چربی اشباع شده کدام خوراکی ها بیشتر است؟ از بستنی تا ران مرغ
 چربی اشباع شده مسئله ای است که تاثیر زیادی بر سلامت می گذارد و تصور می شود برخی خوراکی هایی که هر روز مصرف می کنیم مقدار کمی از این چربی را داشته باشند، اما مطالعه این مطلب به شما نشان می دهد که بعضی تصورات شما اشتباه است

چربی اشباع شده چیست؟

چربی اشباع نوعی چربی است که در معمولا در دمای اتاق جامد است، مانند کره یا روغن نارگیل و تنها مقدار کمی از این نوع روغن برای شما مفید است. مقدار زیاد این نوع روغن ها می تواند کلسترول بد خون یا LDL را افزایش دهد که این امر نیز منجر به بروز بیماری قلبی می شود. 

به همین دلیل نباید بیشتر از 10 درصد کالری خود را از روغن های اشباع دریافت کنید. 22 گرم روغن اشباه شده دارای 200 کالری است. 

در ادامه چند خوراکی را دو به دو از نظر میزان چربی با یکدیگر مقایسه می کنیم. 

بیشتر بدانید : خوردن غذاهای چرب با بدن شما چه می کند؟


چربی کدامیک بیشتر است: بستنی یا ماست یونانی؟ 
بستنی,ماست

هر فنجان ماست یونانی حاوی 6 گرم چربی اشباع شده است ولی همان میزان بستنی حاوی 4 گرم چربی است. مسئله دیگر این است که معمولا بستنی به مقدار کمتری سرو می شود. اما ماست یونانی هم در انواع کم چرب یا بدون چربی وجود دارد که همه چربی اشباع شده یا قسمت بیشتر آن حذف می شود. 


ران مرغ یا ماهی قزل آلا 
گوشت مرغ,گوشت ماهی

پاسخ ران مرغ است. هر وعده ران مرغ سه برابر ماهی قزل آلا چربی دارد. به علاوه ران مرغ اگر با پوست باشد چربی بیشتری خواهد داشت. برای کاهش میزان این چربی بهتر است به جای ران، سینه مرغ را مصرف کنید. هر وعده سینه مرغ تنها یک گرم چربی دارد. 


گوشت راسته یا شیر 2 درصد ؟
شیر,گوشت

هر 3 فنجان شیر دو درصد دارای 3 گرم چربی اشباع شده است و این میزان دو برابر چربی گوشت راسته است که تمام چربی های قابل مشاهده آن برداشته شده است. حتی اگر یک لایه چربی هم روی گوشت باشد، این میزان فقط 2 گرم می شود. گفته می شود شیر منبع مواد مغذی دیگری است، مانند ویتامین A، ویتامین D و کلسیم. به علاوه شیر کالری کمتری دارد. 


چیپس یا پنیر پیتزا، کدام بیشتر چربی دارد؟ 
چیپس,پیتزا

پنیر پیتزا! هر برش از پیتزا دارای 4.5 گرم چربی است. آخرین باری که پیتزا خوردید کی بود؟ توصیه می کنیم در خوردن این غذای خوشمزه کمی محتاط تر باشید. اما این گفته به این معنا نیست که به هر اندازه بخواهید می توانید چیپس بخورید. یک وعده پیپس که شامل 15 عدد چیپس است دارای یک گرم یا - حتی بیشتر – چربی می باشد. 


دونات یا آووکادو 
آووکادو,دونات

معلوم است که دونات. هر عدد دونات دارای 6 گرم چربی است. در حالیکه یک آووکادو کامل تقریبا 3 گرم چربی دارد. البته آووکادو دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و خواص زیاد دیگری برای سلامت داد. 

دونات علاوه بر چربی زیادی که دارد، حاوی قند فراوان و کربوهیدرات های ساده است که قند خون را افزایش داده و برای سلامت خوب نیست. 

بیشتر بدانید : کربوهیدرات چیست و چه نقشی در سلامت دارد؟


کافه لاته یا سیب زمینی سرخ شده 
قهوه,سیب زمینی

کمی عجیب به نظر می رسد، اما چربی کافه لاته یا همان قهوه لاته بیشتر است. 450 گرم از این نوع قهوه دارای 7 گرم چربی است. خامه اضافه شده به این نوشیدنی سطح چربی آن را خیلی بالا می برد. 450 گرم کافه لاته مقدار زیادی نیست و در یک وعده به راحتی این میزان را می نوشید. اگر نوشیدنی بدون چربی و سالمتر می خواهید، بهتر است قهوه با شیر بدون چربی یا چای سبز را امتحان کنید. 


کره یا روغن زیتون 
روغن زیتون,کره

درست حدس زدید، میزان چربی کره خیلی بیشتر از روغن زیتون است. میزان چربی اشباع شده موجود در کره 3 برابر چربی موجود در روغن زیتون است. هر قاشق غذاخوری کره 7 گرم چربی دارد. بنابراین توصیه می کنیم به جای کره از روغن زیتون در پخت غذاهای خود  استفاده کنید. هر بار کره مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که کره حاوی مقدار زیادی کالری هم هست، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. 


شیر بادام یا شیر سویا 
شیر بادام,شیر سویا

چربی موجود در شیر سویا بیشتر از شیر بادام است. هر فنجان شیر سویا حاوی 1.3 گرم چربی است. بادام تقریبا هیچ چربی اشباع شده ای ندارد. به هرحال هر دو محصول – هم شیر بادام و هم شیر سویا – نسبت به محصولات لبنی، مانند شیر، خامه و پنیر، چربی کمتری دارند. 


تخم مرغ یا مافین 
تخم مرغ,مافین

چربی اشباع شده موجود در مافین (نوعی شیرینی) بیشتر از چربی موجود در تخم مرغ است. هر مافین حاوی 3 تا 4 گرم چربی اشباع است. میزان دقیق این چربی به اندازه و دستور پخت مافین بستگی دارد، اما میزان چربی موجود در آن 2 برابر یا بیش از 2 برابر چربی موجود در تخم مرغ آبپز است. به علاوه مافین حاوی مقدار زیادی قند و سایر کربوهیدرات های ساده است. از طرف دیگر یک تخم مرغ سرشار از پروتئین های باکیفیت و سالم و سایر مواد مغذی است. 


بیشتر بدانید : لاغری با غذاها و دمنوش های چربی سوز امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : چربی سوزی و قوانین اصلی آن

بیشتر بدانید : چربی خطرناک شکم تان را با این 5 ماده غذایی ضربه فنی کنید

بیشتر بدانید : مصرف چربی های اشباع خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد!

بیشتر بدانید : قند چاق کننده تر است یا چربی؟

بیشتر بدانید : چرا نباید همه چربی ها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ