منابع ویتامین K را بشناسید، اهمیت ویتامین K برای بدن
 ویتامین K یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود آن پیامدهای زیادی در پی دارد. بنابراین بهتر است منابع ویتامین K را بشناسید.

 منابع ویتامین K

یکی از ویتامین های مفید برای بدن، ویتامین K است. ویتامینK به انعقاد خون و استحکام استخوان ها کمک می کند. اگر مقادیر کافی ویتامین K به بدن نرسد احتمال ابتلا به حمله قلبی پوسیدگی دندان  و پوکی استخوان افزایش می یابد.  سوالی که این جا مطرح می شود این است که چه غذاهایی حاوی ویتامین K است. در ادامه مطلب به این مواد غذایی اشاره می کنیم.
 

منابع ویتامین K : کرفس

خوردن روزانه یک ساقه کرفس 15درصد از نیاز بدن به ویتامین K را تامین می کند. کرفس همچنین منبع خوبی برای آهن، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان است.


منابع ویتامین k : پیازچه

پیازچه سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است. پیازچه شامل مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، ویتامین B وCاست. این ماده مغذی به صورت خام و پخته سرو می شود.


منابع ویتامین k : بامیه

نصف پیمانه بامیه 43درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین Kرا تامین می کند . بامیه را به خورشت یا سوپ بیفزایید و میل کنید.


منابع ویتامین k : اسفناج

این گیاه منبع بسیار خوب انواع ویتامین است .مصرف روزانه یک پیمانه اسفناج 181درصد از نیاز بدن را به ویتامین K تامین می کند و همچنین شامل مقادیر زیادی ویتامینC،کلسیم و آهن است.


منابع ویتامین k : هویج

10درصد یک هویج متوسط را ویتامین K تشکیل داده است .این ماده غذایی انرژی معادل 25 کالری را آزاد می کند پس گزینه خوبی برای استفاده در رژیم های لاغری است.


منابع ویتامین k : کلم

منابع ویتامین K را بشناسید، اهمیت ویتامین K برای بدن

95درصد از نیاز روزانه خود به ویتامینK را می توانید با مصرف یک پیمانه کلم برطرف کنید. کلم گیاهی سرشار از فیبر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامینE و C  است.


منابع ویتامین k : آلو بخارا

یک فنجان آلو 7درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین Kرا بر طرف می کند . آلو منبعی سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر و ویتامین A است.

نکته

دو نوع از این ویتامین وجود دارد.اولین شکل آن ویتامین 1- K است که در گیاهانی مانند اسفناج وکلم وجود دارد.

دومین نوع آن هم دربدن یافت می‌شود که به طورطبیعی محل تولید آن در روده است.

هر دو ویتامین 1- K و 2- K پروتئین‌هایی تولید می‌کند که نقش آن ها کمک به لخته شدن خون است. لخته شدن خون از خون ریزی مفرط داخلی و خارجی جلوگیری می‌کند. بیشتر افراد بزرگ سال میزان کافی از ویتامین K را از طریق مصرف خوراکی‌ها و آن چه بدن به طور طبیعی تولید می‌کند، دریافت می‌کنند.  با این حال برخی داروها وبیماری‌ها، تولید ویتامین K را کاهش می دهد و از جذب آن جلوگیری می‌کند.

به گفته کارشناسان کمبود ویتامین K درنوزادان شایع‌تراست. همچنین بزرگ سالانی که از داروهای ضد انعقاد، آنتی بیوتیک‌های مداخله‌گر در تولید و جذب ویتامین K، میزان بالایی از ویتامین A یا E مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به کمبود ویتامین K هستند. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند ناشی از بیماری باشد که مانع از جذب صحیح چربی می‌شود.


نشانه های کمبود ویتامین K

  • کمبود ویتامین K علایم متعددی دارد از جمله:
  • کبود شدن بدن
  •  ظاهر شدن لخته‌های خونی کوچک زیر ناخن‌ها
  •  تیره شدن رنگ مدفوع یا وجود خون در آن
  •  وجود خون در غشای مخاطی

در صورتی که کمبود ویتامین K تشخیص داده شود، برای فرد مصرف مکمل‌های این ویتامین به نام فیتونادیون تجویز می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین K، ویتامین ناشناخته



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com