خواص ماست پروبیوتیک ، ماست پروبیوتیک را به این دلایل بخورید
 ماست یک ماده مغذی با است که همه افراد و به ویژه خانم ها باید بیشتر مصرف کنند. ماست های غنی شده با پروبیوتیک به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند که در این مقاله به مزایای مصرف ماست پروبیوتیک اشاره می کنیم.

مصرف ماست پروبیوتیک به 6 دلیل مهم

۱. ماست پروبیوتیک و تقویت گوارش

باکتری‌های سالمی که در ماست پروبیوتیک وجود دارند، به تقویت میکروفلور روده* Intestinal microflora کمک می‌کنند که مسئولیت هضم و حفظ سلامتی دستگاه گوارش را بر عهده دارد. این باکتری‌های فعال، یعنی پروبیوتیک‌ها، می‌توانند به مقابله با بعضی از بیماری‌های گوارشی نیز کمک کنند، از جمله سرطان کولون، سندرم روده التهابی، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز. بسیاری از افرادی که با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند، ماست پروبیوتیک را یک غذای تسکین‌دهنده می‌دانند، نه یکی از عواملی که باعث ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

* میکروفلور روده Intestinal microflora : فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتریها که به باکتریهای پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکولهای پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامینها و آنتی بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری التهابی روده IBD، علائم، علل و درمان


۲. ماست پروبیوتیک و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲

در مطالعات اخیر مشخص شده است که افزایش میزان استفاده از ماست پروبیوتیک مستقیما با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ مرتبط است. ماست پروبیوتیک، گوارش را تقویت می‌کند و جذب مواد مغذی را در دستگاه گوارش بدن ارتقا می‌بخشد. این روند برای تنظیم قند خون در بدن ضروری است. طبق مطالعه مهمی که در International Journal of Cancer منتشر شده است، مصرف ماست پروبیوتیک با محافظت از بدن در مقابل ابتلا به سرطان کولورکتال مرتبط است. محققان می‌گویند که اثر محافظتی ماست پروبیوتیک در تمام گروه جمعیتی مشاهده شده و این مساله از نظر علمی اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌گفته آنان، پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید و سالم به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از این طریق چنین تاثیر محافظتی و مهمی را به‌جا می‌گذارند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سرطان کولورکتال، علایم و درمان


۳. ماست پروبیوتیک و افزایش تراکم استخوانی و کمک به جلوگیری از پوکی استخوان

خواص ماست پروبیوتیک ، ماست پروبیوتیک را به این دلایل بخورید

تغذیه مناسب، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و درمان آن ایفا می‌کند. مهم‌ترین ریزمغذی‌ها نیز از این منظر، کلسیم و ویتامین D هستند. دریافت کلسیم و ویتامین D به میزان کافی دارای اثرات واضح و قابل توجهی برای ساختار اسکلتی بدن است و خصوصا اگر ویتامین D مورد نیاز بدن به اندازه کافی تامین شود، این اثرات نیز جدی‌تر و عمیق‌تر می‌شوند. خوش‌بختانه، ماست‌های پروبیوتیک حاوی میزان زیادی از کلسیم هستند و معمولا هم به‌صورت غنی‌شده با ویتامین D به فروش می‌رسند.


۴. ماست پروبیوتیک و کمک به کاهش وزن و افزایش چربی‌سوزی

طبق گزارش‌های محققان دانشگاه تنسی، مصرف ماست پروبیوتیک با افزایش میزان چربی‌سوزی در بدن همراه است. مطالعه این محققان نشان می‌دهد که مصرف ۸۵ تا ۱۷۰ گرم از ماست‌های پروبیوتیک در طول روز و به مدت ۱۲ هفته، تقریبا میزان چربی‌سوزی را در بدن ۲ برابر بیشتر می‌کند. آنان می‌گویند که مصرف ماست پروبیوتیک و افزایش کلسیم دریافتی تا ۱۱۰۰ میلی‌گرم، میزان کاهش وزن را ۲۲ درصد و میزان چربی‌سوزی را ۶۱ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، ناحیه شکم و دور کمر نیز بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن تحت تاثیر استفاده از ماست پروبیوتیک قرار می‌گیرند.


۵. ماست پروبیوتیک و تقویت سیستم ایمنی بدن

محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که ماست پروبیوتیک و دیگر محصولات تهیه‌شده از ماست می‌توانند سلول‌های تولیدکننده سیتوکین* Cytokine در روده را افزایش بدهند و از همین طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. حتی بعضی از مطالعات نشان‌دهنده آن هستند که اضافه کردن ارگانیسم‌های پروبیوتیک در دوران نوزادی به بدن نوزاد، می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در دوران کودکی جلوگیری کند.

* سیتوکین یا سایتوکین Cytokine : پروتئین هایی هستند که توسط گلوبولهای سفید ساخته می شوند. سیتوکین ها در پاسخ ایمنی ، التهابی و خونسازی نقش تنظیم کننده دارند.

۶. ماست پروبیوتیک و کاهش کلسترول بد خون

پروبیوتیک‌های زنده در ماست پروبیوتیک، از جمله لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس Lactobacillus acidophilus ، سطح کلسترول خون را به‌صورت روزانه پایین می‌آورند. البته شما هم باید روزانه حدود ۲۰۰ میلی‌لیتر ماست پروبیوتیک بخورید. محققان می‌گویند که مصرف ماست پروبیوتیک به‌طور منظم، این پتانسیل را دارد که خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را ۶ تا ۱۰ درصد کاهش بدهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پروبیوتیک، پری بیوتیک و سین بیوتیک جه تفاوتی دارند؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com