دوغ : فواید دوغ
دوغ یک نوشیدنی سالم و سنتی نزد ما ایرانیان است. مصرف دوغ بیشتر در فصول گرم سال پیشنهاد می شود. دوغ یکی از فرآورده های شیر است و دارای فواید و خاصیت های زیادی است. در این مطلب راجع به نوشیدنی دوغ هر آنچه باید بدانید، آورده شده است

دلیل خواب آور بودن دوغ چیست؟

خیلی اوقات اکثر افراد بعد از نوشیدن دوغ احساس خواب آلودگی به آنها دست می دهد. علت خواب آور بودن دوغ بدلیل پیتیدهای موجود در کازئین که از پروتنین های موجود در شیر است، می باشد. برخی از پزشکان طب سنتی نیز پیشنهاد می کنند برای داشتن یک خواب آرام وراحت دوغ بنوشید و از خواب خود نهایت لذت را ببرید. از این رو بدلیل خواب آور بودن  دوغ توصیه می شود قبل از کارهایی که احتیاج به هوشیاری کامل دارند از مصرف دوغ بپرهیزید.

بیشتر بدانید : دوغ گازدار را خودتان درست کنید

آیا دوغ گازدار مفید است؟

بطور کلی اکثر کارشناسان و پزشکان معتقد هستند از مصرف دوغ گازدار می بایست بپرهیزید. دوغ گازدار مخصوصا به افرادی که دارای بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود اکیدا پرهیز نمایند. زیرا مصرف دوغ گاز دار می تواند باعث برخی بیماری های گوارشی مثل زخم اثنی عشر، ورم معده، نفخ شکم و برخی مشکلات گوارشی دیگر شود. دوغ گاز دار بصورت کلی برای سلامت انسان ضرر دارد و باعث ایجاد برخی مشکلات گوارشی می شود.

فواید دوغ خوردن
فواید دوغ خوردن

نوشیدن دوغ دارای فواید زیادی است. در زیر به برخی از مهمترین فواید دوغ خوردن اشاره شده است:

- دوغ دارای ویتامین های B و D است از اینرو می تواند در تامین این ویتامین ها به بدن کمک نماید.
- دوغ از رشد و نمو بسیاری از باکتری های مضر در سیستم گوارشی انسان جلوگیری می نماید.
- دوغ هایی سنتی خیلی بهتر از دوغ های صنعتی هستند بیشتر بدلیل احتمال آلودگی های میکروبی در بسته بندی آنها است. از اینرو سعی نمایید دوغ های سنتی را بیشتر استفاده نمایید.
- دوغ به هضم غذا کمک می کند و التیام بخش نیز است.
- دوغ به گردش بهتر خون در بدن انسان کمک می کند.
- برخی از سردردها که ناشی از گرمی هوا می باشد، با نوشیدن دوغ التیام می یابد.
- نوشیدن دوغ از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کند.

دوغ بهتر است یا نوشابه

این یکی از سوالاتی است که برای خیلی ها پیش می آید که نوشیدن دوغ بهتر است یا نوشابه؟ نوشیدن نوشابه باعث مضرات زیادی برای بدن است برخی از مهمترین مضرات مصرف نوشابه عبارتند از:
- پوسیده شدن دندانها
- ابتلا به چاقی
- سوء تغذیه
- تاثیر بد روی کلیه ها
- پوکی استخوان
در صورتیکه از دوغ های صنعتی و گاز دار استفاده نشود، نوشیدن دوغ که یک نوشیدنی قدیمی نزد ما ایرانیان است بیشتر از هر نوشیدنی دیگری پیشنهاد می شود. که در قسمت قبلی فواید نوشیدن دوغ عنوان شد. علت عدم استفاده از نوشیدنی های گاز دار مخصوصا دوغ گاز دار بدلیل گاز موجو در آنها نیست بلکه بدلیل اسید فسفریکی است که در این نوع نوشیدنی ها اضافه می شود که برای سلامتی بدن مضر است.

آیا دوغ ضد سرطان است؟
آیا دوغ ضد سرطان است؟

دوغ یکی از بهترین و سالم ترین نوشیدنی ها است و به علت اینکه این فرآورده مستقیما از شیر بدست می آید و بسیاری از ترکیب ها و پروتئین های موجود در شیر را دارد، بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقد هستند دوغ همانند شیر می تواند دارای خاصیت ضد سرطانی باشد.

آیا بعد از غذا می توان دوغ خورد؟

نوشیدن دوغ پس از مصرف غذاهای گوشتی می تواند در برخی مواقع می تواند باعث بیماری درد مفاصل شود. توصیه می شود مصرف دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم، بیشتر در فصل های گرم سال استفاده شود و همچنین در مصرف آن نیز زیاده روی نشود.


مطالب مرتبط :

فواید نوشیدن دوغ

اگر با نوشیدن دوغ دچار نفخ می‌شوید یا سردی‌تان می‌کند, بخوانید

دوغ ضرری هم دارد؟

دوغ و ماست خارج از یخچال سرطان زا می شوند؟

چرا نباید دوغ گازدار بخوریم؟

با غذایمان چه چاشنی بخوریم، دوغ ؟ نوشابه ؟ کفیر

فواید آب دوغ خیار

فواید خوردن دوغ

دوغ و سنگ کلیه!؟

پذیرایی ویژه از وزیر بهداشت با آش دوغ + عکس

قیمت هر بشکه دوغ معادل 3 بشکه نفت!

قاچاق مواد به صورت مایع در بطری‌ دوغ+عکس

در رستوران نوشابه و دوغ باز سفارش ندهید!

 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatnews.com