سالمندان
دوران سالمندی در صورتی که با سلامت جسمی و روانی همراه باشد، می تواند یکی از رضایت بخش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب گردد.
اسیدهای چرب امگا-3  اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که در بدن ساخته نمی شوند و می بایست از طریق رژیم غذایی (مانند ماهی ها و تخم کتان) و یا مکمل های غذایی در اختیار بدن قرار گیرند. سه اسید چرب معروف از خانواده امگا-3 عبارتند از:
آلفالینولنیک اسید (ALA)
ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

اسیدهای چرب امگا- 3 در هر مرحله از زندگی ضروری اند. این اسیدهای چرب در تنظیم کلیه عملکردهای فیزیولوژیک بدن از جمله در سیستم قلبی - عروقی، تولید مثل، ایمنی، عصبی، بینایی، پوست و اسکلت به کارمی روند.

بر اساس مطالعه ای كه در نشريه انجمن آلزايمر به چاپ رسيد، مصرف اسيدهای چرب امگا-3 به ويژه نوعی اسید چرب امگا-3 موسوم به دوكوزاهگزانوئيك اسيد (DHA) موجب بهبود حافظه و يادگيری در سالمندانی مي شود كه مبتلا به اختلالات شناختی هستند. در اين بررسی مشخص شد كه دريافت DHA به مدت 6 ماه با بهبود حافظه و يادگيری در سالمندان مبتلا به اختلالات حافظه همراه است. پايين بودن سطح DHA موجب كاهش عملكرد شناختی در سالمندان مبتلا به آلزايمر می شود و بالا بودن سطح اين اسيد چرب خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش می دهد.

در بیماری آلزایمر ضایعاتی به نام پلاک در مغز تشکیل می‌شوند که ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین هایی به نام "بتا آمیلوئید" در مغز هستند. این پلاک ها برای سلول های مغزی خاصیت سمی داشته و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر می گردند. تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا-3 مانع ساخت این پروتئین‌ها در بافت مغز می شوند.

دوران سالمندی در صورتی که با سلامت جسمی و روانی همراه باشد، می تواند یکی از رضایت بخش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب گردد اما متاسفانه در این سنین اغلب افراد دچار کاهش توانایی جسمی، ابتلا به بیماری های مزمن از قبیل بیماری های قلبی – عروقی و دیابت و همچنین مشکلات روانی می شوند. رژیم غذایی نقش مهمی را در سلامت و طول عمر ایفا می کند و در این بین اسیدهای چرب امگا -3 در حفظ سلامت عمومی بدن و پیشگیری ازبسیاری بیماری های تحلیل برنده مربوط به سالمندی نقش عمده ای دارند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


مطالب پیشنهادی:
درباره مشکلات جنسی سالمندان چه می دانید؟
این ویتامین برای سالمندان حیاتی است
یک خوراکی مفید برای سالمندان
نکاتی تغذیه ای در سالمندان
افزایش خطر مرگ و میر سالمندان با کمبود مصرف ویتامین D