خطرات خوردن سس مایونز از زبان متخصص تغذیه+ جایگزین مناسب آن
سس مایونز یکی از محبوب ترین و البته خوشمزه ترین سس هاست که لازم است با تمام خواص و خطرات مصرف آن آشنا شوید

 خطرات مصرف سس مایونز و جایگزین مناسب آن

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره سس مایونز گفت: سس های مایونز مخصوصا آنهایی که تجارتی یا صنعتی هستند معمولا با چربی ناسالم درست شده و ارزش افزوده بسیار کمی دارند.

توصیه بنده به افراد استفاده از سس های خانگی است چرا که سس های کارخانه ای یا صنعتی دارای روغن گیاهی بوده و مقدار بسیار زیادی از امگا ۶ را برای بدن تامین می کنند.

نسبت امگا۶ موجود در سس های صنعتی به نسبت امگا ۳ بسیار زیاد است و می تواند مقاومت بدن انسان را در مقابل بیماری های التهابی کاهش دهد.

بیشتر بدانید : اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 چه تفاوت ها و مزایایی دارند؟

بیشتر بدانید : امگا 3 و 17 دلیل که شما به امگا 3 بیشتری نیاز دارید


روغن گیاهی موجود در سس مایونز باعث بروز کدام بیماری ها می شود؟

رحمانی درباره روغن گیاهی موجود در سس های مایونز گفت: سس های مایونز به علت اینکه حاوی مقدار بسیار زیادی روغن گیاهی هستند می توانند باعث تشدید بیماری های گوناگونی مانند بیماری های قلبی_ عروقی، بعضی سرطان ها، بیماری های خود ایمنی، دیابت نوع ۲ و پوکی استخوان در افراد شوند و اینگونه افراد بهتر است از مصرف سس های مایونز خانگی و کارخانه ای پرهیز کنند.

روغن های گیاهی در برنامه غذایی روزانه افراد هم مورد استفاده قرار می گیرد و متاسفانه این روغن ها به قدری مضر هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را از همه جهات کم توان کرده و افراد را با مشکلات جدی رو به رو سازند.

 روغن زیتون از آنجایی که امگا 3 بیشتری نسبت به بقیه روغن ها دارد اما حاوی مقدار زیادی هم امگا 6 است و بهتر است افراد در مصرف این روغن حد تعادل خود را رعایت کنند.

بیشتر بدانید : رازهایی راجع به روغن زیتون!!


در یک قاشق غذا خوری سس های کم چرب یا معمولی یک گرم شکر و در سس های پر چرب بیش از 4 گرم شکر (یعنی معادل یک قاشق چای خوری) وجود دارد. بنابراین؛ افرادی که به فکر سلامتی خود هستند نباید از این ماده غذایی خطرناک و مضر استفاده کنند.

کارخانه ها نگهدارنده های موجود در سس های مایونز را به علت عمر طولانی و جلوگیری از خراب شدن به آنها اضافه می کنند و مصرف زیاد آنها باعث بروز حالت تهوع، سردرد و زخم های عفونی می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مواد جایگزینی به جای مصرف سس مایونز گفت: بهترین جایگزین برای سس های مایونز استفاده از مواد غذایی سالم و کم کالری مانند ماست، لیموی تازه، نارنج تازه و مقدار بسیار کمی روغن زیتون همراه با مصرف سالاد است.

مصرف سس های مایونز به مراتب بر گروه های حساس و آسیب پذیر مانند خانم های باردار، شیرده یا جنین تاثیر منفی گذاشته و باعث کاهش دریافت مواد مغذی سالم و انرژی زا در آنها می شود.


بیشتر بدانید : آیا سس های کم چرب واقعا سالم هستند؟

بیشتر بدانید : خوردن سس مایونز در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر بدانید : سس سالاد کم چرب بهتر است یا سس خردل؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir