رژیم غذایی «5:2» را می شناسید؟
برای چندین دهه افراد برای افزایش طول عمر خود به شیوه‌های مختلفی روی آوردند که از آن جمله می‌توان به مصرف قرص‌های ویتامین اشاره کرد.
متخصصان سلامت تاکید کردند «رژیم گرسنگی متناوب» یا رژیم غذایی «5:2» که در انگلیس معمول شده بر سیستم ایمنی تاثیر سوء دارد. رژیم «5:2» یا «رژیم گرسنگی متناوب»، نوعی رژیم غذایی است که در آن فرد در هفته دو روز را با فاصله از هم انتخاب کرده و در آن روز مصرف کالری خود را محدود می ‌کند اما در پنج روز دیگر هفته هیچ محدودیتی در غذا خوردن ندارد.

برای چندین دهه افراد برای افزایش طول عمر خود به شیوه‌های مختلفی روی آوردند که از آن جمله می‌توان به مصرف قرص‌های ویتامین اشاره کرد. در این بررسی متخصصان دانشگاه «باث» شواهدی پیدا کردند که تایید می‌کند روش‌های درمانی ضدپیری از قبیل مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها یا محدود کردن رژیم غذایی در عین حال که فوائد موقتی دارند اما تاثیرات سوء بر بدن برجای می‌گذارند.

این پزشکان دریافتند رژیم گرسنگی متناوب که تاکنون به دلیل تاثیر در کاهش فشارخون، افزایش طول عمر،‌ حفظ بدن در برابر زوال عقل و کمک به کاهش وزن مورد استقبال بوده در طولانی‌مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود بدن قابلیت مقابله با آلودگی‌ها و میکرو‌ب‌ها را نداشته باشد. این پزشکان به منظور درک رابطه بین طول عمر و تواناییِ مقابله با آلودگی‌ها به ارزیابی چهار ژن استرس و ایمنی در ژن‌های پشه‌های میوه پرداختند چرا که این حشرات به داشتن طول عمر زیاد شناخته شده هستند.
به گفته آنها، هرچند قرار گرفتن در معرض آلودگی قارچی، طول عمر پشه‌های میوه را از طریق فعال‌سازی ژن‌های ایمنی و استرس افزایش می‌دهد اما با این حال در طولانی‌مدت این شیوه‌های درمانی به کاهش چشمگیر کارآیی سیستم ایمنی بدن منجر می‌شوند و فرد را در برابر آلودگی‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد.

دکتر «نیک پرایست» یکی از محققان این مطالعه گفت: بررسی‌های بسیاری نشان‌دهنده فوائد محدود کردن رژیم غذایی و مصرف آنتی اکسیدان‌هاست اما از سوی دیگر فشارهای خاصی از قبیل گرسنگی یا قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر سوء بگذارد.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
رژيم غذايی لاغری
آیا گن های لاغری واقعا موثرند؟
تمارینی برای لاغری
مؤثرترین رژیم های لاغری کدامند؟
رژیم لاغری بدون گرسنگی!