آیا می دانید چای دارای ویتامین های بسیاری است و یک سری از ویتامین های بدن با خوردن این نوشیدنی گرم تامین می شود؟

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور گفت: نوشیدن روزانه پنج فنجان چای 25 درصد نیاز بدن به منگنز و 60 درصد نیاز به روی را تأمین می‌كند.

فاطمه پارسا با اشاره به كاربرد ضایعات چای در صنایع مختلف اظهار داشت: قبل از میلاد در كشور چین چای مصرف دارویی داشت تا اینكه در قرن ششم پس از میلاد چای ارزش روحانی و معنوی پیدا كرد و به عنوان یك نوشیدنی عمومی پذیرفته شد.

وی افزود: این نوشیدنی به تدریج عامه‌پسند شده به طوری كه در حال حاضر دو سوم از جمعیت جهان آن را به عنوان یك نوشیدنی خوش طعم با خاصیت برطرف كنندگی خستگی، تحریك كننده و افزایش دهنده نیرو می‌شناسند.
پارسا با اشاره به تركیبات برگ سبز چای افزود: این تركیبات شامل 29 درصد پروتئین، 35 درصد كربوهیدرات ، سه درصد چربی ، 33 درصد پلی‌فنل، چهار درصد كافئین و هفت درصد مواد معدنی و ویتامین‌های E، C، B، A و K است. نوشیدن پنج فنجان چای 25 درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز و 60 درصد نیاز روی را تأمین می‌كند ضمن اینكه آهن، مس و فلوراید نیز در چای وجود دارد.چای اثر سودمندی بر هضم غذا ، سیستم اعصاب ، رگ‌های خونی ، تسهیل فعالیت قلبی و عروقی ، كاهش فشار خون و افزایش نیرو دارد.

به گفته وی آلكالوئیدهای چای با افزایش قطر رگ‌های خونی سبب كاهش خستگی فكری و كاهش تب در هنگام سرماخوردگی می‌شود. كافئین موجود در چای نقش دارویی داشته و با فعالیت تحریكی ملایمی كه دارد سبب تحریك سیستم اعصاب مركزی و تنفسی بدون اثر جانبی می‌شود.

پارسا افزود: چای همچنین با گشاد كردن رگ‌های خونی در كلیه‌ها و افزایش تعداد گلومرول فعال خاصیت دفعی دارد و رنگ‌دانه‌های چای فیبروژن موجود در پلاسمای خون بیماران قلبی و عروقی را كاهش می‌دهد.

به گفته وی تئوفیلین موجود در چای با گشاد كردن نایژه‌ها سبب تسكین آسم می‌شود و دم كرده چای گاهی برای شستن و تمیز كردن زخم نیز به كار می‌رود.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور خاطرنشان كرد: پلی‌فنل‌های چای سبب ایجاد یكی از مهم‌ترین خواص سلامتی‌بخش در چای یعنی خاصیت آنتی‌اكسیدانی آن می‌شود.

پارسا ، تركیبات شیمیایی موجود در ضایعات چای را نیز مشابه برگ سبز چای و با تركیبات موجود در چای سیاه یكسان دانست كه به لحاظ مقدار با آن متفاوت است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور این تركیبات شیمیایی را شامل كربوهیدارت‌ها ، پروتئین‌ها ، لیپیدها ، پلی ‌فنل‌ها ، كافئین ، مواد معدنی ، تركیبات معطر ، ویتامین‌ها ، كلروفیل و رنگ‌ دانه‌ها عنوان كرد.این خواص دارویی بیشتر به دو تركیب آلی پلی‌فنل و كافئین نسبت داده می‌شوند كه سبب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

به گفته وی پلی‌فنل‌ها مهم‌ترین گروه از تركیبات شیمیایی چای هستند كه در ماده برگ سبز بین 30 تا 35 درصد وجود دارند و كیفیت نوشابه چای را تعیین می‌كنند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور مقدار پلی‌فنل‌ها در بوته چای را بستگی به ژنتیك گیاه چای و فاكتورهای محیطی مانند آب و هوا ، نور ، بارندگی ، دما ، خاك و سن برگ دانست.

پارسا گفت: پلی‌فنل‌ها، مخلوطی جامد از پلی‌فنل به همراه مواد دیگر مانند كافئین و كلروفیل هستند و با توجه به مقدار پلی‌فنل‌ها و نوع آنها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در پزشكی برای درمان سرطان‌های روده و مری ، آنفلوآنزا ، ناهنجاری‌های عروقی، كاهش چربی خون، كاهش قند خون و... كاربرد دارند.

وی افزود: این ماده برای تهیه اسپری‌های كشنده حلزون، قرص گیرنده بوی بد دهان، تخم مرغ و صابون كتچینی، وسایل آرایشی، شكلات كتچینی و... استفاده می‌شود. سین كتچین‌ها محلولی از پلی‌فنل هستند كه با آب یا روغن رقیق شده است و در صنایع غذایی برای نگه‌داری و حفظ توده‌های غذا به عنوان آنتی‌اكسیدان، آنتی باكتریال و ضدرنگ‌بری استفاده می‌شوند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور گفت: زمانی كه این مواد با آب رقیق شوند برای نگه‌داری محصولات غذایی و فرآوری تولید ماهی كاربرد دارند و زمانی كه با روغن رقیق شوند برای حفظ و نگه‌داری روغن استفاده می‌شوند.پروتئین چای به لحاظ داشتن اسیدهای آمینه ضروری در جیره غذایی حیوانات و ماكیان استفاده می‌شود و به عنوان كف كننده و آنتی‌اكسیدان در صنایع غذایی و محیط كشت برای حفظ و نگه‌داری سلول از جهش ژنی در برابر نور به كار برده می‌شود.فیبر نیز یكی دیگر از تركیبات آلی موجود در چای است كه در صنایع كاغذسازی، داروسازی و مصالح ساختمانی كاربرد دارد.

به گفته وی در تولید چای سیاه، برگ‌های چای به عنوان مواد اولیه و چای سیاه به عنوان محصول تولیدی شناخته می‌شود.

پارسا اظهار داشت: در بیشتر كشورها ضایعات كارخانه‌های چای نیز جزو محصولات جانبی مورد ارزیابی و استفاده قرار می‌گیرند و با بهره‌وری مناسب از این ضایعات می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال از خروج مبالغ هنگفتی ارز جلوگیری كرد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات چای كشور بهره‌وری از ضایعات چای را سبب ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های آن ذكر كرد و گفت: بهره‌وری از ضایعات چای از میزان آلودگی زیست‌محیطی نیز جلوگیری می‌كند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 سه خاصیت مهم چای سفید
نکاتی راجع به چای
چای کیسه ای استفاده نکنید؟!
چای بابونه و دیابت
آیا زیاد چای می نوشید؟