چطور می توانم تا نوروز با خیار وزن کم کنم؟ + خواص خیار
خیار را هم در سبد میوه خود مورد استفاده قرار می دهیم و هم در کنار سبزیجات، خیار خواص زیادی دارد که به کاهش وزن نیز کمک می کند، در ادامه به نکات مهمی در این باره اشاره می شود

 کم کردن وزن با خیار 

خیار را به عنوان غذایی سرشار از آب و منبع بسیاری از ویتامین ها و مینرال ها می شناسیم. بیشتر خیار از آب تشکیل شده است بنابراین ارزش کالری بسیار پایینی دارد.

دو نوع اصلی خیار وجود دارد، خیارهایی که آماده خوردن هستند و در بیشتر میوه فروشی ها آنها را پیدا می کنید و خیارهای بسیار کوچکی که با آنها خیارشور درست می کنند.

خیارها در خانواده ملون و کدو مسما قرار می گیرد و در واقع به عنوان یک میوه در نظر گرفته می شوند نه سبزیجات. با توجه به کالری پایین و مواد مغذی بالا، برای کاهش وزن مفید است. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات مزایای زیادی را به همراه دارد که شامل کاهش وزن نیز می شود.

بیشتر بدانید : رژیم خیار و گوجه فرنگی، یک رژیم آسان برای لاغری


تراکم انرژی پایین، تراکم مواد غذایی بالا
خیار

100 گرم خیار یا یک لیوان، حدود 15 کالری، آن هم بدون چربی دارد. این مقدار خیار حاوی سایر مواد مغذی است که عبارتند از: 

  • یک گرم فیبر
  • 150 میلی گرم پتاسیم 
  • مقدار بسیار کمی کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • زینک
  • ویتامین C
  • ویتامین های گروه B 
  • 16 میکرو گرم از ویتامین k

بیشتر بدانید : ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟ منابع انواع ویتامین b

استفاده از برنامه غذایی با تراکم پایین انرژی به کاهش وزن کمک می کند. خوردن غذاهای کم کالری و سرشار از آب مانند خیار کمک می کند بعد از خوردن احساس سیری کنید. در یک تحقیق در سال 2007 به دو گروه رژیم هایی داده شد که در هر دو چربی بسیار کمی در نظر گرفته شده بود اما تنها برنامه یک گروه هم کم چرب و هم دارای میوه و سبزیجات بود. در پایان یک سال نتایج نشان داد گروهی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف کردند کمتر دچار احساس گرسنگی شدند.

هر دو گروه وزن کم کردند اما گروهی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف کردند، برنامه شان دارای تراکم انرژی پایین تری بود. اضافه کردن میوه و سبزیجات بیشتر به برنامه غذایی کمک می کند کمتر کالری دریافت کنید، مخصوصا اگر جایگزین غذاهایی با کالری بالا شوند.


مزایای قلبی و عروقی

برخی تحقیقات نشان داده اند که استفاده از برنامه غذایی سرشار از سبزیجات به حفاظت بدن از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. برنامه های غذایی سرشار از سبزیجات به طول عمر بیشتر کمک می کنند و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

چنین برنامه هایی منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی را برای بدن فراهم می کنند، که سلامت قلب و عروق را تضمین می کند. با این حال، از آنجا که مصرف سبزیجات بالا می رود، این برنامه های غذایی منبع نسبتا بالایی از نیترات های سبزیجات را نیز به همراه خود دارند. سبزیجات منابعی وسیع از نیترات خوراکی هستند که در خون تبدیل به اکسید نیتروژن می شوند. این اکسید نیتروژن به رگ های خونی به عنوان وازودیلاتور کمک می کند که برای سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون مفید است. بنابراین خوردن خیار و دیگر سبزیجات علاوه بر کاهش وزن به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند.


تاثیر تامین آب
Cucumber,خیار

یکی از مزایای خوردن خیار این است که سرشار از آب هستند. خوردن خیار به تامین آب بدن کمک می کند. از آنجا که آنها 95 درصد آب هستند، خوردن خیار در هوای گرم و یا زمانی که تشنه هستید درست مانند نوشیدن یک لیوان آب عمل می کند.

دریافت آب کافی به دلایل مختلفی از جمله سودمند بودن برای کاهش وزن مهم است. اگر بدنتان کم آب باشد و سعی در کاهش وزن کنید، ممکن است بیشتر غذا بخورید چون مغز دستور می دهد با خوردن بیشتر مایعات بدن را تامین کنید. اگر می خواهید چیزی بخورید بهتر است خیار یا غذایی باشد که سرشار از آب است، تا آب بدنتان نیز تامین شود.


سلامت استخوان

خیار هامانند گیاهان سبز برگ منبع ویتامین K هستند. محققان در سال 2007 به رابطه بین ویتامین K و سلامت استخوان ها پی بردند. تحقیقات نشان داد که وقتی مصرف ویتامین K پایین باشد، احتمال ضعیف شدن تراکم استخوان و پوکی استخوان بالا می رود. به همین دلیل بسیار مهم است که به اندازه کافی ویتامین K دریافت کنیم تا از استخوان ها محافظت شود. خیار همچنین مقداری کلسیم نیز دارد. استفاده بیش از یک وعده خیار در روز به افزایش سطح ویتامین K و کلسیم در بدن کمک می کند.

بیشتر بدانید : ویتامین K چیست؟ | عوارض کمبود ویتامین K در بدن را بدانید


آفت کش ها و خیار
Cucumber,خیار

سازمان EWG خیار را در لیست 10 محصول کثیف خود قرار داده است. این یعنی برخی از انواع خیار دارای مقدار زیادی آفت کش هستند و باید حواسمان باشد که چه نوع خیاری خریداری می کنیم. این یعنی باید از مصرف خیارر بپرهیزیم؟ خیر!

به جای نادیده گرفتن بهتر است به دنبال محصولات اورگانیک باشیم و یا محصولاتی که با کمترین مقدار آفت کش پرورش یافته اند. همچنین قبل از مصرف خیار خوب و با دقت آن را بشویید.


راه های خلاقانه برای اضافه کردن خیار به برنامه غذایی

چگونه مقدار بیشتری خیار به برنامه غذایی اضافه کنیم؟ خوردن برش های خیار به عنوان میان وعده ای ترد ساده ترین روش است اما پس از مدتی حتما خسته کننده خواهد بود. راه های متنوع تری هم برای مصرف خیار وجود دارد. برش های خیار را به عنوان نوشیدنی ها اضافه کنید. برای مثال خیار به آب عطر و طعمی متفاوت می دهد. برش های ضخیم خیار را در کنار غذاهایی مانند حموس نیز میل کنید. اگر در خانه برای خود اسموتی درست می کنید با اضافه کردن خیار به آن طعمی با طراوت و تازه دهید. خیار را همچنین با انواع سالاد و ساندویچ نیز میل کنید.


بیشتر بدانید : کاهش وزن با این روش غلط امکان پذیر نیست

بیشتر بدانید : خواص خیار و طرز تهیه نوشیدنی خیار

بیشتر بدانید : خواص فوق العاده خیار برای سلامتی شما

بیشتر بدانید : خواص غذایی و درمانی خیار

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : kermany.com