قند رژیمی بی خطر است؟
نباید از این موضوع غافل شد که این تركیب‌ها شیمیایی هستند و باید از بدن دفع شوند...
در تبلیغات ادعا می‌شود که محصول‌های رژیمی، کم‌کالری و مناسب برای افرادی هستند که به دلایل مختلف (دیابت، چاقی و...) باید میزان قند مصرفی‌شان را کاهش دهند. اما در واقع دلیل کم‌کالری بودن این محصول‌ها، قند و شكر مصنوعی است که در آنها استفاده می‌شود. تركیب این قندها در بدن همانند قند و شكر معمولی متابولیزه نشده و در نتیجه میزان كالری تولیدی‌شان كمتر است اما این شیرین‌كننده‌های مصنوعی - به غیر از آسپارتام كه از برخی واحدهای پروتئینی تشكیل شده است - تركیب‌های شیمیایی شیرین‌کننده‌ای هستند كه برخی حتی تا 200 یا 300 مرتبه شیرین‌تر از ساكاروز هستند و به دلیل اینكه در بدن متابولیزه نمی‌شوند عملا اثر قند معمولی را ندارند.

خوراكی‌هایی مثل قند، نوشابه، مربا و عسلی كه به‌عنوان رژیمی تبلیغ می‌شوند به دلیل داشتن این تركیب‌های شیمیایی می‌توانند مضر باشند و مصرف بیش از حدشان می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. به هر حال نباید از این موضوع غافل شد که این تركیب‌ها شیمیایی هستند و باید از بدن دفع شوند و در نتیجه كار زیادی را به كبد و كلیه تحمیل می‌كنند و اگر مداوم مصرف شوند، آثار منفی فراوانی روی بافت كبد و كلیه می‌گذارند.

از سوی دیگر، چون شیرینی آنها بیش از قند و شكر معمولی است، حس چشایی را دچار سردرگمی می‌كند. در واقع فردی كه به مصرف خوراكی‌هایی با قند مصنوعی عادت می‌كند حساسیت سلول‌های چشایی‌اش تغییر می‌كند و موادغذایی كه شیرینی معقول دارند را شیرین حس نمی‌كند بنابراین به افرادی كه در مصرف قندهای ساده محدودیت دارند، توصیه می‌كنم قندهای معمولی را به میزان كم مصرف كنند و سراغ مصرف قندهای مصنوعی و محصول‌های رژیمی نروند زیرا عوارض مصرف این محصول‌ها بیش از عوارض ناشی از مصرف قندهای ساده است. این محصول‌ها را فقط باید در حد كم و در مدت زمانی كوتاه مصرف كرد مثلا به یك بیمار دیابتی اصلا توصیه نمی‌شود هر روز صبح مربای رژیمی بخورد و خیالش راحت باشد كه هیچ قندی در بدنش بالا نمی‌رود. این محصول‌ها مخصوصا برای بیماران دیابتی كه مشكل متابولیك دارند بسیار مساله‌ساز است. در ضمن معمولا با خوراكی‌های دیگری خورده می‌شوند كه خودشان مشكلات عدیده‌ای ایجاد می‌كنند. یك بیمار دیابتی نوع 2 كه اضافه وزن دارد با مصرف ساندویچ همراه نوشابه رژیمی یا كره همراه مربای رژیمی، كالری اضافی دریافت می‌كند و مشكلش دو برابر می‌شود.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatiran.com

مطالب پیشنهادی:
همه چیز درباره نوشابه های رژیمی و غیر رژیمی
نان‌ رژیمی بخوریم یا نخوریم؟
دیابتی‌ها محصولات رژیمی را با خیال راحت بخورند یا نخورند؟
هشدار درباره مصرف خودسرانه مكمل های غذایی و رژیمی
شش ماده غذایی رژیمی ناسالم