آیا مصرف تخم مرغ برای كاهش وزن، برای سلامتی مضر است؟ در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

 

طبق مقاله ای منتشر شده در نشریه اینترنتی Risk Analysis،مطالعات جدید نشان میدهند كه خوردن روزی یك عدد تخم مرغ،تنها علت كمتر از یك درصد از بیماری های قلبی است.این پژوهش نشان میدهد باورهای غلط،كه بیان میكنند تخم مرغ برای قلب مضر است،غیر واقعی و غیر علمی اند.
محققان در این پژوهش فاكتورهای مختلفی را در نظر گرفتند.آنها سهم عواملی مثل سیگاری بودن یا نبودن افراد،چاقی و لاغری،رژیم غذایی و شرایطی كه در نتیجه شیوه زندگی عمومی انسان، جدا از ویژگی های فردی بوجود می آید را 30 تا 40 درصد در بروز خطر ابتلا به بیماری قلبی در نظر گرفتند كه میزان این خطر در مردان نسبت به زنان بیشتر است.عوامل دیگر ایجاد كننده بیماری های قلبی،كه قابل درمان هستند مثل دیابت و فشار خون بالا، 60 تا 70 درصد را در برمیگیرند.با این توصیف،به نظر نمی آید كه روزی یك تخم مرغ تهدید كننده باشد.در مورد اینكه "اگر بخواهید قلب سالمی داشته باشید تخم مرغ نخورید"، مطالب بسیاری در رسانه ها منتشر میشود.
حقیقت این است كه اگر خواهان قلبی سالم هستید،به جای اینكه نگران تخم مرغ باشید،توجه خود را به خطرات استرس (به خصوص استرس طولانی مدت)،نداشتن فعالیت فیزیكی و رژیم غذایی نامناسب (مثل رژیم هایی كه سرشار از فست فودها هستند و شامل میوه و سبزی نمی شوند) جلب كنید.
این مطالعه نشان میدهد كه افراد بالغ و سالم میتوانند با خیالی راحت تخم مرغ مصرف كنند و نگران تهدید های بیماری های قلبی نباشند.همچنین محققان یادآوری میكنند كه آنها اثرات مفید تخم مرغ را در نظر نگرفته اند، از این رو شاید تخم مرغ نه تنها ضرری نداشته باشد، بلكه خطر بروز بیماری های قلبی را كاهش نیز بدهد.
 
تخم مرغ چه چیزی دارد كه ممكن است برای قلب مفید باشد؟
تخم مرغ حاوی ماده ای مغذی است به نام كولین.این ماده محلول در آب است و در طبقه بندی ها در گروه ویتامین های ب قرار میگیرد.همچنین تخم مرغ دارای بتائین است كه ماده ای مرتبط با كولین است.این دو ماده با غلظت های پایین هوموسیستئین (یكی از انواع آمینو اسیدها كه به بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است) در تعامل هستند.غلظت هوموسیستئین در بدن باید در حد پایین نگه داشته شود،زیرا غلظت های بالای آن باعث بروز تورم های مدت دار میشود.پدیده ای كه در ایجاد بیماری های قلبی،آلزایمر و جنون دخالت دارد.
درمان هوموسیستئین بالا معمولا با تجویز روزانه حداكثر یك گرم فولیك اسید (از گروه ویتامین های ب) صورت میگیرد ولی باید توجه داشت كه مصرف بیش از یك گرم فولیك اسید در روز ممكن است باعث بروز كمبود ویتامین B12 شود.تخم مرغ سرشار از پروتئین هایی است كه از نظر تغذیه ای ارزش زیادی دارند.در حقیقت تخم مرغ بهترین منبع برای دریافت پروتئین های متنوع و لازم برای بدن است.

* تخم مرغ 13 نوع ویتامین/ماده معدنی ضروری شامل ریبوفلاوین،از ویتامین های گروه ب كه وجود آن برای تبدیل شدن غذا به انرژی ضروری است، را در بر میگیرد.همچنین تخم مرغ حاوی ویتامین D، ویتامینی محلول در آب كه در رژیم غذایی بسیاری از افراد وجود ندارد، است.

* افرادی كه به اضافه وزن یا دیابت و یا هر دو مبتلا هستند،در معرض ابتلا به كمبود ویتامین D هستند
.

* تخم مرغ احساس سیری را در انسان بوجود می آورد.به این صورت كه باعث ترشح هورمونی به نام PPY می شود. این هورمون در مواقعی كه غذای پر از پروتئین صرف شده است، تولید شده و مغز با وادار به صدور فرمان سیری می كند.

* اگر میخواهید وزن كم كنید، میتوانید تخم مرغ آب پز استفاده كنید.زیرا هم باعث سیر شدن شما خواهد شد و هم فقط شامل 75 كالری انرژی است.

* ترجیحا از تخم مرغ های امگا-3 استفاده كنید.مثل تخم مرغ های محلی كه توسط مرغ هایی تولید شده اند كه به طور طبیعی رشد كرده اند نه با هورمون.

* اگر میخواهید چربی ها را از رژیم غذاییتان حذف كنید ( در واقع مقدار چربی مصرفیتان را كاهش دهید نه اینكه به طور كامل از مصرف چربی خودداری كنید)،میتوانید سفیدی تخم مرغ را مصرف كرده و زردی آن را كنار بگذارید.تمام پروتئین های تخم مرغ در سفیدی آن یافت میشوند و همینطور تمام (تقریبا) چربی های تخم مرغ در زردی آن.
به هر حال این مطالعه نشان میدهد كه حتی زردی تخم مرغ هم نه تنها اثر منفی بر سلامت ندارد، بلكه منبعی مناسب برای پروتئین،در این وضعیت اقتصادی نابسامان نیز محسوب می شوند!

نتیجه اینكه: در مصرف تخم مرغ سخت گیری نكنید.مگر اینكه پزشك یا متخصص تغذیه مصرف آن را برایتان ممنوع كرده باشد.
 
تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 تخم مرغ
فوايد خوردن تخم مرغ برای بيماران قلبی
11ماده غذایی افزایش دهنده طول عمر
ویتامین اضافی در بدن; خوب یا بد؟!!
بهترین ویتامین ها برای زنان