چطور میل به خوردن هله هوله را در خود از بین ببریم؟
خوردن هله هوله و مواد غذایی ناسالم یکی از مهم ترین عوامل چاقی و بروز انواع بیماری هاست که در این مطلب روش هایی برای کاهش میل به خوردن این مواد غذایی ناسالم ارائه می شود

خوردن هله هوله را به این روش ها کاهش دهید

نتیجه یکی از مطالعات گسترده در سال 2018 نشان داد که اگر ظرف ماکارونی یا نوشابه به رنگ قرمز یا مشکی باشد، شما تمایل بیشتری به پُرخوری پیدا خواهید کرد. با این‌حال اگر همین ماکارونی یا نوشابه را در ظرف سفید سِرو کنید، تمایل کمتری به خوردن آنها نشان می‌دهید. از این‌رو، یکی از توصیه‌های متخصصان تغذیه برای فریب دادن مغز به‌ منظور پیشگیری از پُرخوری، انتخاب رنگ سفید برای ظرف‌های سِرو غذا و نوشیدنی‌های پُرکالری است. 

این در حالی است که پیشنهاد می‌شود برای سِرو سبزی‌ها و میوه‌ها در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌های غذایی از رنگی‌ترین و جذاب‌ترین ظروف و چیدمان استفاده کنید. در ادامه این مطلب، به بررسی سایر راه‌های کاربردی برای فریب دادن مغز به ‌منظور پیشگیری از پُرخوری و تنفر از هله‌هوله‌ها می‌پردازیم که به ترتیب عبارتند از: 

بیشتر بدانید :  7دلیل برای کنار گذاشتن هله هوله

بیشتر بدانید : بهترین جایگزین هله هوله ها

شیرینی‌ها را دور از دسترس نگه دارید

یکی از ویژگی‌های مغز این است که وقتی برای مدتی از یک نوع ماده غذایی خاص مانند خوراکی‌های شیرین دور می‌ماند، به مرور زمان از مصرف آن خوراکی خاص متنفر می‌شود یا حداقل تمایل به زیاده‌روی در مصرف آن را از دست می‌دهد. بهترین مثال در این مورد، شیرینی‌ها هستند. هرچقدر که شما بتوانید کمتر از خوراکی‌های شیرین در برنامه غذایی استفاده کنید یا شیرینی‌ها را دور از دسترس نگه دارید، به مرور زمان تمایل به مصرف آنها را هم از دست خواهید داد. 

بیشتر بدانید : مصرف قند زیاد با بدن شما چه می کند؟

خوراکی‌های سالم در دسترس داشته باشید

همان‌طور که گفته شد، مغز ما در برابر مصرف یا عدم مصرف خوراکی‌های مختلف کاملا انعطاف‌پذیر است. به همین دلیل هم اگر شما برای مدت طولانی بتوانید خوراکی‌های سالمی مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌های تازه یا مغزدانه‌های خام را روی پیشخوان آشپزخانه یا میز کار قرار دهید تا در صورت تمایل به مصرف خوراکی از آنها استفاده کنید، مغزتان هم به مرور زمان تمایل به مصرف هله‌هوله‌های چرب، شور و شیرین را از دست می‌دهد.

علاوه بر این، توصیه می‌شود که برای مدتی چای یا قهوه را با انواع میوه‌های خشک مانند توت، انجیر، کشمش یا حتی خرما مصرف کنید تا تمایل ناخودآگاه مغز برای استفاده از قند و شکر، شکلات‌های شیرین، انواع کیک، کلوچه و بیسکویت از بین برود. 

خوراکی‌ها و غذاها را بیشتر بجوید 

آیا می‌دانید که شما هرچقدر غذاها و خوراکی‌های مختلف را بیشتر بجوید، درنهایت کمتر غذا می‌خورید. جویدن بیشتر مواد غذایی قبل از بلعیدن آنها باعث می‌شود که حجم وعده‌های غذایی کوچک‌تر شوند. این عادت غذایی مطلوب می‌تواند به مرور زمان، کالری‌های اضافی از وعده‌های غذایی را حذف کند و تمایل به مصرف هله‌هوله‌ها در میان‌وعده‌ها را کاهش دهد.

توصیه می‌شود که علاوه بر جویدن بیشتر مواد غذایی، لقمه‌های خود را هم کمی آرام‌تر و آگاهانه‌تر مصرف کنید. به عبارت ساده‌تر، وقتی یک خوراکی خاص را مصرف می‌کنید و آن را قورت می‌دهید، در حد چند ثانیه صبر کنید و سپس لقمه بعدی را بخورید. ممکن است در میان همین صبر کردن‌ها متوجه شوید که دیگر سیر شده‌اید و نیازی به پُرخوری ندارید. 

بیشتر بدانید : 7 روش برای مبارزه با هله هوله خوردن!

بیشتر بدانید : آداب هله هوله خوردن!

بیشتر بدانید : چطور هله هوله خوری را کم کنیم ؟

بیشتر بدانید :  این ماده غذایی جلوی هله هوله خوری های شما را می گیرد !

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir