چه کسانی در ماه رمضان بیشتر تشنه می شوند؟
 تشنگی در ماه رمضان به ویژه در هوای گرم گاهی برای روزه داران طاقت فرسا می شود، امارعایت برخی اصول می تواند از بروز این تشنگی پیشگیری کند

 چطور از تشنگی ماه رمضن پیشگیری کنیم؟

روزه داری فرصت خوبی برای پاک سازی بدن و حفظ سلامت است؛ البته مشروط بر این که به اصول تغذیه صحیح و تامین نیازهای بدن توجه کنید. یکی از مهم ترین مسائل مربوط به روزه داری، خشکی و کاهش رطوبت بدن است که با افزایش طول روز و گرم شدن هوا بیشتر می شود.

در ادامه توضیحات دکتر معصومه السادات کابلی فرشچی دکترای طب سنتی ایرانی را در این باره آورده ایم :


غلبه خشکی در روزه داری

به طور کلی روزه داری باعث ایجاد خشکی در بدن می شود و به دلیل غلبه خشکی، به تامین رطوبت بدن باید بسیار توجه شود. در این شرایط افرادی که مزاج گرم و تر یا سرد و تر دارند، کمتر تحت تاثیر خشکی ناشی از روزه داری هستند اما افراد دارای مزاج گرم و خشک یا سرد و خشک بیشتر متاثر می شوند.لازم است روزه داران برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن به چند نکته مهم توجه کنند: از مصرف مواد غذایی به شدت خشک از جمله ادویه پرهیز یا کمتر مصرف کنند. امروزه استفاده از ادویه ای مانند فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران، زردچوبه و نمک بسیار کاربرد دارد در حالی که ادویه در واقع داروست و نباید در مصرف آن ها افراط کرد.


بهترین منابع تامین کننده رطوبت بدن

مصرف رطوبت بخش ها، از دیدگاه طب سنتی بسیار مهم است. شیر و لبنیات جزو بهترین منابع تامین رطوبت بدن محسوب و افرادی که هنگام مصرف دچار مشکل می شوند، بهتر است از فراورده های شیر مانند شیربرنج و فرنی استفاده کنند.

شیربرنج یکی از بهترین خوراکی های توصیه شده برای افراد لاغر با مزاج خشک خواهد بود.
 

اشتباه نوشیدن آب زیاد دروعده سحری!

یکی از اشتباهات رایج این است که در وعده سحری تنها آب به مقدار فراوان نوشیده می شود در حالی که آب به سرعت دفع می شود و موجب تشنگی در طول روز خواهد شد.

برای جلوگیری از تشنگی توصیه می شود بین وعده افطار تا سحر، علاوه بر مصرف آب و نوشیدنی ها، میوه های آبدار فصل مانند هندوانه، طالبی پرتقال، لیموشیرین ، آلو و... بسته به مزاج هر فرد میل شود زیرا فیبر بالای موجود در این میوه ها موجب تامین و حفظ رطوبت بافتی در طولانی مدت می شود.


شربت های سنتی

همچنین شربت سکنجبین و شربت تخم شربتی و شربت های تهیه شده از میوه ها نظیر شربت آلبالو، ریواس، لیمو و... از نوشیدنی های مناسب برای جلوگیری از تشنگی است.

شربت مناسب دراین ایام باید با توجه به شرایط گوارشی هر فرد انتخاب شود. به عنوان مثال در صورت وجود درد و سوزش معده، استفاده از شربت های ترش و حاوی سرکه توصیه نمی شود.


سبزیجات مفید
سبزیجات

نوشیدن آب دوغ خیار، شربت سکنجبین و خیار، دوغ طبیعی همراه با تخم خرفه نیز در فاصله افطار تا سحر مناسب است.

انواع سوپ ها و آش‌های رقیق حاوی سبزیجات فصل مانند کرفس، هویج، کدو، گشنیز، خرفه، اسفناج و جعفری همراه با قدری مرغ و استفاده  از جو یا ماش، نمونه  خوبی از سوپ های مناسب افطار خواهد بود. افزودن کمی آب نارنج، زرشک یا آب لیمو در انتها توصیه می شود.بهتر است در تهیه خورش ها از سبزیجات سرخ نشده و آب پز مانند کرفس، هویج، ریواس، کدو اسفناج و دیگر سبزی جات استفاده کنید.
 
روزه خود را با یک نوشیدنی افطار کنید بهترین گزینه‌ها برای باز کردن روزه چای کم رنگ ، شیر گرم و آب جوش است. مایعات به سرعت قوای بدن را باز می‌گردانند، همچنین دستگاه گوارش را برای دریافت مواد غذایی آماده می کنند. به هیچ عنوان از نوشیدنی‌های سرد و تگرگی استفاده نکنید.
 

بیشتر بدانید : کاهش تشنگی روزه‌ داری با راهکارهای طب سنتی

بیشتر بدانید : بهترین انتخاب سحری برای پیشگیری از تشنگی ماه رمضان

بیشتر بدانید : باورهای غلط غذایی در‌ ماه رمضان

بیشتر بدانید : کم آبی بدن و 10 بیماری ناشی از آن


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com