رژیم غذایی سرشار از فیبر، می‌تواند ما را در مقابل بیماری هایی که مختص جامعۀ سرب گرفته و بدخوراک ماست، محافظت کند. یکی از این بیماری ها دیورتیکولار است...

رژیم گیاه خواری شما را از ابتلا به دیورتیکولیت و دیورتیکولوز محافظت می‌کند

دیورتیکولیت و دیورتیکولوز: در رودۀ ما حضور دارند
دیوتیکول ها، کیسه هایی هستند که در دیوارۀ روده تشکیل می‌شوند. اغلب اوقات، حضور دیوتیکول ها، که دیورتیکولوز نامیده می‌شوند، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. وانگهی، بسیار رایج است؛ خصوصاً از یک سنی به بعد: تخمین زده می‌شود که 30 تا 40% اشخاص بالای 70 سال مبتلا به دیورتیکول باشند.

اما تنها 25% از موارد پیشرفت می‌کند و مشکلی به نام دیورتیکولیت به وجود می‌آورد. این مشکل خود را به شکل برانگیختگی یک یا چند دیورتیکول نشان می‌دهد. از وجود دیورتیکولیت و دیورتیکولوز با نام دیورتیکولار یاد می‌شود. 

علائم و علل دیورتیکولوز
در این مورد، یک درد بسیار شدید و عموماً در سمت چپ شکم از سوی بیماران گزارش می‌شود. عوارض دیورتیکولیت متعدد و گاهی بسیار شدید اند. در واقع، گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد خونزیزی و البته عفونت یا انسداد روده شود، در این موارد امکان مرگ نیز به طور بالقوه وجود دارد. دلایل ایجاد دیورتیکول ها چندان شناخته شده نیستند.

محققان، عموماً علت را به کمبود فیبر نسبت می‌دهند، خصوصاً اینکه این بیماری در کشورهای صنعتی شیوع بیشتری دارد. بر خلاف آنچه که در کشورهای صنعتی دیده می‌شود، این بیماری عملاً در کشورهایی که به مقدار زیاد فیبر در تغذیه شان وجود دارد، دیده نمی‌شود.

آیا گیاهاخواران در مقابل این بیماری مصون اند؟
اخیراً تحقیقی توسط یک تیم انگلیسی بر روی 47000 نفر انجام شده است که از میان آنها 15000 نفرشان گیاهخوار بوده اند. هر دو گروه یاد شده به طور متوسط 11 سال زیر نظر گرفته شدند، بعد از این مدت مشاهده شد که خطر ابتلا به بیماری دیورتیکولار در بین گیاهخواران 31% کمتر از گروه دیگر است. البته این بدان معنی نیست که ما باید از خوردن گوشتن صرف نظر کنیم و این ماده غذایی را به طور کامل کنار بگذاریم....

در واقع تنها کاری که لازم است انجام دهیم این است که فیبر بیشتری مصرف کنیم، و در عین حال خوردن گوشت را هم ادامه دهیم، به این روش از خودمان در مقابل این بیماری محافظت کرده ایم، به همین سادگی ! نتیجه: به طور کامل گوشت را کنار نگذارید، اما مقدار آن را کم کنید و مواد غذایی سرشار از فیبر را جایگزین میزان گوشت کم شده بکنید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت

مطالب پیشنهادی :
مصرف این چای= کاهش کلسترول خون
چگونه میتوان كلسترول خون را پایین آورد؟
خوراکی های مفید و کاهنده کلسترول خون
این نان قند خون را بالا می برد!
تأثير ورزش بر سطح کلسترول خون