از فواید شاد غذا خوردن، بهره مند شوید
تنها تهیه غذای با کیفیت برای سلامتی کافی نیست بلکه نحو صرف غذا و آنچه با غذا می خوریم و حتی روحیه و شادی و نشاط ما، در هضم و جذب مواد مغذی در بدن موثر می باشد

غذا را همراه با شادی میل بفرمایید

بیش از حد غذا خوردن معده را تضعیف و هضم را دچار اختلال می‌کند، افراد تا قبل از گرسنگی نباید غذا بخورند و همچنین قبل از اینکه به طور کامل سیر شوند، باید از غذا خوردن دست کشند.

مصرف غذا باید با آرامش و آهسته صورت گیرد، چرا که تند غذا خوردن باعث بلع هوا به داخل دستگاه گوارش شده و باعث نفخ شکم می‌شود.

نکته جالب توجه این است که در سر سفره و به هنگام صرف غذا شاد و با نشاط بودن بسیار مفید است، نشاط و شادی موجب تحریک بیشتر روده‌ها و تقویت معده شده و دفع مواد زائد را تسهیل می‌کند. لبخند و شاد بودن هنگام صرف غذا باعث هضم راحت آن و رفع مشکلات روده ای و نفخ شکم می شود

مصرف مایعات، چای و نوشابه به همراه غذا، معده را تنبل می‌کند، زیرا آنزیم‌های هضم کننده پروتئین، در محیط بسیار رقیق نمی‌توانند عمل کنند و معده به خاطر چای و نوشابه بلعیده شده در شکم، غذا را نمی تواند هضم کند، بنابراین نفخ و گاز تولید می‌کند.

جهت تقویت معده مصرف سبزیجاتی مانند شوید، جعفری، ریحان، نعناع و مرزه در رژیم غذایی بسیار مفید است و در صورت مصرف ماست، حتما مقداری آویشن و نمک به آن اضافه شود.

در خصوص مصرف و فواید این سبزیجات در تقویت معده و روده‌ها: شوید هضم کننده غذا، تسکین دهنده دل درد و مانع ضعف معده است و از فساد غذا در بدن جلوگیری و اخلاط غلیظ را از معده خارج می‌کند، همچنین گشنیز تقویت کننده دهانه معده، ریحان از ضعف معده جلوگیری کرده، نعناع معده و قوت هاضمه را تقویت و عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. آویشن نیز باعث تلطیف غذاهای غلیظ شده، می‌شود و معده را از رطوبت و خلط‌های زاید پاکسازی کرده و مانع فساد غذا در داخل بدن می‌شود و دل درد را تسکین می‌بخشد.

دکتر غلامرضا کردافشاری - متخصص طب سنتی

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir