پاکسازی بدن با روزه گرفتن، درست یا غلط؟
 یکی از مهم ترین نکاتی که باید در ماه رمضان به آن دقت شود، انتخاب تغذیه سالم و مناسب است که در ادامه به چند نگته مهم در این باره اشاره می شود

آیا روزه داری به پاکسازی بدن کمک می کند؟

از دیدگاه طب سنتی، تقلیل غذا سبب پاکسازی بدن و پاکسازی بدن در ایام روزه داری، سبب تقویت طبیعت یا قوه مدبّره بدن می شود که در نهایت به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر خواهد شد.

بیشتر بدانید : علائمی که خبر از نیاز بدن به سم زدایی می دهد

بیشتر بدانید : آمادگی برای روزه داری با چند نکته مهم

حال که روزهای کرونایی را سپری می کنیم، برای بسیاری این پرسش مطرح می شود که چه مواد غذایی را استفاده کنیم که سیستم ایمنی بدن تقویت شود. در پاسخ می توان گفت همگام و همراه با رعایت اصول تغذیه درست، داشتن سبک صحیح زندگی را هم باید جدی گرفت.

خوب خوردن، خوب خوابیدن، خوب ورزش کردن، استرس نداشتن و تنظیم سیستم دفع مواد زاید از بدن از راه گوارش، تعریق و سیستم قاعدگی منظم در زنان کمک می کند تا سیستم ایمنی تقویت شود.

فراموش نکنیم بد خوابیدن و کم خوابی های مفرط هم مانند بدخوردن ها، درهم خوردن ها و سنگین خوردن ها، باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

بیشتر بدانید : مواد غذایی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود

رژیم غذایی به وقت روزه داری

روزه داران عزیز از سوپ هایی که انواع سبزیجات تازه از جمله جعفری و گشنیز و آلو دارند حتمادر وعده افطار استفاده کنند ضمن این که در وعده های سحر، گنجاندن انواع خورشت های آبدار از جمله خورشت های کدو، بامیه، لوبیا سبز در رژیم غذایی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

به عنوان مثال، بنابر طب ایرانی استفاده از یک قاشق چایخوری تخم گیاه «خُرفه» که در دوغ خیسانده شده در موقع سحرگاه می تواند طاقت را در برابر تشنگی افزایش دهد و مخاطات را مرطوب تر نگهدارد.

خشک نماندن مخاط،موضوعی است که در مقابله با بیماری کرونا همواره هشدار داده می شود. پس در فاصله بین افطار و سحر، شست و شوی بینی یا بعبارتی استنشاق کردن با یک دم کرده رقیق بابونه می تواند کمک کننده باشد. فراموش نکنیم استفاده از این توصیه ها کمک می کند تا در کنار روزه داری و فیض بردن از توفیقات معنوی در مقابله با بیماری کرونا هم در امان بمانیم.

تغذیه یک بخش از سبک زندگی است و در روزهای روزه داری که همزمان با ویروس کرونا روبه رو هستیم، رعایت توصیه های بهداشتی از جمله شست و شوی دست ها و فاصله گذاری اجتماعی بیشتر تاکید می شود.

کسانی که از مشکلات ریوی رنج می برند که می تواند زمینه ساز ابتلا به ویروس کرونا شود، بهتر است خوراکی هایی از جمله به یا کدو حلوایی آبپز را در رژیم غذایی داشته باشند.

بیشتر بدانید : علت سردرد در زمان روزه گرفتن چیست و چطور بر آن غلبه کنیم؟

بیشتر بدانید : پرکاری تیروئید و روزه گرفتن ممکن است؟ کم کاری تیروئید چطور؟

بیشتر بدانید : پاکسازی بدن در بهار با توصیه هایی از طب سنتی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir