ملاتونین melatonin چیست و کدام غذاها حاوی ملاتونین هستند؟
ملاتونین هورمون تنظیم کننده خواب است که برخی مواد غذایی نیز حاوی ملاتونین هستند، اما آیا ملاتونین موجود در مواد غذایی به بهبود خواب کمک می کنند؟

غذاهای حاوی ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که در بدن توسط غده ی پینه آل (pineal) و همچنین در دستگاه گوارش تولید می شود. این هورمون نقش مهمی در هماهنگ سازی ضرباهنگ شبانه روزی و تنظیم چزخه ی خواب و بیداری در پستانداران دارد. علاوه براین ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی است که دن را از آسیب ها محافظت می کند. گرچه اخیرا ملاتونین مصنوعی به عنوان یک مکمل تغذیه، محبوبیت زیادی به دست آورده، اما ملاتونین طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. 

برخی خوردنی ها، از جمله روغن زیتون، سرشار از ملاتونین هستند. همچنین ملاتونین در بسیاری میوه ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، پوست انگور، گیلاس و گردو موجود می باشد. گرچه بسیاری از این مواد غذایی نسبت به یک مکمل، دارای مقدار کمتری از ملاتونین هستند، اما وجود انواع این خوردنی ها در رژیم غذایی روزانه، مقدار مورد نیاز این هورمون را تامین می کند. 

مسئله ی مهم مطرح شده این است که آیا بدن می تواند مقدار مورد نیاز ملاتونین را تنها از طریق مواد غذایی تامین کند. بررسی اخیر در مجله ی تحقیقاتی پینه آل نشان می دهد که افرادی که از مواد غذایی سرشار از ملاتونین استفاده می کنند، علاوه بر افزایش در سطح ملاتونین، نوعی افزایش در سطح آنتی اکسیدان خون آنها نیز مشاهده شده است. 

ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان، برای مهار مستقیم عوامل مخرب استفاده می شود، عواملی مانند التهاب و پیری و سرطان، مشکلات قلبی، عروقی و مشکلات عصبی. گرچه نیاز به تحقیقات بیشتری است، اما نوعی توافق در مورد قدرت این ترکیب وجود دارد: بدون توجه به اثر درمانی خاص، ملاتونین مصرفی از طریق غذا می تواند سطح مناسبی از آنتی اکسیدان تولید کند. 

بیشتر بدانید : آیا قرص های ملاتونین برای کمک به خواب، واقعا بی ضرر هستند؟

هشدار در مصرف ملاتونین
تغذیه سالم

ملاتونین موجود در یک منبع غذایی به خاطر مزایای سلامتی آن استفاده می شود و نه برای کمک به خواب. این مسئله در درجه ی اول بستگی دارد به کمیت و مدت زمانی که در آن ملاتونین مصرف شده از طریق مواد غذایی، جذب می شود.

اگر هدف اولیه ی مصرف ملاتونین بهبود الگوی خواب است، پس یک مکمل می تواند انتخاب بهتری باشد. قبل از استفاده از مکمل ها حتما با دکتر خود مشورت کنید، زیرا که ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. 

علاوه بر اینکه ارزیابی میزان ملاتونین موجود در ماده ی غذایی مهم است، نوع مواد غذایی نیز مهم می باشند، چرا که می توانند بر روی میزان در دسترس بودن ملاتونین و نیز میزان جذب آن تاثیر بگذارند. مواد غذایی تازه و فرآوری نشده دارای بالاترین میزان ملاتونین هستند. 

بیشتر بدانید : مکمل های خواب آور به جای قرص خواب

بیشتر بدانید : این میوه خواب آور است

بیشتر بدانید : ارتباط هورمون خواب با یک سرطان مردانه؟!

بیشتر بدانید : قبل از خواب بخورش تا سالم بمانی!!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ /