آب آلوئه ورا و خواص و مضرات نوشیدن آن برای سلامتی
آب آلوئه ورا یک مایع غلیظ و چسبناک است که از مغز برگ گیاه آلوئه ورا بوجود می آید.نوشیدن این اکسیر سلامتی خواص سلامتی زیادی را برای کبد، معده و حتی آرایش و زیبایی شما به ارمغان می آورد

آلوئه ورا Aloe vera چیست؟

آلوئه ورا Aloe vera چیست؟

گیاه آلوئه ورا یک *گیاه آبدار از سرده genus *آلوئه Aloe است که به طور گسترده ای در آب و هوای گرمسیری رشد می کند و قرن هاست که به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

*گیاه آب‌دار یا گیاه گوشتی یا گیاه ساکولنت Succulent plant: گیاهانی هستند که با ذخیره آب در برگ‌های گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی مناطق گرم و خشک تطبیق داده‌اند و به همین دلیل توانایی تحمل گرما و کم‌آبی‌های طولانی را دارند.

*آلوئه یا سگل‌ Aloe : سرده‌ای از گیاهان گل‌ده آبدار است که شامل بیش از ۵۰۰ گونه مختلف می‌شود. شناخته‌شده‌ترین گونهٔ این سرده آلوئه ورا است که در مصارف پزشکی و داروخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونه‌های دیگری چون آلوئه فروکس نیز برای همین مصارف کشت می‌شوند. زیستگاه طبیعی اعضای این سرده از مناطق گرمسیر آفریقا تا جنوب آن، ماداگاسکار، اردن تا شبه جزیره عربستان است.


آب آلوئه ورا Aloe Vera Juice  چیست؟

آب آلوئه ورا Aloe Vera Juice  چیست؟

آب آلوئه ورا یک مایع غلیظ و چسبناک است که از مغز برگ گیاه آلوئه ورا بوجود می آید. معمولا به عنوان درمان آفتاب سوختگی شناخته می شود. ولی نوشیدن این اکسیر سلامتی به شکل آبمیوه و شربت فواید سلامتی زیادی را برای شما به ارمغان می آورد.

آب آلوئه ورا با خرد کردن و له کردن تمام برگ گیاه آلوئه ورا بدست می آید سپس مراحلی برای تمیز کردن و صاف کردن مایعش انجام می شود. آب آلوئه ورا عطر و طعم ملایم و قابل تحملی دارد و به راحتی می توانید از آن در اسموتی ها smoothies  و شیک ها shakes استفاده کنید و به صورت یک مکمل غذایی کامل عمل کند.


فواید آب آلوئه ورا چیست؟

1. فواید آب آلوئه ورا: قلیایی کردن بدن Alkalinity

1. فواید آب آلوئه ورا: قلیایی کردن بدن Alkalinity

بدنی که PH اسیدی داشته باشد مکانی مناسب برای پرورش بیماری است. فضایی است که بیماری در آن رشد می کند. با خوردن و نوشیدن خوراکی های قلیایی مانند آب آلوئه ورا به حفظ تعادل بدنتان کمک کنید.

مواد غذایی قلیایی:

  • آلوئه ورا
  • سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج و شاهی و...
  • ریشه سبزیجات یا سبزیجات ریشه ای مثل پیاز و هویچ و...
  • مرکبات   
  • آجیل و دانه ها
  • سرکه سیب
  • سرکه نارگیل coconut vinegar


2. فواید آب آلوئه ورا: هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن  Hydration

2. فواید آب آلوئه ورا: هیدراتاسیون یا آب رسانی بدن  Hydration

گیاه آلوئه حجم آب بالایی دارد بنابراین برای پیشگیری یا درمان کم آبی بدن فوق العاده است. هیدراته ماندن (پر آب ماندن بدن) به سم زدایی بدن با ارائه راهی برای پالایش و از بین بردن ناخالصی ها کمک می کند. آب آلوئه ورا همچنین سرشار از مواد مغذی است که خروجی اندام های بدنتان را بهینه می کند. این موضوع بسیار مهم است زیرا کلیه ها و کبدتان عمدتا مسئول سم زدایی خون و تولید ادرار هستند. به همین دلیل، شما باید آنها را سالم نگه دارید.

ریکاوری (بازسازی بدن) بعد از یک ورزش سنگین هم نیازمند آبرسانی مجدد به بدن از طریق مصرف مایعات بیشتر است. بدنتان برای خلاص شدن از *اسید لاکتیک lactic acid ساخته شده در اثر ورزش به آب بیشتری نیاز دارد. این هفته بعد از ورزش سنگین به جای آب نارگیل یا هر آبمیوه دیگری ، آب آلوئه ورا را امتحان کنید.

*اسید لاکتیک lactic acid: یک آلفاهیدروکسی اسید کایرال است که در صورت کمبود اکسیژن‌رسانی به بدن، ایجاد می‌گردد که ازدیاد بیش از اندازه این ترکیب در یاخته‌های ماهیچه‌ای بعد از یک ورزش سنگین سبب گرفتگی و درد ماهیچه‌ها می‌شود.


3. فواید آب آلوئه ورا: بهبود عملکرد کبد

3. فواید آب آلوئه ورا: بهبود عملکرد کبد

هنگامی که صحبت از سم زدایی می شود، عملکرد درست کبد یک نکته کلیدی است. آب آلوئه ورا یک راه عالی برای حفظ سلامت کبد است. زیرا عملکرد کبد زمانی که بدن به اندازه کافی تغذیه می شود و هیدراته است، بهتر می شود. آب آلوئه ورا برای کبد ایده آل است، زیرا آن را آبدار و غنی از مواد مغذی می کند.


4. فواید آب آلوئه ورا: درمان یبوست

4. فواید آب آلوئه ورا: درمان یبوست

نوشیدن آب آلوئه ورا به افزایش محتوای آب روده ها کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که ارتباط بین افزایش محتوای آب روده ها و تحریک حرکات دودی شکل روده به شما کمک می کند که راحت مدفوع را منتقل و از بدن خود خارج کنید.

اگر یبوست دارید یا به صورت مکرر دچار یبوست می شوید آب آلوئه ورا  را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. ضمن این که آلوئه به نرمال سازی باکتری های سالم روده کمک کرده و تعادل *فلور روده را حفظ می کند.

*فلور روده intestinal flora: روده‌های ما میزبان  800 تا 1000 نوع باکتری مختلف هستند. تعداد این باکتری‌ها به حدود 100 میلیارد می‌رسند که چیزی حدود ده برابر بیشتر از تعداد سلول‌های بدن است. این باکتری‌ها فلور روده را تشکیل می‌دهند و حدود دو کیلوگرم وزن دارند.


5. فواید آب آلوئه ورا: داشتن پوستی صاف و شفاف

5. فواید آب آلوئه ورا: داشتن پوستی صاف و شفاف

آبرسانی آب آلوئه ورا به بدن به کاهش میزان و ظهور آکنه روی پوست کمک می کند. همچنین باعث کاهش بیماری های پوستی از قبیل پسوریازیس psoriasis  و درماتیت (اگزما) dermatitis می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پسوریازیس چیست؟


آلوئه ورا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که ممکن است برای محافظت از پوست شما مفید باشد. ترکیبات موجود در آلوئه ورا می توانند اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش را خنثی کرده و پوستتان را ترمیم نماید و جلوی ایجاد چین و چروک های ریز روی پوست را بگیرد.


6. فواید آلوئه ورا: بهبود و ارتقاء دادن تغذیه

6. فواید آلوئه ورا: بهبود و ارتقاء دادن تغذیه

آب آلوئه ورا سرشار از مواد مغذی است. نوشیدن آن یک راه عالی برای اطمینان از این است که دچار کمبود مواد مغذی نمی شوید.

مواد مغذی موجود در آب آلوئه ورا:

  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین B
  • اسید فولیک  folic acid

همچنین دارای مقادیر کمی :

  • کلسیم calcium
  • مس copper
  • کروم chromium
  • سدیم  sodium
  • سلنیوم  selenium
  • منیزیم  magnesium
  • پتاسیم  potassium
  • منگنز  manganese
  • روی zinc
  • ویتامین B12: آلوئه ورا تنها منبع گیاهی ویتامین B12 است. که این خبر برای گیاه خواران عالی است.

مصرف مداوم خوراکی ها و نوشیدنی های غنی از مواد مغذی کلید مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری است.


7. فواید آب آلوئه ورا: تسکین دهنده سوزش معده

7. فواید آب آلوئه ورا: تسکین دهنده سوزش معده

نوشیدن آب آلوئه ورا زمانیکه دچار حمله سوزش معده شده باشید، ممکن است شما را تسکین دهد. ترکیبات موجود در آب آلوئه ورا به کنترل ترشح اسید معده کمک می کند. حتی برای مبارزه با زخم معده و جلوگیری از بزرگتر شدن آن هم موثر است.


8. فواید آب آلوئه ورا: مزایای گوارشی

8. فواید آب آلوئه ورا: مزایای گوارشی

آلوئه ورا حاوی چندین آنزیم شناخته شده برای کمک به تجزیه قندها و چربی هایی است که هضم شما را بهبود می بخشد. اگر سیستم گوارش شما بهینه نباشد و درست کار نکند نمی توانید تمام مواد مغذی موجود در غذاها را جذب کنید. برای این که بتوانید از مزایای رژیم غذایی خود بهره مند شوید باید موتور داخلی (دستگاه گوارش) خود را سالم نگه دارید.

آلوئه ورا باعث کاهش تحریک روده و معده می شود. حتی ممکن است به افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر IBS و انواع بیماری های التهابی روده هستند کمک کند. یک مطالعه در 33 بیمار مبتلا به IBS نشان داد که آب آلوئه ورا به کاهش درد و ناراحتیشان کمک می کند. این مطالعه تحت کنترل گروه دارونما نبوده بنابراین تحقیقات بیشتری برای اثبات آن مورد نیاز است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید :انواع بیماری های التهابی روده IBD، علائم، علل و درمان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : به بیماری IBS مبتلا هستید؟ از خوردن این 12 خوراکی اجتناب کنید


همچنین در یک مطالعه دوسویه کور به همراه دارو نما، مشخص شد که آلوئه ورا در افرادی که دچار کولیت زخمی هستند مفید است.


9. فواید آب آلوئه ورا: آرایش و زیبایی

9. فواید آب آلوئه ورا: آرایش و زیبایی

آب آلوئه ورا می تواند برای تعدادی از نیازهای آرایش و زیبایی هم مفید باشد. سعی کنید از آب آلوئه ورا برای موارد زیر استفاده کنید:

  • *پرایمر آرایش
  • آرایش پاک کن
  • تسکین دهنده آفتاب سوختگی
  • مرطوب کننده سبک
  • درمانی برای پوست سر تحریک شده ( به همراه چند قطره روغن نعنا )

*پرایمر primer یا کرم‌های پایه آرایشی: پایه اساسی برای زیرسازی و آرایش صورت است که باعث یک‌دستی و ماندگاری آرایش می‌شود.


عوارض جانبی نوشیدن آب آلوئه ورا چیست؟

عوارض جانبی نوشیدن آب آلوئه ورا چیست؟

استفاده از آب آلوئه ورای خالص با میزان آنتراکینون anthraquinone پایین کاملا ایمن است. مطالعه ای که اخیرا روی موش ها با غلظت های متفاوت از خلوص آلوئه ورا به مدت 3 ماه انجام شد نشان داد که مصرف آب آلوئه ورا هیچ گونه عوارض جانبی در پی ندارد.


عوارض مصرف آب آلوئه ورای ناخالص و غیر رنگی نشده:

از سوی دیگر آب آلوئه ورای ناخالص و غیر رنگی نشده می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را شامل شود:

  • اسهال
  • گرفتگی
  • آدنوم های کولون colon adenomas ( تومورهای خوش خیم )
  • سرطان کولون در صورت مصرف طولانی مدت ( به ندرت )

اسهال می تواند منجر به  درد شدید، کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی شود.محققان نتیجه گرفته اند که عوارض جانبی آب آلوئه ورای تصفیه نشده (اسهال) در نتیجه وجود آنتراکینون است که به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد.اگرچه آنتراکینون anthraquinone یک ترکیب ارگانیک است که به طور طبیعی در برگ گیاه آلوئه ورا یافت می شود ولی سمی بوده و از مصرف آن باید اجتناب شود.مطالعات نشان داده است که آب تصفیه شده و بدون رنگ آلوئه ورا در مقایسه با آب رنگی آن، گزینه امن تری است.


هنگام خرید آب آلوئه ورا دنبال این عناوین روی برچسب ها باشید:

  • تصفیه شده purified
  • رنگ زدایی شده decolorized
  • ارگانیک organic
  • تست ایمنی safety tested


تداخلات دارویی با آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا با برخی داروهای خاص تداخل دارد. اگر در حال مصرف دارویی هستید که زیر شاخه سیتوکروم Cytochrome P450 3A4 و CYP2D6 شناخته می شود آب آلوئه ورا ننوشید. زیرا ممکن است آب آلوئه ورا عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد.

همچنین آلوئه ورا اثر sevoflurane (ماده بیهوشی) را تشدید کرده و باعث افزایش خونریزی در حین جراحی می شود. اگر در حال مصرف sevoflurane هستید قبل از نوشیدن آب آلوئه ورا با پزشکتان مشورت نمایید.


آب آلوئه ورا حاوی چه مقدار قند است؟

بر خلاف اغلب آب میوه ها، یک وعده 4 اونسی ( 112 گرمی ) آب آلوئه ورا بدون قند بوده و فقط مقدار کمی کالری دارد. اگر مراقب مصرف قندتان هستید، آب آلوده ورا یک انتخاب سالم برای شماست.


آب آلوئه ورا را از کجا بخرید؟

آب آلوئه ورا را می توانید به صورت آنلاین یا از سوپرمارکت ها و فروشگاهها مواد غذایی سالم بخرید. زمانی که قصد خرید آب آلوئه ورا را دارید، در نظر گرفتن کیفیت تولید از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دنبال آب آلوئه ورای ارگانیک، خالص و صد در صد باشید. مهم است که به جای مخلوط blend آب آلوئه ورا با دیگر نوشیدنی ها، آب آلوئه ورای خالص  pure aloe vera juice بنوشید. موقع خرید به برچسب روی بسته بندی دقت کنید.


قدم بعدی

برای بهبود سلامت بدنتان می تواند روزانه تا 8 اونس ( 224 گرم ) آب آلوئه ورا بنوشید. می توانید آب آلوئه ورا را به همراه یخ مصرف کنید یا با اسموتی یا آبمیوه مورد علاقه تان مخلوط نمایید یا مستقیما از خود بطری آن را بنوشید.


بیشتر بدانید : فواید آلوئه ورا برای پوست

بیشتر بدانید : آلوئه ورا برای مو این فواید شگفت انگیز را دارد

بیشتر بدانید : آیا ترکیبات و فواید آلوئه ورا را می شناسید؟

بیشتر بدانید : مصرف آلوئه‌ورا برای این افراد ممنوع است

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ