چیپس و پفک داخل قفسه های جلوی مغازه را نخرید!!
بیشتر تنقلات مانند چیپس و پفک معمولا در بیرون از مغازه ها نگهداری می شوند که این امر میزان آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد لذا به افراد توصیه می کنیم که برای خرید این مواد بخصوص در فصل تابستان احتیاط و دقت بیشتری را داشته باشند و همیشه چنین محصولاتی را از قفسه های داخل مغازه انتخاب و خریداری کنند.

پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به شرایط نگهداری مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها گفت: هر ماده غذایی شرایط نگهداری خاص خود را می طلبد، بسیاری از آنها نیاز به یخچال دارند و بسیاری دیگر باید در دمای محیط (اما خشک وخنک) نگهداری شوند.


وی درباره برخی مواد غذایی سوپرمارکت‌ها که درمعرض نورآفتاب قرار دارند، افزود: هرماده غذایی که درمعرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، به سرعت فاسد و سمی می شود.

فرحبخش با بیان اینکه علامت بارز فساد مواد غذایی تغییر در رنگ و طعم مطلوب آنها است، اظهار داشت: بیشتر تنقلات مانند چیپس و پفک معمولا در بیرون از مغازه ها نگهداری می شوند که این امر میزان آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد لذا به افراد توصیه می کنیم که برای خرید این مواد بخصوص در فصل تابستان احتیاط و دقت بیشتری را داشته باشند و همیشه چنین محصولاتی را از قفسه های داخل مغازه انتخاب و خریداری کنند.

این فساد دربرابر نور آفتاب به جز مضراتی است که چیپس و پفک‌ها می توانند برای هرسنی به دلیل روغن، رنگهای خوراکی، نمک، جذب زیاد آب بدن و نحوه طبخ داشته باشند.

اگر خانواده ها قصد خرید تنقلاتی همچون چیپس و پفک را دارند باید به محل قرارگیری آنها در مغازه (بیرون از مغازه و مقابل پنجره نباشد) دقت و اگر این مواد را در معرض نور مستقیم آفتاب دیدند از مصرفشان خودداری کنند.

برخی فروشندگان به این بهانه که درب مواد غذایی باز نشده از نگهداری آنها در یخچال اجتناب می کنند در صورتی که اگر روی بسته، نگهداری در یخچال قید شده باشد حتما باید نسبت به این کار اقدام کرد، چون بعنوان مثال موادی مانند سس های مایونز (حتی با درب کاملا پلمپ و بسته) به دلیل جلوگیری از فساد تخم مرغ و مواد تشکیل دهنده‌شان باید در یخچال باشند.

فرحبخش ضمن تاکید به خرید مواد غذایی که در معرض نور آفتاب نیستند، توصیه کرد: افراد باید در خرید موادغذایی صبر و حوصله به خرج دهند چرا که این مسئله مستقیما با سلامتی آنها در ارتباط است و نباید با سهل انگاری و بی دقتی سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر بیاندازند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir