ممکن است هوس شما به خوردنی های شور را کم کند.

برای انجام این تحقیق که در مجله Hypertension (فشار خون) چاپ شد، محققان بر روی 606 بزرگسال تست چشایی انجام دادند. این تست با استفاده از محلولی انجام شد که یا حاوی نمک بود یا کپسایسین یا کاپسی سین capsaicin (کپسایسین ماده ای است که باعث تندی فلفل می شود) تا به این ترتیب بتوانند حساسیت و ترجیح شرکت کننده ها را به این طعم ها مشخص کنند. سپس از شرکت کننده ها خواستند که یک پرسشنامه را کامل کنند تا مشخص شود این افراد هر چند وقت یک بار غذاهای نمکی یا تند می خورند. از این افراد نمونه ادرار و فشار خون آنها نیز گرفته شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که غذاهای تند بیشتر می خورند، نمک کمتری در روز مصرف می کند – حدود 2.5 گرم کمتر در هر روز. به علاوه این افراد نسبت به کسانی که غذای تند کمتر می خوردند، فشار خون پایین تری داشتند.

علت این امر شاید به این دلیل است که بالا رفتن دما، مغز را برای خوردن نمک کمتر فریب می دهد. نویسنده پژوهش، پروفسور ژیمینگ ژو Zhiming Zhu، مدیر مرکز پرفشاری خون و بیماری های متابولیک در بیمارستان دپینگ Daping در چانگ کینگ چین می گوید: " ما دریافتیم که لذت بردن از غذای تند می تواند با تغییر طعم شور در مغز، حساسیت به طعم شوری و نمک را افزایش دهد."

مصرف نمک خود را با کمی فلفل کاهش دهید

زمانی که محققان از اسکن تصویری مغز برای بررسی دو بخش از مغز این شرکت کننده ها استفاده کردند – که هر دو بخش در درک طعم نمک دخیل هستند – دریافتند که (ژو می گوید) غذاهای تند فعالیت را در بخش هایی از مغز افزایش می دهند که به وسیله نمک تحریک می شوند.

ژو و تیمش این نظریه را ارائه دادند که این افزایش فعالیت می تواند شما را به طعم نمک حساس تر کند، به این معنا که زمانی از غذای خود لذت بیشتری می برید، که نمک کمتری به آن اضافه کنید.


آیا باید از خوردن نمک کمتر نگران باشید؟

نه لزوما. نمک برای سلامت شما ضروری است، زیرا بدن نمی تواند به خودی خود نمک تولید کند و برای انجام درست برخی عملکردها به نمک احتیاج دارد.

اکثر امریکایی ها بیش از میزانی که انجمن قلب امریکا (AHA) American Heart Association’s توصیه می کند، نمک مصرف می کنند. این انجمن میزان 2400 میلی گرم نمک را در روز توصیه می کند. اما به طور میانگین، برای فرد سالم این همیشه نباید یک مسئله بزرگ باشد. کم کردن بیش از حد نمک می تواند شما را در معرض خطر کم آبی و فشار خون پایین قرار دهد. 


دریافت نمک از غذاهای فراوری شده بهتر است یا پاشیدن نمک روی غذا؟

گفته می شود احتمالا شما نیازی به مصرف نمک بیشتر ندارید. حدود 70 درصد مردم امریکا نمک خود را از غذاهای فرآوری شده دریافت می کنند و نه از پاشیدن نمک بر روی غذا. این مشکل خیلی بزرگتری محسوب می شود، زیرا غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، نان و سس پاستا نیز حاوی قند بیشتر و بدون کالری هستند – که این امر ممکن است در صورت زیاده روی منجر به مشکلات دیگری از جمله افزایش وزن یا دیابت شود.


به علاوه به گفته انجمن قلب امریکا اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید یا اگر با دیگر مشکلات قلبی روبه رو هستید، باید میزان مصرف نمک خود را به 1500 میلی گرم در روز محدود کنید.

اگر همیشه با بسته های چیپس جنگیده اید و از مصرف آنها اجتناب کرده اید، مصرف نمک فکر بدی نیست. در این صورت اگر می خواهید میزان مصرف نمک را در خود به تدریج کاهش دهید، افزودن ادویه و تندی بیشتر به غذا یک استراتژی خیلی خوب است. ژو می گوید حتی خوردن مقدار کمی غذای تند در روز می تواند موثر باشد.


اگر نمی توانید تندی بخورید چه؟

ژو می گوید: "بعضی از فلفل ها اصلا تند نیستند، اما حاوی کپساسین هستند. در این شرایط می توانید از فلفل های شیرین مصرف کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نمک دریایی یا نمک معدنی؟ می دانید کدام بهتر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راز سلامتی هیلاری کلینتون 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فلفل سیاه را با چه غذاهایی و چقدر بخوریم؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ