چه با هدف کم کردن وزن و یا خوردن غذای سالم ،بهترین راه این است که قبل از ورود اولین لقمه به دهانتان از خودتان این 4 سوال را بپرسد...

قرارهای کاری ، ملاقات ها ، استراحت میان کاری، پیام رسانی ها ، وظایف خانوادگی و حتی مسافرتهای کوتاه برای رفتن به باشگاه چنان ما را مشغول کرده اند که تنها هدفمان آن است که با راحت ترین،سریعترین و در دسترس ترین غذا که بدست می آوریم شکم مان را پر کنیم.

آیا گرسنه هستم؟
اگرچه این سوال کمی احمقانه به نظر می رسد ولی ما خوب می دانیم باید زمانی غذا بخوریم که احساس گرسنگی کنیم. ممکن است بر اثر خستگی ،آسودگی ( زمانی که پاکت چیپس جلویتان باز است)، افسردگی (مقداری شکلات برای کاهش ناراحتی پیش آمده )، خوشحالی ( ارتقا شغلی کسی را جشن بگیرید) ،یا آرزو (چه کسی میتواند از شیرینی های میوه ای که همکارش آورده است بگذرد؟)

به یک سری از مواد خوراکی دسترسی پیدا کنید. ولی وقتی به تازگی چیزی خورده اید دیگر گرسنه نیستید.پس قبل ازآنکه غذا یا میان وعده را بخورید اطمینان حاصل کنید که آیا باید آن را بخورید یا نه؟

آیا این نوع غذا آسیبی به رژیم غذایی من وارد می کند؟
غذا می خوریم تا زنده بمانیم این یعنی غذایی که می خوریم باید مقداری مواد مغذی و ویتامین وارد بدن کند تا بدن کارش را به درستی انجام دهد.در کنار سالم بودن ، رژیم غذایی باید متعادل باشد.اگربرای صبحانه غذایی پر پروتئین مثل تخم مرغ و ماست یونانی که روی آن با آجیل تزئین شده صرف شود درمیان وعده صبح می بایست غذایی خوردن شود که حاوی فیبر، پتاسیم و یا ویتامین آ باشد .هرغذا یا میان وعده را تکه های از پازل رژیم غذایی فرض کنید و آن غذایی را استفاده کنید که کمبود آن در بدنتان وجود دارد.

آیا میزان ماده غذایی مناسب است؟
اگر بخواهید درزمان میان وعده موز،نان تست و کره بادام زمینی ،یک ورقه پنیرومقداری کراکت ( نوعی کلوچه ) مصرف کنید ممکن است کاملا سالم به نظر برسد اما مقدار انرژی که وارد بدن می کنید بیشتر از مقدار انرژی یک میان وعده ساده است. وابسته به وزن و برنامه کاهش وزن هر میان وعده باید دارای 150 واحد انرژی ،صبحانه باید چیزی بین 300 تا  500 واحد انرژی ،نهار چیزی در حدود 400 تا 600 واحد انرژی و شام می بایست در حدود 400 تا 600 واحد انرژی داشته باشد.

آیا می توان بین موادغذایی سالمترین را انتخاب کرد؟
می توان باگل (نان شیرینی حلقوی) را آغشته به کره کرد و یا یک تکه نان گندم را به کره بادام زمینی آغشته کرده و نوش جان کرد.در بعضی موارد نمی توان بین گزینه ها سالم ترین را انتخاب کرد(در مورد غذای مورد علاقه خود شاید نخواهید سالمترین را انتخاب کنید) اما اکثریت غذاها و میان وعده ها باید سالم باشند.پس به دنبال راهی برای کاهش انرِژی ،چربی، کلسترول، سدیم و قند باشید.
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی:
9اشتباه بزرگ در غذا خوردن!!
چند دقیقه طول میكشد تا پیام غذا خوردن به مغز برسد؟
نکاتی فوق العاده راجع به غذا خوردن
غذا خوردن پشت میز کار، غیربهداشتی است
اختلال خوردن چیست؟