درمان ترک پوست بعد از کاهش وزن با روشهای طبیعی و خانگی
 ترک های پوستی بعد از کاهش وزن یکی از مشکلات کسانی است که وزن کم می کنند. در این مقاله به شما روش هایی برای درمان ترک پوست و جلوگیری از ترک پوست بعد از کاهش وزن به شما ارائه می دهیم

پوست اندامی بسیار پیچیده تر از آنی است که به نظر می رسد. این اندام در واقع بزرگترین عضو بدن به حساب می آید. پوست از سه لایه تشکیل شده است: پوست برونی، پوست میانی، و بافت های زیرپوستی. یک اینچ مربع از پوست چیزی بیشتر از ۳۰ میلیون سلول در خود دارد. غدد چربی، غدد عرق، و پایانه های عصبی را هم به آن اضافه کنید تا اندامی کاملاً پیچیده داشته باشید که درمعرض آسیب هایی هم داخلی و هم خارجی است. خبر بدی که باید به شما بدهیم این است که پوست جمع و سفت نمی شود، این عضله است که جمع و سفت می شود.

اگر عضله سازی کنید، پوستی سالم، شاداب، دارای قابلیت ارتجاعی و شاداب روی آن را خواهد گرفت. اما اگر به خاطر رژیم های غذایی، بلند کردن وزنه هایی سنگین تر از ۲۰ کیلو و شیوه ی زندگی ناسالم، قابلیت ارتجاعی پوستتان از بین رفت، می توانید درازنشست بزنید، بدوید، و تاجایی که قلبتان اجازه می دهد، ورزش کنید. بعید نیست که این شل شدگی و افتادگی پوست کمی برطرف شود.

بیشتر بدانید : درمان ترک پوستی با چند روش طبیعی و خانگی

استفاده از روش های طبیعی برای رفع شلی و افتادگی پوست

آیا این امکان وجود دارد که شلی و افتادگی پوست دوباره قابلیت ارتجاعی خود را به دست آورد؟ بله ممکن است؛ و ارزشش را دارد که قبل از رفتن زیر تیغ جراحی پلاستیک، کمی از روش های طبیعی را امتحان کنید. منظور از راه های طبیعی، سالم زندگی کردن، اجتناب از سموم، تغذیه سالم، مصرف اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و اسیدآمینه های مورد نیاز بدن، استفاده مداوم از کرم های مرطوب کننده و مصرف آب زیاد است. اگر در ۸ تا ۱۲ ماه تغییری مشاهده نکردید، می توانید به جراح پلاستیک متخصص مراجعه کنید.

متخصصین جراحی پلاستیک بسیاری هستند که با روش های مختلف کاهش شل شدگی و افتادگی پوست آشنا هستند و این جراحی ها این روزها خیلی متداول است. توصیه من این است که ابتدا با پزشکان مختلف و کسان دیگری که وضعیتی مشابه شما داشته اند و نتایج رضایت بخش به دست آورده اند، مشورت کنید.

حفظ سلامت پوست و کاهش وزن با مصرف جوانه ها ویتامین ای موجود در جوانه ها، نقش موثری در حفظ و سلامت پوست و پیشگیری یا کندی روند پیری سلول ها دارد و بسته همچنین ویتامین سی به نوع جوانه متفاوت بوده اما نسبت به میزان آن در دانه افزایش می‌یابد. میزان ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در روند جوانه زدن افزایش پیدا می کند و انرژی و کربوهیدرات موجود در آنها کاهش می یابد که به کاهش وزن کمک می کند.

روش های مختلفی برای رفع این ترک ها پس از استفاده از رژیم غذایی و یا زایمان وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

درمان ترک پوست با استفاده از آلوئه ورا

1/2 فنجان از ژل الوئه ورا یا روغن آن را با 1 قاشق غذاخوری از روغن ویتامین A و 2 قاشق غذاخوری از روغن ویتامین E مخلوط کنید و ناحیه مورد نظر را با آن ماساژ دهید. این روش  برای کمک رسانی به پوست استفاده می شود و باعث صافی و نرمی پوست می گردد.

درمان ترک پوست با روغن زیتون و لیمو

روغن زیتون یکی دیگر از موارد کابردی در درمان ترک پوست است. روغن زیتون را با 1 قاشق غذاخوری روغن ویتامین E به همراه 1/4 قاشق غذاخوری آبلیمو باهم مخلوط کنید. این محلول را روزی دو مرتبه برروی پوست استفاده کنید.

درمان ترک پوست با برداشتن لایه سطحی پوست توسط لیف بدن

لیف لایه سطحی پوست های مرده بدن را بر می دارد و این یکی از بهترین روش ها برای محو خطوط و ترک بدن است.  لیف را با 2 قاشق غذاخوری شیر، 1/4 فنجان شکر(ترجیحا گرانول)، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون  آغشته کنید. گرنول به همراه شیر و روغن زیتون موجب رطوبت پوست می شود.

توصیه هایی برای جلوگیری از ترک پوست بعد از کاهش وزن

برای جلوگیری از ترک پوست بعد از کاهش وزن، بتدریج وزن کم کنید

برای جلوگیری از افتادگی پوست ، چون فرایند سفت شدن پوست کند است، به همین دلیل ریتمی که وزنتان را کم می‌کنید هم باید تدریجی باشد.
 همیشه ورزش کنید اگر در حال مراعات و اجرای یک رژیم غذایی هستید، باید یک برنامه‌ی ورزشی را نیز دنبال کنید. ورزش کردن، نه تنها به شما کمک خواهد کرد تا سریع تر وزن کم کنید، بلکه باعث خواهد شد تا پوست شما ظاهر بهتری پیدا کند و از افتادگی پوست جلوگیری شود. ورزش منظم، قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش خواهد داد، و آنرا صاف‌ و نرم و سالم‌تر خواهد کرد.

برای جلوگیری از ترک پوست بعد از کاهش وزن، آب فراوان بنوشید

پوست سالم در واقع پوستی است که هیدراته باشد. به همین دلیل همیشه باید یک بطری آب در دسترستان باشد تا بتوانید همیشه از آن بنوشید.

نقش کمبود پروتئین در افتادگی پوست

کلاژن یکی از فراوانترین پروتئین های بدن است در صورتی که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد کلاژن تخریب شده و افتادگی پوست با چین و چروک پیدا خواهید کرد. یک رژیم غذایی دارای پروتئین هایی مانند ( پنیر، شیر، حبوبات، دانه ها، اجیل، ماهی ) که همه حاوی کلاژن و الاستین هستند در حفظ پوست موثرند.

مراقبت از پوست

از پوست خود مراقبت کنید. روزانه لایه برداری انجام دهید زیرا کمک به حذف سلولهای مرده پوست و گردش خون پوست را افزایش می دهد. حمام با نمک دریا و مواد معدنی موثر است استفاده از کرم با فرمول گیاهی و مواد تشکیل دهنده مانند  اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، عصاره مخمر، پروتئین سویا، و ویتامین های A, C, E می تواند به هیدارته و افزایش کلاژن و الاستین در پوست کمک کند. برای جلوگیری از افتادگی پوست ، از یک کرم سفت کننده پوست در هر روز برای کمک به داشتن پوست انعطاف پذیر و صاف استفاده کنید.

مصرف آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از ترک پوستی

پس از لاغری در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی اکسیدان ها و روغن های سالم استفاده کنید خوردن میوه های تازه، سبزیجات، آجیل و روغن های سالم کمک خواهد کرد تا پوست سالم داشته باشید.

ویتامین ها برای رفع افتادگی پوست

ویتامین A و کاهش خطوط چین و چروک صورت

پس از لاغری یک ویتامین کلیدی است کمبود این ویتامین باعث پوسته پوسته و خشک شدن پوست می شود این ویتامین را می توانید از غذاهایی مانند ( سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات با برگ های تیره ) بدست آورید استفاده از  لوسیون حاوی این ویتامین بر روی پوست اکنه را را کنترل و خطوط چین و چروک صورت را کاهش می دهد.

نقش ویتامین B کمپلکس در پوست

این ویتامین در مواد غذایی ( جو، برنج، تخم مرغ و موز ) وجود دارد کمبود این ویتامین در مواد غذایی سبب درماتیت یا ریزش مو می شود کرم های موضعی و پماد های ساخته شده با ویتامین های گروه B می تواند سلولهای پوست را هیدراته و التهابات پوست را از بین ببرد. این ویتامین ها حاوی مواد مغذی بیوتین هستند که اساس ناخن ، پوست و سلولهای مو را تشکیل می دهد.

ویتامین C در کاهش چین و چروک صورت نقش دارد

مرکبات، سبزیجات، فلفل، و گل کلم پر از این ماده مغذی حیاتی است این ویتامین زمانی که بر روی پوست استفاده شود می تواند به تولید کلاژن، کاهش چین و چروک و بهبود بافت پوست و جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند.

ویتامین E

مواد غذایی ( آجیل، زیتون و اسفناج ) حاوی ویتامینE  است استفاده از این ویتامین بر روی پوست، زخم ، خشکی و زبری پوست را کاهش می دهد و برای نرم و انعطاف پذیر نگه داشتن پوست از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید این غذاها علاوه بر پوست سبب درخشش و استحکام موهای شما می شود.

ویتامین K و کاهش تیرگی پوست

این ویتامین در سبزیجات با برگ تیره یافت می شود و لوسیون ها و کرم های حاوی این ویتامین در کاهش چین و چروک و کاهش کبودی پوست موثر است اگر چه با خوردن سبزیجات با برگ پهن، این ویتامین تامین می شود ولی استفاده موضعی از این ویتامین بهترین سود دهی را برای پوست دارد.


بیشتر بدانید : آیا راهی برای از بین بردن ترکهای پوستی که در اثر چاقی و لاغری بوجود میاد وجود دارد؟

بیشتر بدانید : پوستی سالم و زیبا با ترک کردن عادت های زیر

بیشتر بدانید : 10 مشکل در پوست تان + 10 راه حل مفید


 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : lifemag.ir/mashreghnews.ir/زندگی ایده آل