این مواد غذایی ساده سرشار از مواد مغذی مختلف هستند كه به سالم ماندن شما كمک می‌كنند.


بسیاری از فرهنگ‌ها غذاهای خود را به شیوه‌های آشپزی مختلف درست می کنند. به طوری که می توان گفت خوردن مواد غذایی مفید، توصیه‌ هر روز ما برای حفظ سلامت شماست. همچنین بعضی از مواد غذایی در بین انبوه غذاهای دیگر خواص مفیدتری دارند.
 
در اینجا به مواد غذایی مفید اشاره می کنیم:
لیموترش

برای کبد، تصلب شرائین، روماتیسم و رفع تشنگی مفید است. آب لیمو، میکروب وبا و اسهال خونی را می کشد. ضد کم خونی و رقیق کننده خون است. آب لیمو، ضد درد، ضد تیفوس، ضد سرخک، ضد آبله مرغان، مخملک، ضد ترشی معده و سنگ های کبدی است. صفرابُر است، آب لیمو، ضد خون دماغ، مانع طاس شدن سر و امراض قلبی بوده و نور چشم را زیاد می کند.
 
پرتقال
تصفیه کننده خون، برطرف کننده خونریزی های شدید و تشنجات است. مفید برای مرض قند، ضد سنگ مثانه، زکام و گریپ، دندان ها را تقویت کرده و برای رفع سوء هاضمه مفید است.
 
انجیر
برای درد سینه، سرفه و بیماری اسپرز مفید است و جوشانده انجیر جهت زکام شدید، تورم حنجره و برنشیت‌های کهنه مفید است. همچنین باعث تقویت حافظه است.
 
انگور
برای فشار خون، روماتیسم، نقرس، مسمومیت داخلی، امراض جلدی، کم خونی، سوء تغذیه، انسداد مجرای طحال، بیماری عصبی، یبوست و سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
 
هویج
برای مرض قند، امراض کلیوی، زخم و ورم معده، زخم روده، فشار خون و سوء هاضمه مفید است. دارای یک ماده ضدعفونی کننده و تصفیه کننده خون است، دافع تشنگی و امراض مثانه، ضد اسهال، اشتهاآور، ضد کرم و یبوست است.

ماهی
تقریبا تمامی مردم درباره خواص ماهی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان ورم مفاصل و دیگر بیماری‌ها اطلاع دارند، به طوری که ماهی تقویت كننده‌ی قلب است، چرا که ماهی به خاطر داشتن عنصر امگا 3 اسید چرب Epa و Dpa كه فاكتورهای قوی ضد لخته شدن خون هستند سبب كاهش تشكیل لخته و در نتیجه جلوگیری از سكته ی مغزی می شود.

ماهی ضد سرطان
اسیدهای چرب امگا3 از ایجاد بیش از حد مواد شبه هورمونی مانند پروستاگلاندین كه دانشمندان معتقدند به نوعی با سرطان ارتباط دارد جلوگیری می كنند. آزمایشات روی جانوران نشان داده است كه با متوقف كردن تولید بیش از اندازه این شبه هورمون میزان ابتلا به سرطان سینه روده ی بزرگ لوزالمعده و ریه و پروستات در آنها كاهش یافته است.

ماهی سبب كاهش دردهای مفصلی
بررسی‌ها نشان داده است كه مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به شكل كپسول روغن ماهی میزان درد مفاصل افراد مبتلا را تا حد قابل توجهی كاهش می دهد.

مصرف ماهی آسم و انواع سردرد را بهبود می بخشد
خوردن روغن ماهی سبب بهبود مشخص برخی افراد مبتلا به اسم می گردد. بر اساس یك سری از تحقیقات مصرف روغن ماهی مانع از حملات میگرنی و باعث تسكین آنها می شود. همچنین ممكن است در درمان بیماری‌های كلیوی موثر باشد.

کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است. فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند.

مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف روزانه شیر به همراه میوه‌ها و سبزیجات، هم در بچه‌ها و هم در بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می‌ شود. اگر چه هنوز مکانیسم آن مشخص نیست، اما به نظر می‌‌ رسد که کلسیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین شیر نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

همچنین تحقیقات زیادی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر و لبنیات، خطر بیماری‌ های قلبی ‌عروقی را کاهش می ‌دهد. مردانی که بیشتر از دیگران شیر مصرف می‌ کنند، کمتر دچار حملات قلبی می ‌شوند.

از آنجا که دوران نوجوانی و کودکی، مرحله خیلی مهم در سلامت جسمانی و روانی فرد است، رژیم غذایی سرشار از لبنیات و شیر در این دوران پایه ‌گذار دوران جوانی و میانسالی و حتی سالمندی سالم تر به حساب می آید. به علاوه، مطالعات نشان می ‌دهد کودکانی که روزانه شیر مصرف می‌ کنند، از سایر کودکانی که علاقه‌ای به خوردن آن ندارند، باهوش ‌ترند.

مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه ‌گذار استخوان ‌هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود.

ماست
ماست یک فرآورده لبنی تخمیری است و در هرم غذایی، در گروه شیر و لبنیات جای دارد و یک واحد مصرفی آن معادل یک لیوان است. ماست نیز مانند بقیه هم گروه‌های خود منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B مانند ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و روی است. جالب است بدانید که یک لیوان آن حدود 450 میلی‌گرم کلسیم و1/5 میلی ‌گرم روی دارد.

کلسیم موجود در ماست، در حفظ سلامت سلول ‌های روده‌ای نیز مفید است. مخصوصا زنان به دلیل بارداری و شیردهی در دوران جوانی و نیز قطع تولید استروژن در دوران یائسگی، بیشتر در معرض پوکی استخوان بوده و باید دقت کنند که روزانه 3 واحد لبنیات بخورند.

گوشت
 گوشت بره براى معده‌هاى معتدل مفید بوده خونى معتدل تولید مى كند. همچنین گوشت گوساله بهتر از گاو و بز و میش بوده هرچه جوان تر باشد بهتر است و گوشت گوساله و گاو محرک خوبى براى ترشحات دستگاه گوارش به ویژه معده است.

گوشت گاو براى صفراوى ها مفید است براى سودایى ها مضر كه مصلح آن زنجبیل و مرچ است. سرد مزاجها بهتر است آن را با مرچ و سیر بخورند.

مرغ
گوشت مرغ براى بدن مفید است مسبب فعالیت كلیه ها وتقویت عضلات قلب مى شود. براى بیماران قلبى غذاى خوبى بوده وتا حدى به درمان آنان كمك مى كند.

گوشت قرمز كم‌چرب
گوشت ‌شترمرغ در مقایسه با گوشت مرغ و گاو، از كلسترول و چربی كمتری برخوردار است در حالی كه پروتئینی درحد مطلوب، رنگی قرمز و طعمی شبیه گوشت گوساله دارد.

مواد معدنی گوشت شترمرغ در حد مناسبی ارزیابی می‌شود، به طوری كه در آنالیز آن كلسیم و آهن به مقدار لازم و مطلوب وجود دارد. میزان كم‌سدیم در گوشت شترمرغ نیز یكی دیگر از مزایای این نوع گوشت است كه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. گوشت شترمرغ به دلیل داشتن كالری و چربی كم برای بیماران قلبی و عروقی و افرادی كه نمی‌خواهند اضافه وزن داشته باشند، غذای رژیمی خوبی است.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع  :.Salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
خوراکی های انرژی زا
10 خوراکی بهاری که کمک میکنند لاغر شوید!
9 خوراکی که باعث رفلاکس معده می شوند
دو خوراکی فوق العاده علیه استرس
امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟