چطور هوس شدید شیرینی خوردن را ترک کنیم
 بسیاری از افراد هستند که نمی توانند روزشان را بدون خوردن شیرینی سپری کنند به خصوص زمانی که دچار استرس می شوند به سرعت به سمت خوردن شیرینی پیش می روند

روش اصولی برای ترک هوس شیرینی خوردن

زمانی که حرف از شیرینی خوردن به میان می آید شاید بتوان گفت که همیشه هوس شیرینی خوردن به سرتان نمی زند ولی رایج ترین زمانی که یک فرد تمایل به خوردن شیرینی دارد ساعت 7 صبح و 12 شب است درست بعد از بیدار شدن و قبل از خوابیدن.

بسیاری از افراد هستند که نمی توانند روزشان را بدون خوردن شیرینی سپری کنند به خصوص زمانی که دچار استرس می شوند به سرعت به سمت خوردن شیرینی پیش می روند و البته همه ما می دانیم که شیرینی عامل اصلی اضافه وزن است و مشکل اینجاست که هر چه بیشتر شیرینی می خوریم ولعمان برای خوردن شیرینی بیشتر و بیشتر می شود.

هوس و ولع خوردن شیرینی واقعی و بسیار قدرتمند است و مهم ترین مشکلی است که جلو کاهش وزن شما را می گیرد. اجازه نمی دهد رژیم غذایی سالم داشته باشید و به اندام دلخواهتان برسید. با این که حتی می دانید چقدر برای سلامت و ظاهرتان مضر است و شاید بعد از خوردن شیرینی عذاب وجدان بگیرید ولی هوستان به قدری شدید می شود که نمی توانید جلو شیرینی خوردن خود را بگیرید و اگر اراده بسیار قوی ای داشته باشید شاید بتوانید با خوردن یکی دو عدد شکلات جلو این هوس خود را بگیرید.

زمانی که کنترل خود را از دست داده و در مقابل هوس شیرینی خوردن خود مغلوب می شوید کاملا طبیعی است که بعد از آن احساس ناامیدی داشته باشید و حتما دلتان می خواهد راهی پیدا کنید که چطور این مشکل را برای همیسشه رفع کنید.

ولی دانشمندان معتقدند که پشت این پرخوری ها چیزی بیشتر از میل و هوس شماست.

بیشتر بدانید : میل به خوردن شیرینی را با این خوراکی ها سرکوب کنید

بیشتر بدانید : حقایقی درباره اعتیاد به شیرینی

بیشتر بدانید : بعد از زیاده روی در مصرف شکر چه باید خورد؟

کاپ کیک

مطالعه ای که سال 2012 انجام شد نشان داد که مصرف قند مرکز پاداش در مغزتان را روشن می کند و منجر به آزاد شدن دوپامین dopamine یا هورمون احساس خوب در بدن می شود که در زمان انجام فعالیت هایی نظیر ورزش و رابطه جنسی، مصرف مواد مخدر یا الکل هم آزاد می شود.

به عقیده دانشمندان هر چه بیشتر قند بخورید، تحملتان در برابرش کمتر خواهد شد در نتیجه برای داشتن احساس خوب در روزهای آینده نیاز به مصرف قند بیشتری خواهید داشت.

این یافته ها نشان می دهد که بهترین روش برای غلبه بر میل شدید به خوردن شیرینی یک کار بسیار سخت است که نیاز به اراده بسیار قوی ای دارد که از عهده همه ساخته نیست.

پروتئین بدون چربی و سرد مثل سینه بوقلمون پخته و سرد شده را باید جایگزین شیرینی کنید.

ما به شما قول می دهیم هر چه مقدار قند مصرفیتان را کمتر کنید ولعتان برای شیرینی خوردن کمتر خواهد شد. چون با این کار این ماده را از بدن و در نتیجه از مرکز پاداش مغزتان دور نگه می دارید.

به محض این که مصرف قند را متوقف کنید بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که میل و ولع شدیدتان از بین رفته است و بسیار راحت تر می توانید در مقابل مصرف شیرینی خودتان را کنترل کنید و به راحتی می توانید حتی در مقابل افرادی که روبروی شما در حال خوردن دونات یا بستنی هستند مقاومت کرده و سیب یا آجیلی که به همراه دارید را بخورید و احساس رضایت داشته باشید.

اگر واقعا تصمیم گرفته اید که هوس شیرینی خودن خود را مغلوب کنید باید مصرف شیرینی های طبیعی مثل میوه های شیرین و عسل را محدود کنید و هر ماده خوراکی یا نوشیدنی که حاوی قند یا شیرین کننده های مصنوعی است را چند ماهی کنار بگذارید.

بهترین میوه ها و سبزیجاتی که می تواند در این بین به شما کمک کنند عبارتند از آووکادو، گوجه فرنگی، خیار و کدو سبز.

به شما اطمینان می دهم که ترک مصرف شیرینی فقط چند روزی برایتان سخت و مشکل ساز خواهد بود و بعد از مدتی به آن عادت می کنید. شما باید آب نبات، کوکی ها ، آبمیوه ها و نوشابه ها را از دسترس خود دور نگه دارید تا دیدنشان شما را وسوسه نکند.

قبل از خرید مواد غذایی حما برچسب پشت آن ها را چک کنید و اگر شکر جزو چند ماده اولیه آن بود، کنارش بگذارید. شکر می تواند با نام های متفاوتی در مواد غذایی وجود داشته باشد از جمله گلوکز یا آپوا. باید حواستان به انواع شیرین کننده های مصنوعی هم باشد.

شاید تعجب کنیدولی قند معمولا چزو مواد اولیه در تولید آبمویه، نان و سس پاستا است. شاید محدود کردن این مواد غذایی برایتان مشکل باشد ولی حذف دسر و شیرین کننده ها مسلما راحت تر است.

هر چه بیشتر و دقیق تر باشید مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت.


بیشتر بدانید : هشدار در مورد اثرات شوکه کننده قند اضافه ای که می خورید

بیشتر بدانید : مصرف قند زیاد با بدن شما چه می کند؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ