ناسالم ترین خوراکی های اطرافمان؛چیپس
 برخی از خوراکی های موجود در اطراف بسیار مضر و ناسالم هستند و سلامت ما را به خطر می اندازند در این مقاله بااین خوراکی ها آشنا می شویم

 آشنایی با مضرترین خوراکی ها

در مرداد 1398، وزارت بهداشت فهرستی از كالاهای خوراكی آسیب‌رسان مشمول عوارض را براساس تقسیم‌بندی آژانس استانداردهای مواد غذایی(Food Standards Agency) اعلام كرد.

این اقلام بسته به میزان ناسالم بودن به ترتیب شامل چیپس سیب‌زمینی، فرآورده‌های حجیم شده غلات نظیر پفك و ذرت بو داده، فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و كالباس، نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های میوه‌ای با محتوای آب میوه كمتر از ۲۵ درصد بودند.

مضرترین كالای خوراكی در فهرست یاد شده چیپس سیب‌زمینی است. عده‌ای مضرات چیپس سیب‌زمینی را فقط محدود به چربی زیاد آن دانسته و برخی نیز پرنمكی را عاملی برای خطرات آن برمی‌شمارند. البته اسیدهای چرب مضر و كلسترول بالای موجود در چیپس سيب‌زمینی موجب چاقی و بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود. همچنین نمك زیاد موجب در آن، به غیر از پرفشاری خون در دراز‌مدت زمینه‌ساز افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده می‌شود.

اما به غیر از مضرات یاد شده، چیپس سیب‌زمینی تحت شرایطی ممكن است حاوی یك سم سرطان‌زا به‌نام آكریلامید باشد. در فرآیند تولید چیپس سیب‌زمینی، اگر از حرارت‌ بالای 120 درجه سانتی‌گراد به مدت طولانی استفاده شود، در اثر واكنش‌های شیمیایی سم آكریلامید تولید می‌شود. این سم به غیر از افزایش احتمال ابتلا به سرطان، ممكن است موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و حتی ناباروری شود.

تحقیقات اخیر در كشور ما نشان داده كه حدود 10 درصد از نمونه‌های چیپس سیب‌زمینی در بازار ایران حاوی این سم خطرناك بوده‌اند. یادآوری این نكته كه مصرف زیاد چیپس سیب‌زمینی در گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر كودكان رایج است، موجب نگرانی مضاعف می‌شود.

بدیهی است آسیب ناشی از مصرف چیپس سیب‌زمینی به میزان و تعداد دفعات مصرف این محصول بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر تعداد دفعات مصرف چیپس سیب‌زمینی كمتر از تعداد انگشتان یك دست در طول یك‌سال باشد، معمولا جای نگرانی چندانی نیست. اما متاسفانه میزان مصرف این كالای خوراكی آسیب‌رسان در جامعه ما به مراتب بیشتر از این مقادیر است و لذا بهترین توصیه برای پیشگیری از مضرات چیپس سیب‌زمینی، كاهش مقدار و دفعات مصرف آن است. گفتنی است مصرف مستمر میوه و سبزی در جیره غذایی روزانه، به علت دارا بودن تركیبات آنتی‌اكسیدانی می‌تواند در كاهش بروز اثرات سمی آكریلامید موثر باشد.


بیشتر بدانید : وقتی سرطان در خانه شماست

بیشتر بدانید : ایمپلنت های دندانی سرطان زا هستند, واقعیت یا دروغ؟

بیشتر بدانید : ناسالم ترین غذاها برای زنان را بشناسید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir