صبح ها شیر بخوریم یا آب پرتقال؟
خیلی از ما صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب یک نوشیدنی می خوریم، اما این نوشیدنی چه باشد و چرا؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده می شود.

شیر یا آب پرتقال! کدام را صبح ها بنوشیم؟

ممکن است از آن دسته افرادی باشید که صبح ها وقتی بیدار می شوید، آب پرتقال می نوشید، یک نوشیدنی محبوب در بین بسیاری از مردم.  اما شاید متوجه نباشید که آب پرتقال حاوی مقدار زیادی قند است. پس صبح ها چه بنوشیم؟ شیر یا آب پرتقال؟ در ادامه به بررسی هر دو نوشیدنی برای صبح می پردازیم.


اگر صبح ها آب پرتقال بنوشیم

مزیت های نوشیدن آب پرتقال در هنگام صبح

 صبح ها شیر بخوریم یا آب پرتقال؟

227 گرم آب پرتقال دارای 110 کالری است. این مقدار آب پرتقال حاوی ویتامین C لازم برای تمام روز است، و همچنین آنتی اکسیدانی قوی دارد که از پوست شما در مقابل آسیب دیدگی خورشید و از مغز در مقابل آلودگی هوا و آلودگی محیطی مانند سرب محافظت می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فوایدی از آب پرتقال

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص درمانی پوست پرتقال


ضررهای نوشیدن آب پرتقال در هنگام صبح

نوشیدن زیاد آب پرتقال ممکن است آسیب جدی به مینای دندان بزند. یک پژوهش جدید توسط پروفسور یانفنگ رن Yanfeng Ren استادیار دانشگاه و موسسه بهداشت دهان و دندان راچستر استمن Rochester Eastman نشان داد بعد از پنج روز که آب پرتقال هر روز نوشیده شده، سختی مینای دندان را به میزان 84 درصد کاهش می دهد. دیگر آب میوه ها نیز دارای تاثیرات مشابهی هستند. دکتر یانفنگ رن می گوید: " ما آب پرتقال را برای تحقیق انتخاب کردیم زیرا خیلی پرطرفدار است. اما اکثر آب میوه ها دارای pH کمتر از 4 هستند (که خیلی اسیدی است) تا از رشد باکتری ها جلوگیری کنند. آب زغال اخته خیلی اسیدی تر از آب پرتقال است. نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها حتی بدتر هستند زیرا سطح pH در اغلب این نوشیدنی ها 2.6 است (هر چه سطح pH کمتر باشد، ماده اسیدی تر است).


اگر صبح ها شیر بنوشیم

مزیت های نوشیدن شیر در هنگام صبح

 صبح ها شیر بخوریم یا آب پرتقال؟

یک لیوان شیر با 2 درصد چربی 20 درصد از پروتئین و یک سوم کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. به علاوه یک پژوهش جدید نشان داده است افرادی که صبح ها شیر می نوشند، موقع نهار معمولا زیاد پرخوری نمی کنند که به خاطر وجود پروتئین در شیر است و همچنین کلسیم به تنظیم هورمون های کنترل کننده وزن کمک می کند. از لحاظ محیط زیستی شیر یک محصول محلی محسوب می شود، چرا که حمل شیر به مناطق دور دست ممکن است باعث ترش شدن شیر شود. اما با این حال می توان شیر را از محل تولید آن تا چند کیلومتر دورتر انتقال داد و نگران این مشکل نبود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شیر را صبح بخوریم بهتر است یا آخر شب؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اجازه داریم به جای آب هم شیر بنوشیم؟


ضررهای نوشیدن شیر در هنگام صبح

شیر حاوی چربی های اشباع شده است که خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد و به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت کمک می کند، مگر اینکه شیر بدون چربی مصرف کنید. در مورد مسائل محیط زیستی، شیر غیر ارگانیک یا شیر غیر آلی* nonorganic milk شامل عملیات فشرده تغذیه حیوا ن می شود که با زباله های حیوانی و مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک توسط حیوان و تزریق هورمون های رشد به حیوان (که تمام موارد وارد مسیرهای آبی می شوند) مسیرهای آبی آلوده می شوند.

* شیر غیر ارگانیک یا شیر غیر آلی nonorganic milk : محصولات آلی مواد غذایی تولید شده از شیر دام هایی هستند که در مزارع کارخانه ای پرورش داده می شوند و در این مزارع شیوه های استاندارد پرورش دام رعایت نمی شود. معمولا هورمون های رشد، کودهای حیوانی و آنتی بیوتیک در این مزارع زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. 


شیر یا آب پرتقال! کدام بهتر است؟

 صبح ها شیر بخوریم یا آب پرتقال؟

بهتر است شیر را به عنوان نوشیدنی صبحگاهی خود انتخاب کنید. دکتر رن می گوید شیر به دندان ها آسیب نمی زند، زیرا دارای کلسیم بیشتری است که در حقیقت به بازسازی مینای دندان کمک می کند. اما بهتر است از شیر طبیعی استفاده کنید، زیرا نه تنها شیرهای طبیعی حاوی آفت کش ها، کودها، آنتی بیوتیک ها و هورمون های رشد نیستند، بلکه حاوی آنتی اکسیدان مفیدی هستند که در آب پرتقال هم موجود است. شیر طبیعی نسبت به آب پرتقال حاوی 75 درصد آنتی اکسیدان بتاکاروتن beta-carotene  بیشتر و 50 درصد ویتامین E بیشتر (یک آنتی اکسیدان قوی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و می تواند با برخی سرطان ها و بیماری های قلبی مبارزه کند) است، همچنین دو تا سه برابر آنتی اکسیدان لوتئین lutein و زآگزانتین zeaxanthin بیشتر از آب پرتقال دارد که به سلامت چشم ها کمک می کنند، به علاوه 70 درصد بیشتر از آب پرتقال اسیدهای چرب امگا 3 دارد.

* بتا کاروتن beta-carotene : یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت میشود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است.

*لوتئین lutein و زآگزانتین zeaxanthin : هر دو آنتی اکسیدان هایی هستند که در سبزیجات یفت می شوند. به علاوه هر دو در شبکیه چشم موجود هستند، به همین دلیل مصرف آنها به تقویت چشم کمک می کند.


هنوز آماده کنار گذاشتن آب پرتقال نیستید؟ رن می گوید: لازم نیست نوشیدن صبح گاهی آب پرتقال را به طور کامل کنار بگذارید، اما سرعت نوشیدن آن را افزایش دهید. اگر زمان نوشیدن آب پرتقال زیاد باشد، یعنی اگر شما کم کم و جرعه جرعه آب پرتقال خود را می نوشید، این آبمیوه مدت زیادی با دندان های شما در تماس خواهد بود و بنابراین احتمال تاثیرات فرسایشی آب میوه بیشتر خواهد شد. به علاوه به همین خاطر است که خوردن یک پرتقال کامل از نوشیدن آب آن بهتر است. زمانی که پرتقال را می خورید، تماس آن با دندان ها کمتر خواهد بود، به علاوه تمام مواد مغذی پرتقال به بدن شما می رسد و عارضه جانبی دریافت نخواهید کرد.

و توصیه آخر دکتر رن: بعد ز اینکه آب میوه می خورید دهان خود را با آب بشویید، اما مسواک نزنید. اگر بلافاصله بعد از نوشیدن آب میوه مسواک بزنید، مسواک لایه نرم شده مینای دندان را از بین می برد. بهتر است بعد از نوشیدن آبمیوه به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا بزاق دهان دوباره دندان ها را سفت کند و سپس مسواک بزنید.



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ