رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته
 رژیم غذایی سالم یکی از مسائلی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم، اما بهتر است بدانید گاهی رژیم غذایی سالم هم باعث بروز مشکلاتی می شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

رژیم غذایی سالم و عوارض آن

وقتی سال جدید می شود، افراد بسیاری به خوردن غذاهای سالم تر رو می آورند که به روش های مختلف این کار را انجام می دهند، از جمله مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهند، پروتئین بیشتری می خورند یا یک رژیم غذایی خاص انتخاب می کنند. اما چالش مربوط به غذا فقط به اول سال یا یک مدت کوتاه خلاصه نمی شود و در تمام زمان ها و تمام سال ها این چالش وجود دارد.

نکته دیگر اینکه همه ما تصور می کنیم که خوردن غذای سالم باعث ایجاد احساس بهتر می شود و سلامت جسمی را تامین می کند، اما در حقیقت انتخاب رژیم غذایی سالم هم عواقب غیر منتظره ای بر روی سیستم بدن و سیستم روحی دارد، به ویژه اگر تغییرات اعمال شده در رژیم غذایی ناگهانی باشد.

البته این دلیل نمی شود که بهبودی در رژیم غذایی خود اعمال نکنید. اما به هرحال با آگاهی از این مشکلات ناگهانی از نظر ذهنی آمادگی خواهید داشت تا با آنها مقابله کرده یا از آنها پیشگیری کنید. در این باره دکتر مایکل باب  Michelle Babb متخصص تغذیه و نویسنده کتاب "تغذیه ضد التهابی برای داشتن مغزی سالم و شاد" صحبت هایی می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.


رژیم غذایی سالم و مشکلات دفع

 رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته

اگر در حال مصرف غذای سالم باشید، احتمالا بیشتر میوه و سبزیجات سالم می خورید. اما در ابتدا باید کمی مراقب باشید و مصرف این مواد غذایی را به تدریج شروع کنید تا سیستم گوارشی شما با غذاهای جدید سازگار شود. دکتر باب در این باره می گوید: اگر شما میزان دریافت فیبر را با مصرف سبزیجات و لوبیا به میزان زیاد افزایش دهید، احتمالا دچار تغییراتی در روده خود خواهید شد، از جمله شل شدن مدفوع.

برای رفع این مشکل مصرف فیبر خود را کاهش دهید و طی دو روز بهبود خواهید یافت. اگر آب کافی ننوشید فیبر وارد شده به بدن می تواند باعث بروز یبوست شود. در زمان مصرف فیبر باید روزانه آب زیادی بنوشید تا فیبر مصرف شده دفع شود.


رژیم غذایی سالم و افزایش وزن ناگهانی

 رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته

احتمالا نمی توانید وزن خود را با زغال اخته افزایش دهید، اما با دریافت کالری بیشتر از مصرف غذاهای محبوب ممکن است ناخواسته خرابکاری هایی در وزن خود انجام دهید. به عنوان مثال هر چیزی را با روغن نارگیل مصرف کنید. روغن نارگیل به خودی خود روغن سالمی است، اما مصرف زیاد آن باعث دریافت کالری زیاد، چربی و قند خون می شود. گول برچسب های بدون گلوتن یا بدون لبنیات را نخورید. یک کاپ کیک بدون گلوتن هم حاوی مقدار زیادی کالری است، حتی اگر سالم به نظر برسد.

مراقب خوردن بیش از حد میان وعده ها باشید که برخی آنها ممکن است دارای مقدار زیادی کالری باشند.


رژیم غذایی سالم و پرهیز بیش از حد

 رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته

همه شما توصیه های تغذیه ای و رژیم غذایی را می دانید و در زمان رژیم گرفتن ممکن است مواردی مانند لبنیات، کربوهیدرات، قند، الکل، سویا یا حبوبات را از رژیم خود حذف کنید. بعد از حذف این مواد غذایی ممکن است چند کیلو وزن کم کنید. علاوه بر آن تعریف رژیم غذایی سالم را نیز تغییر داده اید.

دکتر باب در این باره می گوید: افراد از خوردن برخی غذاها به شدت می ترسند یا به سیگنال های دریافتی از بدن خود اعتماد نمی کنند. یکی از عواقب مربوط به این شرایط این است که فرد از ترس وسوسه شدن به وسیله برخی غذاها از حضور در مجامع اجتماعی اجتناب کرده و منزوی می شود. مشکل دیگر این است که فرد از آنچه می خورد خسته شده و انگیزه خود را برای ادامه دادن رژیم غذایی از دست می دهد.


رژیم غذایی سالم و افزایش گاز معده

 رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته

سبزیجات کریستالی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و گل کلم سرشار از مواد مغذی هستند و به پیشگیری از سرطان کمک می کنند. این مواد مغذی در مواد مختلفی وجود دارند، بیشتر از آنچه فکرش را می کنید. به هرحال این مواد غذایی گاز زیادی در معده و روده تولید می کنند.

دکتر باب در این باره می گوید: " این مواد غذایی باعث گرفتگی و نفخ می شوند، بنابراین بهتر است در باره مصرف این مواد غذایی کمی دقت کنید. توصیه می شود سبزیجات کریستالی را به همراه دیگر سبزی ها مصرف کنید، از جمله به عنوان یک تفت داده ترکیب شده با قارچ، فلفل و کلم بروکلی این سبزی را بخورید.


رژیم غذایی سالم و نامیدی

رژیم غذایی سالم هم عوارضی دارد که تاکنون کسی به شما نگفته

هدف های شما ابزار وفق العاده ای برای بالا بردن انگیزه هستند. گاهی هدف هایی که برای خود در نظر می گیرید، باعث بروز حس بد در شما می شود، به عنوان مثال اگر اهداف غیر واقعی و غیر منطقی داشته باشید، مثلا هدف شما کاهش 5 کیلوگرم در دو هفته باشد، یا اینکه تصمیم بگیرید طی دو هفته هیچ کربوهیدراتی مصرف نکنید.

این هدف ها باعث بروز مشکلات جسمی می شوند، از جمله اینکه انرژی شما کاهش پیدا کرده یا خواب نامناسبی خواهید داشت. بنابراین در تعیین هدف و تصمیم گیری دقت بیشتری داشته باشید تا ناامید و بی انگیزه نشوید و میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ