بهترین راه برای آغاز کاهش وزن
برخی از تبلیغات کاهش وزن، بسیار جذب کننده هستند. آیا محصولاتی که با تضمین، کاهش وزن اعجاب انگیز را تبلیغ می‌کنند، واقعیت دارند؟

آیا می‌توان با روزه گرفتن، وزن را کاهش داد؟ 

پنج کیلو کاهش وزن در ده روز. من به عنوان یک متخصص تغذیه، شیوه‌های بهتری برای کاهش سریع وزن، می‌شناسم. البته، قبول دارم که برخی از تبلیغات، بسیار جذب کننده هستند. مدتها از خودم می‌پرسیدم، آیا محصولاتی که با تضمین، کاهش وزن اعجاب انگیز را تبلیغ می‌کنند، واقعیت دارند؟ یکی از دوستانم به نام جین، سالی یک بار، کاهش وزن سریع را امتحان می‌کرد. 3 روز فقط با آب میوه روزه می‌گرفت. ظاهراً، این کار جواب می‌داد. اما علم چه می‌گوید؟

بیشتر بدانید :  کاهش وزن مجاز در ماه چند کیلو است؟

بیشتر بدانید : راههای ساده برای کاهش وزن

روزه گرفتن و کاهش وزن

مردم، قرن هاست که روزه می‌گیرند. اکثراً هم به دلایل مذهبی. اما این روزها، روزه‌ی کوتاه مدت به منظور کاهش وزن بسیار رایج شده است. شاید در نگاه اول، روزه، شیوه‌ی خوبی به نظر برسد اما طبق مطالعاتی که دانشمندان موسسه تحقیقاتی رووت آبردین اسکاتلند در سال 2002 انجام دادند، گروهی از بزرگسالان به مدت 36 ساعت، روزه گرفتند و یک تا دو درصد وزن خود را کاهش دادند. (که در این دوران فقط آب مصرف می‌کردند.) و طی 6 روز توانستند، تا 5% وزن خود را کم کنند.

تنها مشکل آنها گرسنگی طولانی مدت بود. اما، چربی از دست نمی‌دادند، بلکه عضله‌شان آب می‌شد. روزه آب میوه بهتر از آب درمانی است، زیرا با این کار می‌توانیم کمی کالری دریافت کنیم. در اغلب روزه‌هایی که با آب میوه گرفته می‌شوند، علاوه بر آب، روزی 12 لیوان میوه یا آب سبزیجات نیز وجود دارد. اما چنین دستور غذایی فاقد استاندارد تغذیه است.

تنها کسانی می‌توانند روزه بگیرند که سالم بوده و باید تحت نظر پزشک باشند.

محصولات سوزاننده چربی :با افزایش متابولیک به سوی سوزاندن چربی اضافه خود بشتابید.

همه می‌دانیم که محصولات چربی سوز، دارای داروهای محرکی هستند که با افزایش سرعت متابولیک می‌خواهند میزان سوخت چربی را بالا ببرند. اما، با افزایش متابولیسم، احتمال خطر فشار آمدن به قلب هم زیاد می‌شود. یکی از نکات مهمی که در سال 2003 آموختیم این بود که افدرا، که یکی از معروفترین محصولات سوزاننده چربی بود، باعث ایجاد حملات قلبی تا حد مرگ می‌شد.

اداره غذا و دارو مکرراً فروش این دارو را ممنوع کرد. امروزه، داروهای چربی سوز، حاوی محرکهای سبکتری هستند. یکی از آنها ستیراس اورانتیوم (پرتقال تلخ) است که نسبت به افدرا مطمئن‌تر است. اما طبق تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز انجام شده، ما نیازمند مطالعه بیشتر‌ی برای تشخیص تأثیر گیاهی و اطمینان این نوع محصولات هستیم. کافئین، یکی دیگر از فرمولهای چربی سوز است که متابولیسم را بالا می‌برد.

در مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد،50 میلی گرم کافئین (به میزان یک دوم فنجان قهوه) تا شش درصد میزان سوخت کالری فرد را افزایش می‌داد. ظرف چهار ساعت، تا 17 درصد کالری اضافه بدن، می‌سوخت. اما، چنین نتایجی ممکن است کاذب باشد زیرا میزان مصرف فرد معمولاً کافی نیست. افرادی که به مصرف کافئین عادت دارند، کمتر تحریک می‌شوند. فاکوکسانتین، ترکیبی است که در جلبک‌های دریایی قهوه ای رنگ یافت می‌شود. گزارش شده که نوع تحریک آن نسبت به داروهای دیگر چربی سوز متفاوت است.

طبق تحقیقات دانشگاه هاکایدو ژاپن، بر روی حیوانات، چربی قسمت شکم جوندگان پس از خوردن فاکوکسانتین کاهش می‌یافت. اما هنوز نمیتوان تضمین کرد که صد درصد روی انسان جواب دهد.

ضد اشتها

مغز را فریب داده تا فرمان احساس سیری بدهد. این داروها به شما کمک می‌کنند تا گرسنگی را فراموش کنید و بسیاری از محصولات هستند که از اصرار شما برای خوردن جلوگیری می‌کنند.

هودیا گوردونی، گیاهی است که بومی آفریقای جنوبی و نامیبیا می‌باشد. بومیان گیاه خوار آفریقا طی سفرهای طولانی مدت که برای شکار می‌روند، این گیاه را به منظور جلوگیری از گرسنگی می‌جوند.

طبق تحقیقاتِ درمانی‌ای که روی موشها انجام شده، مقداری از ترکیبات فعال هودیا را به آنها تزریق کردند، مشاهده شد که تا حد زیادی مصرف غذای آنها کاهش یافت. اما در مورد ما، انسانها، تأثیر بسزای هودیا در کاهش وزن گزارش نشده است.

نکته آخر برای کاهش وزن

همانطور که انتظار داشتم، هیچ کدام از داروهای کاهش سریع وزن، پشتیبانی علمی نداشتند. بنابراین، نزد یکی از دوستانم به نام جین هاروی برینو، رئیس بخش تغذیه دانشگاه ورمنت و مولف کتاب روش صحیح خوردن (انتشارات کانتری من، 2007) رفتم.

او گفت: "بهترین راه برای آغاز کاهش وزن، ایجاد قوانینی است که به رژیم غذایی شما برنامه می‌دهد." جین معتقد بود که کالری را باید کم کرد اما غذاهای اصلی را باید به اندازه کافی خورد. به طور معمول نباید کالری روزانه‌ی غذا زیر 1200 باشد، بلکه برای کاهش سریع وزن باید کمی بیشتر از این مقدار کالری مصرف کرد و قطعاً برای رژیمهای 3 روزه و (نه بیشتر) کمتر از 800 کالری نباید مصرف کنیم.

همچنین، او بر دریافت پروتئین کافی برای حفظ ماهیچه و کنترل گرسنگی تأکید کرد. اکثر بزرگسالان به ازای هر کیلو وزن، روزانه حدود یک سوم گرم پروتئین، نیاز دارند. برای افراد 68 کیلویی، 50 گرم که معادل 300 گرم گوشت سینه مرغ است.

حال اگرخود من، نیاز به کم کردن وزن داشته باشم، کالری غذای خود را به 1000 می‌رسانم. همچنین، صبحها 3 کیلومتر پیاده روی می‌کنم (علاوه بر تمرینهای ورزشی که معمولاً ظهرها انجام می‌دهم). این تغییرات به من کمک می‌کنند تا بیشتر احساس مسوولیت کنم. این روش 5 کیلو در 10 روز نیست ولی پاسخگو است.

بیشتر بدانید : گام های اشتباه برای کاهش وزن را بشناسید

بیشتر بدانید :  کاهش وزن با 9 چربی سوز طبیعی!

بیشتر بدانید : کنترل اشتها و کاهش وزن با این ویتامین ها و مواد معدنی

بیشتر بدانید :  کاهش وزن در کوتاه ترین زمان با توصیه چند متخصص تغذیه!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh. com/health
اختصاصی سیمرغ