بسیاری از سبزیجات و میوه ها و حتی غذاها هستند که برای سلامت ما بسیار مفیدند حال آنکه در رژیم غذایی ما اصلا جایی ندارند.

 ما برای درمان برخی بیماری هایمان یا برای کاهش وزن به سراغ روش های غیر معمول یا دارو ها پناه می بریم حال آنکه درمان را می‌‌توان در بسیاری از سبزیجات و میوه ها جست .
از میان این مواد غذایی مفید می ‌توان به این مواد اشاره کرد:
جلبک دریایی در حالی که این خزه دریایی جزء جمعیت غذاهای سالم در ژاپن است اما به ندرت وارد غذای ما شده است در حالی که بسیار سالم و مغذی است.
در واقع 4 گروه جلبک دریایی وجود دارد، جلبک سبز، قهوه‌ای، قرمز و لجنی، و همه اینها سرشار از مواد مغذی سالم هستند.

 جلبک‌ها گیاهان سرشار از کلسیم هستند. آنها همچنین دارای مقادیر زیادی پتاسیم بوده که برای حفظ سلامت بدن و فشارخون در حد طبیعی ضروری است دریافت رژیم غذایی با پتاسیم پایین و سدیم بالا سبب افزایش فشار خون می‌شود.
بسیاری از افراد می‌دانند که باید نمک یا همان سدیم دریافتی خود را محدود کنند اما راه دیگر برای مبارزه با این مشکل یعنی افزایش فشارخون دریافت بیشتر پتاسیم است.

اما چگونه باید جلبک دریایی را مصرف کرد؟
در انواع سوپر‌ها، شما می‌توانید ورقه‌های خشک جلبک دریایی را بخرید مخصوصا در مغازه‌هایی که مواد غذایی سالم می‌فروشند.
شاهدانه برخلاف دانه‌های حشیش این دانه‌ها مخصوص دود کردن و سیگار کشیدن نیستند. شاهدانه‌ها مزایای زیادی برای سلامت ما دارند. داستان‌های زیادی از شاهدانه در مورد مزایای آن برای مردان وجود دارد. شاهدانه جزء‌ 120 بهترین مواد غذایی است که در بسیاری از مغازه‌ها یافت می‌شود و جزء‌ 18 اسید چرب است که برای سلامت ما مفید است. شاهدانه می‌تواند جزء‌ 22 میان‌وعده مفید بعد از ورزش باشد اما چرا شاهدانه‌ها مفیدند. شاهدانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این دانه ها می‌توانند خطر بروز حملات قلبی و سکته را کاهش دهند. 430 گرم شاهدانه در یک وعده 11 گرم پروتئین بدن را فراهم می‌کند.

شاهدانه‌ها آمینواسیدهای ضروری هستند یعنی پروتئین‌هایی که قابل مقایسه با پروتئین‌هایی است که در گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات یافت می‌شود.
می‌توانید روی املت یا هنگام پخت غذا 2 قاشق شاهدانه به‌ آنها اضافه کنید. شاهدانه برای ساخت پروتئین‌های سازنده عضلات بسیار مفید هستند پس بعد از ورزش حتما شاهدانه بخورید.

گوشت تیره‌ رنگ ؟
بله، گوشت تیره‌رنگ دارای چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید است اما آیا توجه کرده‌اید که تفاوت واقعی این دو در چیست؟ چربی زیاد در گوشت تیره یا گوشت جوجه‌ها موجب افزایش سطح کوله‌سیستوکینین شما می‌شود.

هورمونی که باعث می‌شود طولانی‌تر احساس سیری کنید، اما مزیت این چیست؟
با خوردن گوشت های تیره کبابی احتمال کمی وجود دارد تا ساعت‌ها بعد از وعده غذایی خود بیش از حد غذا بخوریم.

اما در مورد کلسترول؟
تنها یک سوم چربی در ران مرغ کبابی شده دارای نوع اشباع شده چربی است دو سوم دیگر چربی غیر اشباع است که برای سلامت قلب مفید است.86 درصد از اسیدهای چرب اشباع هیچ تاثیری روی کلسترول ندارند. یا به عبارتی کلسترول خوب را بیشتر از کلسترول بد بالا می‌برند و این به معنی کاهش خطر بیماری‌های قلبی در شماست 430گرم گوشت تیره رنگ کبابی شده تنها 8 کالری بیشتر از 430 گرم گوشت سفید کبابی دارد.

اما چقدر بخوریم؟
تنها به اندازه یک شصت، مصرف کباب‌ ترکی را به 430 گرم محدود کنید، این مقدار 423 کالری دارد. همراه با آن مقدار زیادی سبزیجات بخورید که یک وعده غذایی خوشمزه و فاقد چربی زیاد خورده باشید.عدس جای تعجب نیست که این حبوبات دوستدار قلب شما هستند.

اما آخرین‌باری که حبوبات خوردید کی بود؟
و چرا این مواد این‌قدر مفید هستند. عدس پخته شده در حدود 16 گرم فیبر دارد که به راحتی معده ما را پر می‌کند و در ما احساس سیری ایجاد می‌کند. عدس پخته در هر فنجان دارای 27 درصد فولات است. یعنی چیزی بیشتر از فولاتی که در اسفناج وجود دارد. اگر عدس رنگی بخورید، یعنی نوع سیاه، قرمز یا نارنجی میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌های دشمن بیماری را وارد بدن کرده‌اید.
عدس برای سلامت مردان بسیار مفید است و جزء 125 غذای طلایی محسوب می‌شود. میان‌وعده‌ خوبی بعد از انجام ورزش است. عدس را همراه با مرغ،ماهی یا گوشت مصرف کنید. عدس جایگزین خوبی برای مرغ و ماکارونی است. 4 فنجان گوشت مرغ تکه‌تکه شده کوچک را در یک قابلمه بریزید یک فنجان عدس قهوه‌ای و نصف فنجان پیاز خرد شده و هویج حلقه‌ شده به آن اضافه کنید. یک قاشق چایخوری به آن سیر رنده شده اضافه کنید به آن کمی آب اضافه کنید و اجازه دهید با بخار خوب بپزند و آب اضافی بخار شود و کمی غذا لعاب‌دار باشد. این غذای خوشمزه در عین اینکه کالری زیادی به بدن‌تان وارد نمی‌کند احساس سیری در شما ایجاد کرده و دارای مواد مغذی فراوانی است.
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع  : salamatiran.com
 
مطالب پیشنهادی :
این غذا = افزایش توان جسمی و روحی
ماست را همراه این غذا نخورید
با خوردن این غذا به آرامش روانی برسید!!
8 غذا که مغز را جوان و سالم نگه میدارد
6 عادت مضر، قبل و بعد از غذا